1515

Här är Onlinepizza-grundarens nya nordiska ängelnätverk

Lyckade exits i Onlinepizza, Momondo, Zendesk banar vägen för ett nytt ängelnätverk. Nordic Makers ska ta större ängelrundor och investera för upp till 30 Mkr per år. ”Vi är trovärdiga rådgivare till bolagsgrundare”, säger Erik Byrenius.

Erik Byrenius har investerat i techbolag sedan 2012. Nu bildar han tillsammans med nio andra nätverket Nordic Makers.
Erik Byrenius har investerat i techbolag sedan 2012. Nu bildar han tillsammans med nio andra nätverket Nordic Makers.Foto:Patrik Olsson

När Erik Byrenius, som en av tre grundare, sålde av matplattformen Onlinepizza till Delivery Hero för fyra år sedan blev han tech-investerare direkt.

En del av hans del av köpeskillingen på 250 miljoner kronor gick tillbaka till matleveranstjänsten, som i fjol värderades till 25 miljarder kronor.

Nu är Erik Byrenius med och bildar Nordic Makers (NTL), ett ängelnätverk bestående av tio framstående enterprenörer med näsa för ”digitalt skalbara bolag med global potential”.

”Idén uppstod när vi tillsammans insåg att man borde kunna göra ängelinvesteringar på ett bättre sätt”, säger Erik Byrenius, som på egen hand har gjort 14 investeringar i bolag som Castle, Greta och Loop 54.

Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Nordic Makers bildar han med tio andra nordiska investerare som själva har byggt framgångsrika digitala bolag från grunden.

Till deras tidigare succéer hör förutom Oninepizza den danska resesökmotorn Momondo, spelutvecklingsplattformen Unity och mjukvarujätten Zendesk, med ett börsvärde på cirka 24 miljarder kronor.

Den andra svensken i Nordic Makers-gruppen är Hampus Jakobsson, techentreprenören vars TAT såldes till kanadensiska RIM för omkring 800 Mkr 2010.

”Vi tänker att vi är trovärdiga rådgivare till grundare snarare än till bolag”, säger Erik Byrenius.

Läs mer: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare

”Om man kommer in när bolaget har funnits i fem år handlar det om att skala, växa internationellt, få in seniora personer och bygga organisationsstrukturer. De första åren är det mycket viktigare att få in personer som har rätt attityd och driv och hitta en produkt som passar marknaden.”

Investerarna står själva för varje investering och alla medlemmar av Nordic Makers behöver inte stå bakom varje affär. Men alla bolag får tillgång till entreprenörsstjärnornas nätverk och expertis, är tanken.

Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön.

Varje investering ska landa på mellan 1 och 2 Mkr, vilket Erik Byrenius beskriver som något större ängelrundor.

”Vi kanske kan ta hela den första rundan och lösa bolagets finansiering i 18 månader”, säger han.

Varje år räknar gruppen med att investera mellan 10 och 30 Mkr. Viktiga teman är att bolagen ska besitta stor potential och en företagskultur de anställda trivs med, något Erik Byrenius menar utpräglar den nordiska techscenen.

”Man ska inte komma till jobbet för sin lön eller för sin titel. Vi har inte sett det lika mycket i andra länder.”

Läs mer: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer

Med sig i Nordic Makers har han nio startupmän som dagligen kommunicerar om befintliga och kommande investeringar.

”Jag önskar att det hade varit lättare att hitta en heterogen grupp. Våra kontakter bygger helt och hållet på vilka som investerar i denna typ av bolag. Tyvärr ser det ut såhär. Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön. Vi har en ganska snarlik bakgrund allihopa.”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?