1515

Här är Northzones nya hemliga investering

Riskkapitalbolaget Northzone och en rad tunga affärsänglar har tillsammans investerat 12 miljoner kronor i det hemliga startupbolaget Aevy. Det kan Di Digital avslöja.

I tysthet har flera av Sveriges tyngsta it-investerare satsat pengar i det topphemliga bolaget Aevy.

Riskkapitalbolaget Northzone investerade så sent som i november förra året 9,3 miljoner kronor i utbyte mot 17 procent av aktierna. I samband med affären, som värderade Aevy till 55 miljoner kronor, tog Northzone-partnern Bjørn Stray plats i bolagets styrelse.

Riskkapitaljätten är inte ensamma om att satsa på det okända stockholmsbolaget. Bland investerarna finns även affärsänglarna Ludvig Linge och Johan Lenander, som tillsammans pytsat in 2,7 miljoner kronor i Aevy.

Ludvig Linge

TAT-grundaren Ludvid Linge är en av investerarna i Aevy. Han har även en plats i bolagets styrelse.

Ludvig Linge är grundare av Malmöbolaget TAT, som förvärvades av Blackberry (dåvarande RIM) 2010, och Johan Lenander är en av de tidiga investerarna i TAT. De två it-profilerna sitter även de i Aevys styrelse.

Läs mer: Här är Sveriges tyngsta affärsänglar

Trots de tunga investerarna är lite känt om vad Aevy faktiskt sysslar med. Detta trots att bolaget grundades redan 2011, av de dåvarande studenterna Filip Johansson och Anton Bergström.

 

Trots de tunga investerarna är lite känt om vad Aevy faktiskt sysslar med. 

 

Den knappa information som finns tillgänglig pratar om bolaget som en ny sorts rekryteringstjänst. Enligt uppgifter till Di Digital har bolaget sedan starten testat en rad olika affärsmodeller inom området onlinerekrytering. 

Di Digital erfar att man just nu befinner sig mitt i ännu en omstöpning av sin affärsmodell och kommer att återlanseras inom de närmaste månaderna. Då eventuellt under ett annat namn.

Enligt uppgift till Di Digital har både Creandum och Moor varit inne och skärskådat bolaget under de senaste åren, men valt att inte investera.

Att bolaget nu på relativt kort tid landat två större investeringar kan tyda på att man äntligen hittat rätt.

Vilken tjänst bolaget står i begrepp att presentera i slutet av sommaren är oklart. Enligt investeraren Johan Lenanders hemsida, där han listar sina investeringar, återfinns en beskrivning av Aevy som ett alternativ till Linkedin för startupbolag.

”Aevy sammanställer all publik data på internet om personer och bygger upp sammanställda profiler som ger en helhetsbild av en person, inklusive dess arbetserfarenhet och personliga intressen. Används än så länge främst i rekryteringssyfte som alternativ till Linkedins produkt av snabbväxande bolag som Spotify och Pinterest.”

LYSSNA: Mer om Aevy och andra nya investeringar i nya avsnittet av Digitalpodden


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?