1515

Här är storbankernas alla startupsatsningar

För ett knappt år sedan storsatsade SEB på privatekonomi-appen Tink. Sedan dess har Sveriges storbanker ökat sina investeringar i startupbolag lavinartat.
Di Digital listar några av de mer välkända satsningarna.

 

Medsols från vänster: Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen, David Sonnek, chef för SEB Venture Capital, Pär Boman, ordförande för Handelsbanken och Björn Wahlroos, styrelseordförande för Nordea.
Medsols från vänster: Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen, David Sonnek, chef för SEB Venture Capital, Pär Boman, ordförande för Handelsbanken och Björn Wahlroos, styrelseordförande för Nordea.

Privatekonomiappar, pengaöverföring och den så kallade blockkedjan är några av de hetaste områdena inom fintechsektorn just nu. De svenska storbankerna vill gärna vara med på tåget och flera av bankerna satsar aktivt på att investera i och knyta band med svenska och internationella startupbolag.

SEB leder investerarligan

I maj i fjol chockade storbanken SEB branschen med att vara största investerare när privatekonomi-appen Tink tog in 85 miljoner kronor i riskkapital. 

Investeringen gjordes av bankens riskkapitalbolag SEB Venture Capital, som grundades för 22 år sedan och länge var känt för att investera i biotech och högteknologiska bolag. Efter ett ledningsbeslut är dock SEB Venture Capital (NTL) sedan början av 2016 helt fokuserat på investeringar i fintech och andra områden som kan bidra till bankens digitalisering. 

Sedan Tink-investeringen (NTL) har SEB Venture Capital gjort ytterligare tre mindre investeringar i svenska teknikbolag. De är: Now Interact (NTL), som utvecklar applikationer för artificiell intelligens (AI), Leasify (NTL), som är ett digitalt leasingbolag, och Coinify (NTL), som använder blockkedjan för internationella betalningstjänster.

Läs mer: SEB satsar 100-tals miljoner på fintech-bolag 
Foto: Amanda LindgrenSEB Venture Capitals chef David Sonnek

Enligt uppgift till Di Digital rör det sig om investeringar på knappt 100 miljoner kronor totalt. De kommande året spår SEB Venture Capitals chef David Sonnek att man ska investera ytterligare knappt 100 Mkr i ungefär fyra bolag. 

Läs mer: Efter SEB:s jätteinvestering – så hög är Tinks värdering
Läs mer:
SEB storinvesterar i blockkedjestartup



Nordea överväger starta eget riskkapitalbolag

Precis som konkurrenten SEB sneglar den nordiska bankjätten Nordea på branschens utmanare. Banken inledde 2016 med att investera cirka 10-15 miljoner kronor i Wrapp, rabattappen som grundades av serieentreprenören Hjälmar Winblah. 

I maj samma år man ett acceleratorprogram för fintechbolag, med målet att komma närmare den nya tekniken. 

Vårt acceleratorprogram har lett till riktig innovation.

På Dagens Industris fintech-konferens på Grand Hotell i september deklarareade Gunnar Berger, Nordeas chef för betalningskanaler, att banken skulle öppna upp för samarbeten med ”hundratals fintech-bolag” fram till 2020. Detta till följd av EU-direktivet PSD2 som införs i januari 2018.  

”Det här är det största som hänt bankvärlden sedan internet”, sa han om PSD2.

Läs mer: Nordea skissar på fintech-plattform – ”ska bli som App Store”

I november samma år lanserade Nordea även en plattform för crowdfundning i Finland

Enligt Nordeas digitalchef Jan Sirich har bankens satsningar fallit väl ut. 

”Vårt acceleratorprogram har lett till riktig innovation. Vi har exempelvis ett kommersiellt avtal med hälsoappen Fjuul, som deltar i programmet, och integrerar nu deras tjänst i vår pensionserbjudande. Vi kör även pilotprogram med en rad andra bolag från programmet”, säger han. 

Nordea överväger att intensifiera satsningarna genom att genomföra ett nytt acceleratorprogram i år. Enligt uppgift till Di Digital vill man även utmana SEB Venture Capital med ett eget riskkapitalbolag, Nordea Ventures, för investeringar inom finansiell teknik. 

Fram till dess handlar mycket om samarbeten. Bara den senaste månaden har Nordea tecknat samarbetsavtal med två startups: Sigmastocks, det Göteborgsgrundade startupbolag som hjälper privatpersoner att automatisera sitt aktiesparande och Betalo, vars mobilapp gör det möjligt att använda ett betal- eller kreditkort för att betala räkningar eller skicka pengar inom Sverige eller utomlands.

Läs mer: Betalo tecknar avtal med Nordea

Foto:
Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai.

Lyssna på Digitalpodden: Sigmastocks i samarbete med Nordea
Läs mer:
Nordea: ”PSD2 ingen gräddfil för banker”



Swedbank tar sitt första steg

Swedbank gick redan i februari 2016 ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Men det dröjde över ett år innan man gjorde verklighet av planerna.

I augusti i fjol inledde man ett samarbete med acceleratorn Sting och affärsängeln Jane Walerud för att vaska fram nästa generations fintech-stjärnor.

Och i måndags, den 3 april, gjorde storbanken till slut sin första regelrätta fintech-investering när Göteborgsbolaget Mina Tjänster tog in 15 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av Swedbank. Affären innebär att startupbolagets tjänst blir tillgänglig på alla bankens digitala kanaler. 

Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg

Mina Tjänster (NTL) hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring. Tjänsten tar även ansvar för att avsluta de abonnemangstjänster som användaren inte längre vill ha.

Foto: Swedbank.
Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen

Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank, betonar att man med investeringen främst vill höja Swedbanks attraktivitet mot kund. 

”För oss handlar det om att hitta samarbeten som kan skapa värde för Swedbanks kunder. Den här tjänsten hjälper personer att få bättre kontroll över sin ekonomi”, sa hon i en intervju med Di Digital.

Läs mer: Swedbank fintech-satsar: Nu lanseras social aktieapp i Sverige
Läs mer:
Swedbank lanserar ett eget ”Shareville”
Läs mer:
Swedbank skapar ”digital banking”-enhet



Handelsbanken på efterkälken

Handelsbanken ligger just nu lågt om sin startup-strategi. Utifrån ser deras största satsning ser ut att vara Ecster (NTL), en slags intern startup. Bolaget lanserades i fjol och består av delar av Handelsbanken Finans och en ny checkout-lösning som ska konkurrera med nya fintech-bolag som Klarna och Bambora. I augusti i fjol rapporterade vi att Ecster tecknat avtal med Betalo.

Läs mer: Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent 

Mer om storbankernas fintech-investeringar i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Foto:


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?