1515

Här är H&M-familjens hemliga techinnehav

Ett hemligt bolag har i flera år investerat H&M-familjens förmögenhet i några av världens största techbolag. I portföljen finns Uber-rivalen Lyft, Peter Thiels Palantir och Spotify, kan Di Digital avslöja.

Jättarna Lyft, Palantir, Spotify och svenska Soundtrack Your Brand ingår alla i DIG Investments portfölj.
Jättarna Lyft, Palantir, Spotify och svenska Soundtrack Your Brand ingår alla i DIG Investments portfölj.

Den svenska riskkapitalsektorn växer sig allt större med aktörer som Northzone (NTL), EQT Ventures (NTL) och Creandum (NTL). Niklas Zennströms Londonbaserade riskkapitalbolag Atomico (NTL) kan även stoltsera med innehav i amerikanska startupbolag som Jawbone, Zocdoc och Quid.

Men det finns bara en svensk aktör med återkommande innehav i några av världens allra största techbolag. Bolaget, DIG Investment, verkar i det tysta och finansieras enligt flera av Di Digitals källor av H&M-familjen Perssons förmögenhet.

Vi tittar väldigt brett

DIG Investment grundades 2011 och drivs av Martin Söderström, som är gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström. ”DIG” står ursprungligen för Djursholm Investment Group efter ett av Martin Söderströms andra företag.

Hittills har DIG Investment investerat i upp till 70 bolag, varav omkring 50 bedriver digitala verksamheter. Hälften av de digitala bolagen är svenska och hälften utländska, enligt Edward Lindqvist, investeringsansvarig, som svarar efter att Martin Söderström avböjt en intervju.

”Vi tittar väldigt brett, från såddfinansiering till inför börsnoteringar”, säger Edward Lindqvist till Di Digital.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

När det kommer till enskilda innehav hänvisar han till sekretessavtal gentemot DIG Investments investerare. Men Di Digital kan avslöja att bolaget i ett tidigt skede investerade i Lyft, Ubers främsta konkurrent som i våras värderades till 50 miljarder kronor när General Motors storinvesterade i bolaget.

DIG Investment har även investerat i Palantir, mjukvarujätten som grundades av bland andra Facebook-investeraren Peter Thiel, känd som den enda Silicon Valley-stjärnan som stödde Donald Trump under valkampanjen i USA. 2015 steg Palantirs värdering till 180 miljarder kronor. Och i somras var DIG Investment huvudinvesterare när den brittiska restaurangappen Velocity tog in totalt 204 Mkr.

Även Spotify (NTL) ingår i DIG Investments portfölj. Ett annat bolag som också det kan ingå i portföljen, enligt uppgift till Di Digital, är det i USA börsnoterade betalbolaget Square, som Twitters vd Jack Dorsey har varit med och grundat.

Det är med andra ord inte bara Karl-Johan Persson, H&M:s vd, som visar ett starkt intresse för techsektorn.

”Självkörande teknik och hela transportsektorn är väldigt intressant. Det är också betalningsfronten på olika sätt, både hur man tar betalt och hur dessa saker finansieras. Och så är det jättespännande med hur nya varumärken ska få ut sina nya produkter på marknader och hur konsumenter handlar med varandra”, säger Edward Lindqvist. 

Läs mer: Här utspelar sig slaget om självkörande bilar

Storleken på DIG Investments portfölj är oklar.​​​ Vid slutet av 2015 uppgick bolagets innehav till drygt 300 Mkr och i dag bör den siffran vara minst en​ halv miljard kronor, enligt Di Digitals uppskattning.

Edward Lindqvist vill inte kommentera saken men säger att man ”har möjlighet” att investera upp till 500 Mkr åt gången. Sedan bolaget grundades har flera familjer anslutit sig som investerare, enligt bolagets webbplats.


 

  • Fakta: H&M-familjens investeringsbolag
  • DIG Investment grundades 2011 för att göra investeringar i onoterade bolag världen över.
  • Den ursprungliga finansiären var Persson-familjen via Stefan Perssons dotter Charlotte Söderström, enligt ett flertal källor.
  • Bolaget drivs av Martin Söderström, make till Charlotte Söderström.

 Få av DIG Investments drygt 20 övriga svenska innehav är kända. Men Soundtrack Your Brand (NTL), ett sorts Spotify för kommersiellt bruk där Daniel Eks musiktjänst också är storägare, är ett exempel. DIG Investments andel i Soundtrack Your Brand var i mitten av 2015 värd 25 Mkr.

Läs mer: H&M:s vd: Så kommer digitaliseringen att påverka oss

Tillsammans med H&M är DIG Investment också delägare i secondhand-tjänsten Sellpy (NTL).

H&M:s vd Karl-Johan Persson – vars egna techinnehav har ett portföljvärde på omkring 700 Mkr, enligt Di Digitals uppskattning – är enligt uppgift inte delaktig i DIG Investments verksamhet. Men bolagets investeringar räknas som ”H&M-pengar”, enligt en person med insyn i riskkapitalbranschen.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?