1515

Här är sju svenska foodtech-startups – nu ställs de mot varandra

Snart är det dags för vårens stora pitchevent för foodtech-bolag. Den 12 mars får sju tävlande göra upp i årets upplaga av foodtech-konferensen i Örebro. 

Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.
Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.Foto:Kollage

Under foodtech-konferensen riktas fokus mot företag som arbetar i gränslandet mellan teknik och livsmedel. I sektorn finns bland annat företag som Karma och Matsmart. 

För tredje året i rad hålls konferensen av Di Digital och Alfred Nobel Science Park Food Tech. I år får sju bolag chansen att delta i pitchtävlingen samt att möta investerare och makthavare. 

Anmäl dig här för att säkra din plats på evenemanget. 

Foodtech-konferensen 2020 består av en heldag på Örebros konserthus med paneldiskussioner, tal och pitchtävlingen där vinnaren får ta emot pris av Prins Carl Philip.

Se hela programmet här: Foodtech-konferens 2020 

Förra året tog Beescanning hem vinsten med sin app som gör det möjligt för biodlare att hålla koll på binas hälsa och se om de har drabbats av parasiter. 

På scenen i år kommer besökarna bland annat kunna se Per Strömberg som är vd för Ica-gruppen och Anders Stenberg som är vd för Årets kock. 

Här är företagen som deltar i pitchtävlingen: 

Volta greentech - minskar metanutsläpp från kor

Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.
Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.Foto:Pressbild

Sajt: https://voltagreentech.com/index.html 

Grundades: 2019

Finansiering: 3 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Leo Wezelius 

Snömoln - motverkar matsvinn med sin datadrivna marknadsplats mellan restauranger och leverantörer

Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.
Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.Foto:Pressbild

Sajt: https://snomoln.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: Omkring 3,5 Mkr

Affärsmodell: Prenumerationer och transaktionsavgifter 

På Scen: Johan Wikström

Bomill - sorterar spannmål på inre kvalitet som protein eller mycotoxiner 

Karin Wehlin, vd på Bomill.
Karin Wehlin, vd på Bomill.Foto:Pressbild

Sajt: https://bomill.com/ 

Grundades: 2001 

Finansiering: Omkring 150 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Karin Wehlin 

Mycorena - tillverkar veganskt protein 

Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.
Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.Foto:Pressbild

Sajt: https://mycorena.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: 8,2 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Ebba Fröling 

Mashie Foodtech - Skapar måltidsorganisationer med fokus på hälsa, hållbarhet, ekonomi och säkerhet

Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.
Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.Foto:Pressbild

 

Sajt: https://www.mashie.com/ 

Grundades: 2017 

Finansiering: omkring 680 000 från Västra Götalands Region 

Affärsmodell: Prenumeration 

På scen: Erik Bergseth och Per-Anders Ek

Drupps - utvecklar ett koncept för produktion av dricksvatten från atmosfären 

Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.
Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.Foto:Pressbild

Sajt: https://drupps.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: omkring 30 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Jonas Wamstad

Leafymade - tillverkar förbrukningsvaror av biomaterial 

Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.
Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.Foto:Pressbild

Sajt: https://leafymade.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: 1,5 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Meenu Choudhary

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?