1515
Annons

Här är de hetaste trenderna på SXSW

På techfestivalen SXSW i Austin samlades i veckan tiotusentals för att ta del av det nyaste inom teknisk innovation. Inte helt förvånande är det artificiell intelligens som dominerar.

Besökaren Alicia Pamars testar Nasas VR-kit på SXSW:s mässa.
Besökaren Alicia Pamars testar Nasas VR-kit på SXSW:s mässa.Foto:Joey Abrait.

Det är inte bara riskkapitalbolagen som har insett att artificiell intelligens är det hetaste i teknikbranschen. På musik-, film- och teknikfestivalen SXSW löpte AI som en röd tråd genom diskussionerna, oavsett om det handlar om blockkedjor, botar eller smarta prylar.

På SXSW:s mässa visar bolagen upp sina techprylar.

Oavsett om du har en superdator som IBM:s Watson, ett par hörlurar som använder sig av Amazons AI-betjänt Alexa eller samlar in och analyserar data om dina användare, som exempelvis poddplattformen Acast gör, så var AI ett ständigt uttalat fenomen.

En annat ord för artificiell intelligens är maskininlärning. Med andra ord ska datorn, AI-betjänten, eller boten kunna lära sig av den datan de får in för att kunna hantera sin uppgift bättre.

På SXSW är kanske IBM:s superdator Watson det bästa exemplet på artificiell intelligens. Men IBM:s vd Ginni Rommetty är inte speciellt förtjust i ordet.

”Jag skulle hellre vilja beskriva det som kognitiv intelligens. Det är ett mer heltäckande begrepp”, säger hon i en paneldebatt på SXSW. 

På SXSW finns det AI på alla nivåer. I IBM:s tvåvåningshus, ett kvarter ifrån det stora konferenscentret, har man tagit fram ett öl-test för att förenklat visa hur det fungerar. Genom att ställa tre frågor om användarens smakpreferenser levererar superdatorn Watson en individuell ölrekommendation. I takt med att den sparar all information den samlar in lär sig datorn mer om människors smak och vässar algoritmen.

Om man istället för ölpreferenser börjar spara data från tiotusentals cancerpatienters journaler kan resultaten blir mer betydelsefulla. Genom att lära Watson att analysera patientdata kan forskare skapa bättre mediciner och vård för patientgruppen.

Foto: Joey Abrait.

IBM:s vd Ginni Rometty medverkar i en panel på SXSW. Foto: Joey Abrait.

Ett annat användningsområde för AI är personliga assistenter som hjälper oss i vår vardag, ett område som samtliga av världens teknikjättar i dag tagit steget in på. För att vi ska kunna utveckla system som smälter in i vår vardag har människan dock en viktig roll att spela som läromästare för de nya robotarna, menar IBM:s Ginni Rommetty:

”Jag tror att vi närmar oss en era där AI kommer att kunna göra mycket mer. Men det vi behöver är människor som har förståelsen för hur systemen fungerar och kan vara med och lära upp dem. Därför uppmuntrar jag alla att lära sig hur vi kan guida AI in i vår värld”, säger hon.


HETASTE TRENDERNA PÅ SXSW: 

Artificiell intelligens

Förutom botar och superdatorn Watson syns AI även på andra ställen på SXSW. Hörlursbolaget Vinci har Amazons AI-betjänt Alexa i sina lurar, Facebook använder AI för att förutse oroligheter i världen och när psykologerna inte räcker till eller blir för dyra finns det botar som tar hand om ditt psyke. 

Foto: Joey Abrait.

Vincis hörlurar använder Amazons AI-betjänt Alexa. Foto: Joey Abrait.

Samtidigt skapar artificiell intelligens en oro för hur man ska dela upp världens arbetsuppgifterna i framtiden. Diskussionerna om hur människor över hela världen ska anpassas till en ny verklighet har även det varit ämnet för många paneldiskussioner på årets SXSW.

VR och AR

Virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) är fortfarande stora trender. Förutom att VR och AR tar större plats inom sport och film så var det ett markant fokus på VR som ett marknadsföringsverktyg på festivalen.

Men det nya på SXSW var att VR börjar ta ett större steg in på marknader för mer traditionella branschen som vård och skola.

Health tech

Hälsa har varit ett hett ämne under årets festival. Förutom superdatorn Watsons molnbaserade databaser för att ta fram bättre vård och mediciner har techbolagen även visat upp en mängd andra tjänster. Däribland finns bolaget Rotex som har tagit fram en fejktatuering som bland annat kan mäta blodtryck och värden från huden. Resultaten kan man följa direkt i mobilen. 

Foto:


Mer om SXSW i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/sigmastocks-uber-forbudochnyttspelbolagmotborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?