Annons

Här är Stockholmsbolagen som tävlar om miljonvinsten i Startup Tour 2018

Horse-tech, augmented reality för inomhusnavigering och intelligenta läroböcker. Det är några av idéerna som kommer att göra upp i pitchtävlingen under den första deltävlingen i Startup Tour 2018 i Stockholm den 19 september.

Grundarteamen för tre av bolagen, Ztable, Woshapp och Kognity, som pitchar på Di Digital Startup Tour i Stockholm den 19 september.
Grundarteamen för tre av bolagen, Ztable, Woshapp och Kognity, som pitchar på Di Digital Startup Tour i Stockholm den 19 september.

Det börjar dra ihop sig för höstens stora startupevent. Den 19 september rivstartar nämligen den tredje upplagan av Di Digital Startup Tour med en deltävling på Hamburger Börs i Stockholm.

Nu har de sju bolagen som ska pitcha sin affärsidé på scen valts ut (se nedan).

Vinnaren utses av publiken tillsammans med en jury med några av Sveriges tyngsta riskkapitalbolag och direktkvalificeras till den stora finalen den 28 november då bland annat en miljon kronor i annonspengar från Bonnier News står på spel.

Förra året var det ett healthtechbolag som stod som slutlig segrare av Di Startup Tour när det digitala vårdbolaget Doctrin vann juryns och publikens gunst under den stora finalen. Året dessförinnan knep magnetkamerabolaget Amra från Linköping den översta pallplatsen.

Läs mer: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Nytt för i år är att gästerna inbjuds till speed dating tillsammans med investerare och en pitch-lärare. Syftet är att unga tillväxtbolag ska kunna presentera sin idé och komma i kontakt med potentiella nyckelpersoner. Säkra din plats i publiken här.

På Hamburger Börs den 19 september gästas scenen även av Konrad Bergström, grundare av hörslurbolaget Zound Industries, och Faviana Vangelius von Heijne, grundare och vd för AR- och VR-bolaget Svrvive Studios, som kommer att berätta om sina entreprenörsresor.

Här är bolagen som pitchar i Stockholm den 19 september:

1. Ahum (NTL) - Matchar klienter med terapeuter och psykologer genom algoritmer

Fredrik Sandin, som är Ahums grundare.
Fredrik Sandin, som är Ahums grundare.

Segment: Mjukvara, Health-tech, E-handel & Marknadsplatser
Grundades: 2015 av Fredrik Sandin
Finansiering: Investering från riskkapitalbolag
Hemsida: http://ahum.se/

2. Comprado (NTL) – Jämförelsesajt för varor och tjänster i närheten av kunden

Teamet på Comprado: Frederik Marqvard, Klim Kouznetsov, Markus Nilsson, Michael Sender, Samy Khatib
Teamet på Comprado: Frederik Marqvard, Klim Kouznetsov, Markus Nilsson, Michael Sender, Samy Khatib

Segment: E-handel & Marknadsplatser
Grundades: 2015 av Anders Brinck och Nicklas Tingström
Finansiering: Investering från affärsängel
Hemsida: http://comprado.se

3. Kognity (NTL) - Utvecklar intelligenta läroböcker genom teknik och pedagogik

Kognitys team: Karin Bjerde med grundarna Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson.
Kognitys team: Karin Bjerde med grundarna Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson.

Grundades: 2014 av Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson
Segment: Edtech
FInansiering: Norrsken Foundation, Gullspång invest samt ängelinvesterare
Hemsida: http://www.kognity.com 

4. Tangar - Inomhusnavigering med hjälp av augmented reality

Grundarteamet på Tangar: Jacob Qvisth, Max Bergmark och Axel Nordenström.
Grundarteamet på Tangar: Jacob Qvisth, Max Bergmark och Axel Nordenström.

Grundades: 2017 av Jacob Qvisth, Max Bergmark och Axel Nordenström
Segment: Marknadsföring, Mjukvara
Finansiering: Investering från affärsängel
Hemsida: http://tangar.io

5. Zaver (NTL) - Appen som erbjuder delbetalning vid andrahandsköp

Grundarteamet på Zaver: Linus Malmén och Amir Marandi.
Grundarteamet på Zaver: Linus Malmén och Amir Marandi.Foto:Joey Abrait

Segment: Fintech
Grundades:
2016 av Linus Malmén och Amir Marandi
Finansiering: Investering från riskkapitalbolag
Hemsida: https://zaver.se

6. Ztable (NTL) – Socialt nätverk för ryttare, med övningar och träningskalender

Grundarteamet på Ztable: Ingrid Sundqvist, Erika Hjertén och Totta Ogander
Grundarteamet på Ztable: Ingrid Sundqvist, Erika Hjertén och Totta Ogander

Segment: Mjukvara, Sociala nätverk
Grundades: 2016 av Ingrid Sundqvist, Erika Hjertén och Totta Ogander
Finansiering: Investering från affärsängel
Hemsida: http://ztable.se

7. Woshapp (NTL) – En miljövänlig biltvätt som tar sig dit kunden är

Grundarteamet på Woshapp: Mark Owuya och Jens Karlsson
Grundarteamet på Woshapp: Mark Owuya och Jens KarlssonFoto:Tobias Björkgren

Segment: Cleantech
Grundades:
2016 av Mark Owuya och Jens Karlsson
Finansiering: Investering från affärsängel
Hemsida: https://www.woshapp.se

 

 Di Startup Tour – fakta

Deltävlingen drar igång kl. 15.15 den 19 september på Hamburger Börs i Stockholm. Sju bolag pitchar sin affärsidé på scen. Under dagen intervjuas även Zound Industries Konrad Bergström och Svrvives Faviana Vangelius von Heijne på scen. Dessutom inbjuds gästerna till speeddating med investerare och en pitch-lärare. Anmäl dig till en plats i publiken här.

Efter den första deltävlingen i Stockholm åker DI Startup Tour vidare till Luleå den 3 oktober, Göteborg den 24 oktober och till Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera