1515
Annons

Här är investerarna vi talar om mest – techprofiler sticker ut

Mediebevakningstjänsten All Ears ”Google för ljud” har tagit reda på vilka investeringsbolag och investerarprofiler som var på allas läppar under förra året i radio, poddar, tv och Youtube.  

Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier.
Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier.Foto:Press, Oskar Omne, Joey Abrait

All Ears gör talade medier sökbara, som google för ljud samt gör analyser och bevakningar av talad media. Främst är det ett verktyg för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget har nu undersökt vilka investeringsbolag och investeringsprofiler som fått mest plats i de talade medierna under 2020. 

När det kommer till de mest omtalade investeringsprofilerna är det något jämnare i toppen, med Spotify-grundaren Daniel Ek i toppen med 82 omnämnanden följt av finansmannen Sven Hagströmer med 44 omnämnanden och affärskvinnan Cristina Stenbeck med 27 omnämnanden.

Att nå ut i mediebruset tror All Ears vd Tor Rauden Källstigen är viktigt för bolagen för att skapa en relation, och således ett förtroende.

”Som investerare måste man positionera sig och bygga upp en relation till bolagen som söker investeringar. Det räcker inte med att ha en stor fond med massor av pengar längre. De måste i dag ha en tydlig profil och tydlig image som folk kan relatera till och uppskatta”, berättar Tor Rauden Källstigen.

Listorna är varierande när det kommer till omnämnanden. Kinnevik, som är det investeringsbolag som omnämnts mest, toppar listan med 229 omnämnanden medans Almi Invest, som knep andra platsen, omnämnts 39 gånger. 

”Kinnevik är nästan en egen kategori här. De gör en del annat utanför techstartup världen vilket jag ser som en anledning till att de har så många omnämnanden”, förklarar Tor Rauden Källstigen.

Vad har det för betydelse att höras i bruset?

”Det skapar en slags synergi, av att höras mycket får man höras mer. Media tenderar att plocka upp sånt de redan känner till, att det är en rimlig spelare när de uttalar sig. Det är inte bara bra för eventuella investerare utan även för att vara en tydlig röst i medielandskapet”, säger Tor Rauden Källstigen.

 

 

 

 

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?