1515

Här är fintech-idéerna som kvalar in hos Sting

Skräddarsydda portföljer, företagslån och prognoser för allt från råvaror till flygplatsköer. Det är tre av idéerna som kvalar in till inkubatorn Stings fintech-program, som inleds i dag.

Fredrik Rosengren, affärscoach på Sting och Jane Walerud, affärsängel och tidig investerare i Klarna, leder STING Test Drive.
Fredrik Rosengren, affärscoach på Sting och Jane Walerud, affärsängel och tidig investerare i Klarna, leder STING Test Drive.

Förra året startade Sting programmet ”Test Drive” för att vaska fram framtidens bästa fintech-idéer. Bland idéerna som då tog form finns Sigmastocks (NTL), som fått in kapital från Collector-grundaren Lena Apler (NTL), och sparappen Klirr (NTL) som prisades som programmets vinnare.

I dag börjar årets upplaga av programmet när deltagarna samlas på KTH. De andra tillfällena kommer deltagarna att träffas hos programpartners som Industrifonden, FCG och Swedbank. Utöver att vara med som partner kommer Swedbank också att skicka egna anställda med projekt.

”Sting Test Drive är ett utmärkt initiativ för att testköra tidiga idéer. Vi ser fram emot att få dela med oss av våra erfarenheter, inom både B2B och B2C, ur ett investerarperspektiv”, säger Sofia Ericsson Holm, investeringsansvarig på Industrifonden.

Sting Test Drive leds av affärsängeln Jane Walerud (NTL), tidig investerare i Klarna (NTL), och Fredrik Rosengren från Sting. Under sju workshoppar på kvällstid ska de hjälpa entreprenörerna att utvärdera och utveckla sina affärsidéer.

”Vi ser flera intressanta idéer inom robotrådgivning och kostnadseffektivt sparande som utmanar finanssektorn. Det ska bli otroligt spännande att hjälpa dem framåt”, säger Fredrik Rosengren, affärscoach på Sting.

Läs även: Åtta hungriga startupbolag tar plats i Stings nya startfält


Här är de 13 utvalda bolagen:

Aidough – erbjuder tjänsten ”Private banking for the masses” baserad på avancerade ekonomiska modeller och metoder för finansiell förvaltning och riskanalys. Aidough väger istället in alla aspekter av en individs ekonomi och livssituationoch skapar på så sätt en riskjusterad portföljförvaltning där t.ex. vissa typer av risker hedgas med försäkringar.

Cling – sammankopplar privata långivare och företag för att erbjuda små till medelstora företag säljfinansiering som tidigare enbart varit tillgängligt för de stora kedjorna. Företag oavsett storlek kan med privata långivares, eller med sitt eget capital, erbjuda finansieringstjänster som ger deras kunder större köpkraft och Clings långivare bättre avkastning.

EuroSavings – Sveriges bästa ränta i Europa. Inlåningsräntan på fasträntekonton hos de svenska bankerna är låg, oftast 0,2%-0,6%. EuroSavings gör det möjligt för privat- och företags-kunder att ta del av de bästa räntorna hos utvalda banker i Europa med 2-3% ränta med 3 månaders till 5 års löptid.

F&A Forecasting (NTL) – har skapat Indicio, en plattform som möjliggör för beslutsfattare att slå experterna inom prognostisering av allt från råvarupriser till flygplatsköer. Det är den första plattformen på marknaden att adressera behovet av en guidad prognosstruktur.

Kram – står för Kund Rådgivare Matchmaker. De erbjuder en lösning för att matcha kunder med rådgivare, handläggare och tjänster utifrån flera olika parametrar, t ex personlighet, drivkrafter samt kulturell och nationell bakgrund. Detta för att möta kunderna på deras villkor och ge dem en mer personlig upplevelse.

PopBank – är en banktjänst baserad på blockchain, där kunden kontroller och äger sina egna pengar utan att behöva en bank. Den bygger på att erbjuda förenklade och kostnadsfria tjänster inom ett helt öppet system säkrat genom distribuerad beräkningsteknik.

Primepilot (NTL)– kommer att bli den första kompletta robo-rådgivare i Norden, och även den första mobila. Dyra fonder och rådgivare hämmar spararnas tillväxt och pensioner men snart kan du spara smartare med Primepilot. Du får tillgång till information och rådgivning när som helst och var som helst, till marknadens lägsta totalkostnad.

SEEQEST – Är du investerad i kärnvapen utan att veta om det? Med SEEQEST ”googlar” du fram innehavet i Sveriges samtliga pensionsfonder, inklusive de kollektivavtalade. Du kan därmed bedöma om placeringarna stämmer med dina värderingar och agera därefter.

Småspararguiden – vill bota svenskarnas utbredda sparångest. Spararna betalar årligen 13 miljarder i onödiga avgifter och vet inte vem de skall vända sig till när rådgivare och personliga bankmän är säljare. Småspararguiden erbjuder en digital rådgivning som är enkel, engagerande, oberoende, transparent och hållbar.

Split Lending – erbjuder individer en ”crowd lending”-produkt som möjliggör positiv avkastning med låg risk i nuvarande lågräntemiljö. Split Lending möter behovet av tjänster och produkter som ger positiv avkastning och där kunderna kan lita på att någon har granskat risken.

Stratify – är en digital tjänst som samlar in och analyserar användarens samlade ekonomidata. De vill ge mikroföretag en möjlighet att känna ägarskap över sin ekonomi och erbjuder stöd i processen, övergripande kontroll och proaktiv rådgivning.

The Fair Loan Project – det schyssta snabblånet! The Fair Loan Project erbjuder snabblån till avsevärt lägre ränta än liknande bolag, högre flexibilitet och utan krångel och avgifter. Låneansökan och administration är helautomatiserade via webb/smartphone för att minimera kostnaderna. Lånefinansiering sker via ett P2P-upplägg med garanterad avkastning på 6-10 procent.

UBY – utnyttjar ”kraften av många” genom att tillhandahålla ett community för konsumenter att handplocka de bästa erbjudandena för specifika banktjänster – utan att binda upp sig för en enskild bank – och ändå få en samlad bild av sina bankengagemang.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?