1515

Här är H&M-chefens dolda techimperium

Karl-Johan Persson är inte bara vd för Sveriges största börsbolag. På några få år har han även seglat upp som en av Sveriges mest tongivande techinvesterare. Den privata portföljen är värd minst 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals beräkningar.

H&M:s vd Karl-Johan Persson har utvecklat en stor techportfölj.
H&M:s vd Karl-Johan Persson har utvecklat en stor techportfölj.Foto:Izabelle Nordfjell

Pricerunner, Mathem, Kivra, Fyndiq, Fidesmo, Design Online. Listan på digitala bolag med H&M-chefen Karl-Johan Persson (NTL) som delägare blir allt längre.

Investeringarna sker vid sidan om hans engagemang i H&M (NTL), som på senare år också har investerat i ungt entreprenörsskap. Detta i form av minoritetsandelar i bolag som Sellpy, som hjälper folk att sälja begagnade prylar på nätet, rabattbolaget Wrapp och klädbolaget Ivyrevel med bloggaren Kenza Zouiten som medgrundare och frontfigur.

Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går.

Nyligen kunde Di Digital dessutom rapportera att Karl-Johan Persson är en av finansiärerna bakom den nya riskkapitalfonden Backing Minds, som tar in ”ett tresiffrigt miljonbelopp” för att investera i entreprenörer som det traditionella riskkapitalet missar.

”Jag tror det är viktigt för honom att inte helt fastna i rollen som storbolagsdirektör”, säger Stefan Krook, som driver investeringsbolaget 41:an Invest ihop med Karl-Johan Persson.

Han beskriver hur H&M:s vd lyckas vara en engagerad investerare utan att för den delen blanda sig i det dagliga arbetet.

”Han får närheten till bolagen, löpande information och lärdomar. Men det är aldrig någon som ringer honom när det brinner. Han behöver aldrig släppa något inom H&M för att det dyker upp brådskande saker i bolagen vi har investerat i”, säger Stefan Krook.

Läs även: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Karl-Johan Persson agerar sällan på egen hand. Hans investering i Backing Minds sker exempelvis jämte syskonparet William och Selma Olsson, arvtagare till Stena Line-imperiet, samt Oriflame-familjen Af Jochnick och Collector Bank-grundaren Lena Apler.

Men H&M-chefen är knappast en passiv ägare. Di Digital har talat med flera personer på och kring de startupbolag som H&M-chefen har investerat i och i likhet med Stefan Krook ger de bilden av en engagerad person som ringer upp med jämna mellanrum och ställer initierade frågor.

Karl-Johan Persson beskrivs med ord som påläst, skärpt, lyhörd och ödmjuk.

”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, säger Tomas Kull, vd för Mathem.

H&M-chefens största innehav lär dock vara det i prisjämförelsesajten Pricerunner, som förvärvades för 838 miljoner kronor i våras. Köpare var NS Intressenter – med Ax:son Johnsons bolag Nordstjernan, tidigare Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Karl-Johan Persson i ägarkretsen.

Det är aldrig någon som ringer honom när det brinner.

Foto:

Karl-Johan Perssons investeringsbolag Philian Invest äger knappt hälften av NS Intressenter, enligt Philian Invests senaste årsredovisning, vilket ger ett innehav i Pricerunner värt mer än 400 Mkr.

Utöver det äger Karl-Johan Persson omkring en fjärdedel av den digitala brevtjänsten Kivra, som i våras värderades till 450 Mkr, omkring 10 procent av e-handlaren Mathem, som tidigare i år värderades till 1,4 miljarder kronor. Han äger även en femtedel av nätbutiken Design Online, som i fjol omsatte 159 Mkr med rörelseresultat på 12 Mkr.

Totalt överstiger teknikportföljen vid sidan om heltidsengagemanget i H&M 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppskattning.

Läs även: Så går det för H&M-chefens budtjänst

Sidoengagemang på vd-nivå ses inte alltid med blida ögon på börsen. I juli fick Ericssons vd Hans Vestberg sparken efter att bland annat ha mottagit kritik för sina uppdrag vid sidan om telekombolaget.

Huruvida ett stort innehav i techbolag kan betraktas som ett problem beror på vem det är man talar om, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

”För en vanlig människa är det enormt mycket pengar. För honom är det inte det. Som en del av den totala portföljen är det inte en särskilt stor del. Jag tror tvärtom att hans engagemang kan gynna H&M”, säger han.

En sak är säker: H&M-arvingen behöver knappast investera sina pengar av privatekonomiska skäl. Trots att modejätten har backat med 13 procent på börsen i år har H&M fortfarande det högsta marknadsvärdet på Stockholmsbörsen. Största ägaren förblir pappa Stefan Persson med familj, vars ägarpost är värd hela 168 miljarder kronor.

Di Digital har utan framgång sökt Karl-Johan Persson för en kommentar till sin bolagsportfölj och dess framtida utveckling.

Än så länge tyder inget på att hans investeringsvilja är på väg att avta.

Marknadsvärdet i flera av bolagen har ökat kraftigt och tillsammans med Karl-Johan Perssons kapitaltillskott innebär det att portföljvärdet mer än fördubblats bara i år.

Läs även: ”Karl-Johan Persson vill göra en Stenbeck”


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?