Annons

Här är Northzones nya hemliga investering

Riskkapitalbolaget Northzone och en rad tunga affärsänglar har tillsammans investerat 12 miljoner kronor i det hemliga startupbolaget Aevy. Det kan Di Digital avslöja.

I tysthet har flera av Sveriges tyngsta it-investerare satsat pengar i det topphemliga bolaget Aevy.

Riskkapitalbolaget Northzone investerade så sent som i november förra året 9,3 miljoner kronor i utbyte mot 17 procent av aktierna. I samband med affären, som värderade Aevy till 55 miljoner kronor, tog Northzone-partnern Bjørn Stray plats i bolagets styrelse.

Riskkapitaljätten är inte ensamma om att satsa på det okända stockholmsbolaget. Bland investerarna finns även affärsänglarna Ludvig Linge och Johan Lenander, som tillsammans pytsat in 2,7 miljoner kronor i Aevy.

Ludvig Linge

TAT-grundaren Ludvid Linge är en av investerarna i Aevy. Han har även en plats i bolagets styrelse.

Ludvig Linge är grundare av Malmöbolaget TAT, som förvärvades av Blackberry (dåvarande RIM) 2010, och Johan Lenander är en av de tidiga investerarna i TAT. De två it-profilerna sitter även de i Aevys styrelse.

Läs mer: Här är Sveriges tyngsta affärsänglar

Trots de tunga investerarna är lite känt om vad Aevy faktiskt sysslar med. Detta trots att bolaget grundades redan 2011, av de dåvarande studenterna Filip Johansson och Anton Bergström.

 

Trots de tunga investerarna är lite känt om vad Aevy faktiskt sysslar med. 

 

Den knappa information som finns tillgänglig pratar om bolaget som en ny sorts rekryteringstjänst. Enligt uppgifter till Di Digital har bolaget sedan starten testat en rad olika affärsmodeller inom området onlinerekrytering. 

Di Digital erfar att man just nu befinner sig mitt i ännu en omstöpning av sin affärsmodell och kommer att återlanseras inom de närmaste månaderna. Då eventuellt under ett annat namn.

Enligt uppgift till Di Digital har både Creandum och Moor varit inne och skärskådat bolaget under de senaste åren, men valt att inte investera.

Att bolaget nu på relativt kort tid landat två större investeringar kan tyda på att man äntligen hittat rätt.

Vilken tjänst bolaget står i begrepp att presentera i slutet av sommaren är oklart. Enligt investeraren Johan Lenanders hemsida, där han listar sina investeringar, återfinns en beskrivning av Aevy som ett alternativ till Linkedin för startupbolag.

”Aevy sammanställer all publik data på internet om personer och bygger upp sammanställda profiler som ger en helhetsbild av en person, inklusive dess arbetserfarenhet och personliga intressen. Används än så länge främst i rekryteringssyfte som alternativ till Linkedins produkt av snabbväxande bolag som Spotify och Pinterest.”

LYSSNA: Mer om Aevy och andra nya investeringar i nya avsnittet av Digitalpodden

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera