1515

Här är sju svenska foodtech-startups – nu ställs de mot varandra

Snart är det dags för vårens stora pitchevent för foodtech-bolag. Den 12 mars får sju tävlande göra upp i årets upplaga av foodtech-konferensen i Örebro. 

Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.
Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.Foto:Kollage

Under foodtech-konferensen riktas fokus mot företag som arbetar i gränslandet mellan teknik och livsmedel. I sektorn finns bland annat företag som Karma och Matsmart. 

För tredje året i rad hålls konferensen av Di Digital och Alfred Nobel Science Park Food Tech. I år får sju bolag chansen att delta i pitchtävlingen samt att möta investerare och makthavare. 

Anmäl dig här för att säkra din plats på evenemanget. 

Foodtech-konferensen 2020 består av en heldag på Örebros konserthus med paneldiskussioner, tal och pitchtävlingen där vinnaren får ta emot pris av Prins Carl Philip.

Se hela programmet här: Foodtech-konferens 2020 

Förra året tog Beescanning hem vinsten med sin app som gör det möjligt för biodlare att hålla koll på binas hälsa och se om de har drabbats av parasiter. 

På scenen i år kommer besökarna bland annat kunna se Per Strömberg som är vd för Ica-gruppen och Anders Stenberg som är vd för Årets kock. 

Här är företagen som deltar i pitchtävlingen: 

Volta greentech - minskar metanutsläpp från kor

Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.
Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.Foto:Pressbild

Sajt: https://voltagreentech.com/index.html 

Grundades: 2019

Finansiering: 3 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Leo Wezelius 

Snömoln - motverkar matsvinn med sin datadrivna marknadsplats mellan restauranger och leverantörer

Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.
Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.Foto:Pressbild

Sajt: https://snomoln.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: Omkring 3,5 Mkr

Affärsmodell: Prenumerationer och transaktionsavgifter 

På Scen: Johan Wikström

Bomill - sorterar spannmål på inre kvalitet som protein eller mycotoxiner 

Karin Wehlin, vd på Bomill.
Karin Wehlin, vd på Bomill.Foto:Pressbild

Sajt: https://bomill.com/ 

Grundades: 2001 

Finansiering: Omkring 150 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Karin Wehlin 

Mycorena - tillverkar veganskt protein 

Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.
Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.Foto:Pressbild

Sajt: https://mycorena.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: 8,2 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Ebba Fröling 

Mashie Foodtech - Skapar måltidsorganisationer med fokus på hälsa, hållbarhet, ekonomi och säkerhet

Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.
Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.Foto:Pressbild

 

Sajt: https://www.mashie.com/ 

Grundades: 2017 

Finansiering: omkring 680 000 från Västra Götalands Region 

Affärsmodell: Prenumeration 

På scen: Erik Bergseth och Per-Anders Ek

Drupps - utvecklar ett koncept för produktion av dricksvatten från atmosfären 

Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.
Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.Foto:Pressbild

Sajt: https://drupps.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: omkring 30 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Jonas Wamstad

Leafymade - tillverkar förbrukningsvaror av biomaterial 

Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.
Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.Foto:Pressbild

Sajt: https://leafymade.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: 1,5 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Meenu Choudhary

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?