1515

Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna

MTG storsatsar på e-sport och har tagit en rejäl bit av marknaden genom uppköp. Di Digital listar svenska e-sportbolagen som vill ha en del av den rejält växande e-sportpengapåsen.

Dreamhack, sedan 2015 ägt av MTG.
Dreamhack, sedan 2015 ägt av MTG.Foto:Björn Lindgren/TT

MTG:s e-sportsatsning MTGx har blivit en dominerande kraft inom e-sporten. Genom att man bland annat köpte upp Dreamhack 2015 visade man att man tror på marknaden och framgången har också synts tydligt i bolagets försäljning.

Enligt en rapport från analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal kommer svenska marknaden generera 350 miljoner kronor under 2019. Då räknas inte ens försäljningen av dator- och tv-spel in.

Och flera svenska e-sportinitiativ börjar poppa upp. Här är listan på några av de som vill ta del av globala marknadens pengapåse på 6,5 miljarder kronor.

Esen Esport

Vd Joakim Stenberg (tv) och ordförande Christer Körnbäck.
Vd Joakim Stenberg (tv) och ordförande Christer Körnbäck.

Bildades 2015 och producerar sändningar och turneringar för e-sport och gaming. Bolaget noterades i oktober 2017 och hade i april ett börsvärde på nära 17 Mkr.

Nyligen fick Esen uppdraget att producera både speljätten Blizzards officiella Hearthstone-turnering på eventet Polaris i Oslo och CS:GO-turneringen på Copenhagen Games i Köpenhamn med miljoner tittare.

”Hittills har vi sett en mycket god tillväxt inom svensk e-sport, mycket tack vare att vi har en lång historik med mycket starka och globalt erkända spelare och lag som banat väg för andra. Vi har bara sett toppen på ett isberg och e-sporten kommer bli världens största sport i framtiden”, säger vd Joakim Stenberg.

Läs mer: Svensk e-sportkanal ansöker om notering 

Zlatans bolag Challengermode

Challengermodes plattform.
Challengermodes plattform.

En uppstickare som låter League of Legends-, CS:GO- och PlayerUnknown's battlegrounds-spelare mötas genom den egna plattformen. Spelaren kan bygga lag, skapa tävlingar och tävla för pengar och andra priser.

Startades 2014 av fyra KTH-studenter och har sedan dess fått in lite över 17 Mkr i investeringar, bland annat av Zlatan Ibrahimovic som verkar tro på företaget. 

”Challengermode går mot en expansiv framtid, sett ur många perspektiv. Vi tror på att göra e-sporten minst lika tillgänglig som traditionell sport. Vi är säkra på att marknadens tillväxttakt kommer öka ytterligare som ett resultat av det”, säger bolagets medgrundare och vd Robel Efrem.

Läs mer: Zlatan investerar i esport-startup 

G:loot

Skärmdump från gloot.com
Skärmdump från gloot.com

G:loot grundades 2013 av Patrik Nybladh. I början av året drog G:loot åt sig blickarna när man hämtade in 100 Mkr i investeringar, det bara ett och ett halvt år efter att man dragit in 45 Mkr 2016.

Bolaget erbjuder plattformar för både PC och mobil där användarna spelar om pengar mot varandra.

”E-sporten har vuxit till sig och vår plan är att fortsätta expandera verksamheten med lanseringar av fler spel, både i mobil och på PC”, säger Simon Sundén, VP och Head of e-sports.

Esportal

Skärmdump från beta.esportal.se.
Skärmdump från beta.esportal.se.

Grundades 2014 och drog in omkring 15 Mkr från investerare under 2017. Erbjuder en plattform för CS:GO där spelarna matchas för att möta varandra. Försäljningsargumentet är aktiva administratörer som ska förhindra troll.

I slutet av förra året växlade man upp och köpte gaming-centret Inferno Online med två stora spelhallar i Stockholm. 

”Antalet utövare och tittare kommer att fortsätta öka, och vi kommer successivt att se fler Esport-spel. Strukturen runt lag och tävlingar kommer att organiseras mer och det kommersiella värdet av spelare, lag och tävlingar kommer att öka kraftigt under kommande år”, säger medgrundaren Erik Lindblom.

Läs mer: Svensk e-sportplattform köper gaming-centret Inferno Online

Battleriff

Göteborgsbaserade Battleriff tror på framtiden.
Göteborgsbaserade Battleriff tror på framtiden.

Grundades 2014 och har hittills dragit in 17 Mkr i investeringspengar. Bolaget planerar en ny investeringsrunda i början av 2019 i storleksordningen 20 Mkr.

Erbjuder en plattform för PC och konsol där e-sportaren satsar på sig själv när hen spelar mot andra.

”Intresset för e-sport kommer inte att minska. Det är en ung bransch som fortfarande inte hittat en slutgiltig struktur vilket öppnar upp för såväl existerande som nya aktörer i branschen”, säger medgrundaren Lars Hellewig.

Läs mer: Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner 

Di Digitals serie om e-sporten: MTG är den stora spelaren inom e-sport


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?