1515

Här är pappersbatteriet som berättar om mjölken är färsk eller inte

Är mjölken färsk eller inte? Snart kan förpackningar ge oss svaren med hjälp av sensorer och batterier. ”Det är banbrytande”, säger Petra Einarsson på Billerud Korsnäs.

Billerud Korsnäs pappersbatteri kan förändra mer än förpackningsbranschen.
Billerud Korsnäs pappersbatteri kan förändra mer än förpackningsbranschen.

Ny teknik med tryckt elektronik banar väg för tunna sensorer som mäter temperatur, tryck, ljus och en massa andra saker i förpackningar. Men dessa behöver även en energikälla.

Skogsbolaget Billerud Korsnäs har det senaste året samarbetat med Uppsala Universitet för att ta fram en lösning där papper kan få batteriegenskaper och därmed ge sensorerna den energi de behöver. 

”Om man tittar på tvålar och mat så är det förpackningar som blir bärare av Internet of Things. Vi tror att energilagring i konsumentförpackningar kommer att bli intressant framöver”, säger Billerud Korsnäs tekniska direktör Magnus Wikström.

Att kunna spåra produkter är en del av den senaste tidens IoT-revolution. Ett antal storföretag har börjat applicera blockkedjetecknik på logistikområdet. Bland annat har it-bolaget IBM och fraktjätten Maersk påbörjat projekt för att förbättra informationen genom hela transportkedjan.

Läs även: Fraktjätte tar hjälp av IBM för att ta fram ny blockkedjeplattform 

För Billerud Korsnäs, som framför allt tar fram olika typer av förpackningar, innebär IoT-vågen nya möjligheter.

”Att transportera och lagra energi med papper är helt revolutionerande och möjliggör att man till exempel kan säkerställa om mjölken är färsk eller inte. Men tekniken är vida bortom mjölkförpackningar”, säger Petra Einarsson, vd på Billerud Korsnäs.

Billerud Korsnäs tekniska direktör Magnus Wikström tillsammans med bolagets nytillträdda vd Petra Einarsson.
Billerud Korsnäs tekniska direktör Magnus Wikström tillsammans med bolagets nytillträdda vd Petra Einarsson.

Utvecklingen av pappersbatteriet har det senaste året varit i labbstadiet. Men nu är batteriet redo att tas till pilotprodukt. Under 2019 hoppas Billerud Korsnäs att man ska kunna testa att massproducera den i fabrik. 

”Batterier kommer inte att stoppas in i pappret utan kommer att vara integrerat i det. Det är banbrytande”, säger Petra Einarsson.

Billerud Korsnäs har ännu inte bestämt vilken förpackning som blir den första med batterifunktionen, men enligt Magnus Wikström kan det bli en avancerad förpackning för att visa potentialen i tekniken. 

”Det skulle kunna vara en förpackning för biologiska läkemedel där det är superviktigt att man har kontroll över vad den har utsatts för. Det är en sån produkt som gör att man kan förstå vilka andra möjligheter som finns. Det skulle också kunna vara en konsumentprodukt inom modeindustrin”, säger Magnus Wikström.

Med tillväxten inom e-handel blir förpackningen allt viktigare för att öka wow-effekten när konsumenten plockar upp produkten. Ett sånt exempel är Apple som förpackar sina Iphones så att man först och främst ser mobiltelefonen medan sladdar och övrigt är gömt. Med en förpackning med ett integrerat batteri kan konsumenten få uppleva en förändring av färg av förpackningen eller andra ljuseffekter för att skapa en mer differentierad "unboxing"-upplevelse.

Att få fram en produkt för marknaden kommer att dröja men om Billerud Korsnäs lyckas  slå igenom med sitt pappersbatteri kan det få positiva effekter för bolaget.

”Det är ett nytt område och definitivt innovativt. Det kommer att ta tid att skala upp och innan det får en stor bäring på totalomsättningen men det är en kittlande möjlighet. Det finns självklara affärer som är kopplade till förpackningar men sen finns många möjligheter bortom det. Frågan är hur långt vi följer med in i dem områdena”, säger Petra Einarsson och fortsätter: 

”Där vi riskerar att bli omåkta är om vi håller den här upptäckten inom förpackningsbranschen. Vi måste vara öppna för vad man kan göra mer och om vi är öppna för att gå åt det hållet.”


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?