1515

Här är Elon Musks hemliga plan för världsherravälde

Tesla-grundaren Elon Musks ambitioner sträcker sig långt bortom elbilar. Nu avslöjar han en ny “secret master plan” för bolaget. 

Teslas "budgetbil" Model 3 är tänkt att nå marknaden i slutet av 2017.
Teslas "budgetbil" Model 3 är tänkt att nå marknaden i slutet av 2017.Foto:TT / Justin Prichard

För tio år sedan publicerade Tesla-grundaren Elon Musk en numera klassisk (åtminstone i startup-kretsar) bloggpost med titeln “the secret Tesla Motors master plan (just between you and me)”

Där sammanfattade han elbiltillverkarens affärsplan i fyra enkla steg: 

  • Bygg en sportbil
  • Använd intäkterna från den till att bygga en billigare bil
  • Använd intäkterna från den till att bygga en ännu billigare bil
  • Se samtidigt till att erbjuda utsläppsfria, elektriska energialternativ 

Med den nära förestående lanseringen av Teslas “budgetbil” Model 3 – som är tänkt att nå marknaden i slutet av nästa år – är planen på väg att fullbordas, noterar Elon Musk i en ny bloggpost med titeln “Master plan, part deux”.

Där lägger han ut texten om Teslas vision för åren som kommer. Planerna är nu långt mer ambitiösa än de var för tio år sedan. 

Texten syftar åtminstone delvis till att övertyga marknaden om det förträffliga i Teslas bud på systerbolaget Solarcity, med Elon Musk som styrelseordförande och delägare. I juni i år lade Tesla ett uppköpsbud värt 2,8 miljarder dollar på Solarcity, vilket fick Tesla-aktien att tappa nära 12 procent

Först på listan står att skapa en integrerad lösning för att samla in och lagra solenergi, i form av ett solcellstak med integrerat batteri. En av Teslas kommande produkter är Powerwall, ett slags väggmonterat batteri för hemmabruk. Samtidigt har Solarcity länge jobbat med solcellspaneler för installationer i hemmet.

“För att det här ska lyckas behöver bolagen slås ihop”, skriver Elon Musk. 

Nästa steg i planen är att utveckla elfordon som kan ersätta exempelvis bussar och lastbilar, det vill säga expandera Tesla bortom bilar för privatbruk. Både en Tesla-buss och en Tesla-lastbil är under utveckling och kommer förmodligen att vara redo att premiärvisas nästa år, skriver Elon Musk.

Både en Tesla-buss och en Tesla-lastbil är under utveckling.

Det tredje steget handlar om självkörande bilar. Teslas bilar har länge, åtminstone i teorin, varit kapabla att i viss utsträckning navigera på egen hand. Nästa steg i planen är att göra bilar som klarar sig helt utan inblandning från föraren.

“Rätt använda är självkörande bilar redan idag betydligt säkrare” skriver Elon Musk vidare, ett svar på kritiken som riktats mot bolaget efter olyckan som inträffade tidigare i år.  

Steg fyra på listan handlar om delning av bilar. Med helt självkörande bilar på gatorna kommer Tesla-ägare att kunna ansluta sina fordon till en slags delningstjänst, skriver Elon Musk, och därmed tjäna pengar på dem istället för att ha dem stående i garaget.

“I städer där efterfrågan på fordon överstiger tillgången kommer Tesla att ha en egen fordonsflotta på vägarna”, skriver Elon Musk, och sätter därmed sitt bolag på direkt kollissionskurs med taxijätten Uber.

Slutmålet är att vem som helst, var som helst, ska kunna beställa en självkörande Tesla-bil vid behov.

Läs även: Den svenska Tesla-höjdaren hoppade av – nu blir han affärsängel


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?