1515

Här är Luleå-bolagen som tävlar om segern i Di Startup Tour

Digitala menyer för restauranger, en app som ger koll på föreningars ekonomi och en lösning som bestämmer barnens surftid. Det är några av affärsidéerna från Luleå som tävlar i Di Startup Tour.

Kollage: Patricia Karlsson på Team Tools, Kristoffer Karlsson på Spotin och teamet på Once Upon är några av de som pitchar på Di Startup Tour på Kulturens hus i Luleå.
Kollage: Patricia Karlsson på Team Tools, Kristoffer Karlsson på Spotin och teamet på Once Upon är några av de som pitchar på Di Startup Tour på Kulturens hus i Luleå.

Den första delfinalen i Di Digital Startup Tour är avgjord. Efter en rafflande pitchtävling var det till sist edtechbolaget Kognity som avgick med segern i Stockholm.

Det har blivit dags för Startup Tour att åka norrut. 

På Kulturens hus i Luleå den 3 oktober brakar den andra deltävlingen loss och de sex bolag (se nedan) som ska gå upp på scen för att pitcha sin affärsidé inför riskkapitaljuryn och publiken har nu valts ut.

Läs även: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – anmäl din startup till Di Startup Tour 2018   

Startup Tour i Luleå gästas även av Josefin Landgård, medgrundare av Kry (NTL) och Olov Renberg från Luleågrundade Behaviosec (NTL) som nyligen tog in 140 miljoner kronor i riskkapital, som kommer att berätta om sina entreprenörsresor.

Dagen bjuder även på en speed dating med inresta investerare och en pitch-lärare som är öppen för dig som jobbar på ett tillväxtbolag eller är sugen på att bli entreprenör. Först till kvarn gäller. 

Klicka här för att se hela schemat och för att säkra din plats i publiken.

Läs även: Så blev Luleå hem för både datacenter och startupbolag 

Här är bolagen som pitchar i Luleå:

Exeri (NTL) - Deras system övervakar och upptäcker defekter i elnät

Stefan Burström, Elisabeth Johansson och Magnus Karlsson på Exeri
Stefan Burström, Elisabeth Johansson och Magnus Karlsson på ExeriFoto:Press/Exeri

Segment: IoT, Green-tech
Grundades:
2016
Pitchar: Magnus Karlsson
Finansiering:
Partnerinvest, Vinnova, Almi och affärsänglar
Hemsida:
exeri.se 

Future Ordering (NTL) - Utvecklar digitala menyer för restaurangkedjor

Andreas Stormvinge på Future Ordering
Andreas Stormvinge på Future OrderingFoto:Press/Future Ordering

Segment: E-handel & Marknadsplatser, Mjukvara
Grundades:
2017
Pitchar: Andreas Stormvinge
Finansiering:
Egenfinansiering
Hemsida:
futureordering.com 

Once Upon (NTL) - Deras app gör fotoböcker av mobilens kameraalbum

Frida Rindevall, Linus Nilsson, Lina Andersson, David Resoluth och Hans Eklund på Once Upon Publishing
Frida Rindevall, Linus Nilsson, Lina Andersson, David Resoluth och Hans Eklund på Once Upon PublishingFoto:Fotograf Marianne AB

Segment: Mjukvara, E-handel & Marknadsplatser
Grundades:
2016
Pitchar: Lina Andersson
Finansiering:
Egen finansiering och riskkapital från bland annat Partner Invest
Hemsida:
onceupon.se

Spotin - Bygger en integrerad och digital marknadsförings- och försäljningsplattform

Kristoffer Karlsson på Spotin
Kristoffer Karlsson på SpotinFoto:Press/Spotin

Segment: Mjukvara, E-handel & Marknadsplatser, Marknadsföring, Distribuerad e-handel
Grundades:
2015
Pitchar: Kristoffer Karlsson
Finansiering:
Riskkapital
Hemsida:
spotin.com 

Team Tools  - Deras app ska hjälpa föreningar att få koll på ekonomin och öka lönsamheten

Fredrik Gustavsson, Patricia Karlsson och Michael Hansson på Team Tools.
Fredrik Gustavsson, Patricia Karlsson och Michael Hansson på Team Tools.Foto:Press/Team Tools

Segment: Mjukvara
Grundades:
2017
Pitchar: Patricia Karlsson
Finansiering:
Region Norrbotten, egen finansiering, Norrlandsfonden, Arctic Venture,
Hemsida:
teamtools.se

3eflow (NTL) - Utvecklar uppkopplade, hygieniska och effektiva dricksvattenssystem

Segment:
Cleantech
Grundades:
2009
Pitchar: Erik Abbing
Finansiering:
-
Hemsida:
3eflow.com 

Di Startup Tour – Luleå 

Deltävlingen drar igång kl. 15.15 med speed dating den 3 oktober på Kulturens hus i Luleå. Anmäl dig till en plats i publiken här. 

Efter deltävlingen i Luleå åker Di Startup Tour vidare till Linköping den 17 oktober, Göteborg den 24 oktober och till Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. På spel står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?