1515
Annons

Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi

Allt fler svenskar använder delningstjänster på nätet, enligt regeringens undersökning. Di Digital listar de åtta hetaste delningskategorierna just nu.

Medsols från vänster: Drivenow, Budbee, Qasa, Instawork, Happytail, Yepstr, Hygglo och Airdine.
Medsols från vänster: Drivenow, Budbee, Qasa, Instawork, Happytail, Yepstr, Hygglo och Airdine.

Tio procent av Sveriges befolkning har använt en tjänst inom den så kallade delningsekonomin under de två senaste åren. Det visar den undersökning om delningsekonomin som forskaren Karin Bradleys gjort på uppdrag av regeringen.

Uber och Airbnb är två av de populäraste tjänsterna. Men det finns även andra tjänster. Eller vad sägs om ett Airbnb för grannens prylar, ett Tinder för hundälskare eller ett Uber för småjobb?

Allt fler svenska entreprenörer prövar lyckan i delningsekonomin. Di Digital listar de åtta hetaste delningskategorierna just nu.

1. ”Uber för småjobb”

Svenska exempel:

Taskrunner: En app för småtjänster som bärhjälp, enkla hantverkstjänster, möbelmontering och enklare flytthjälp. 

Instawork: En app för småtjänster som bärhjälp, djurpassning, möbelmontering och enklare flytthjälp.  

Yepstr: En digital marknadsplats för tonåringar som vill extraknäcka åt grannar som behöver hjälp.

Selfiejobs: Ett Tinder för att hitta personal nära arbetsplatsen. Som en snabb och enkel arbetsförmedling av enkla jobb.

Bonsai: En tjänst för småsysslor och enkla jobb inom allt från event till transkribering. Vänder sig främst till extraknäckande universitetsstudenter.

Läs mer: Miljardär-mentor går in i småjobbsappen Yepstr

Läs mer: Bonsai vill bli ett Uber för studentjobb – tar steget till Stockholm

Foto:

Stena-miljardären Dan Sten Olsson är delägare i Jacob Rudbäcks app Yepstr. Foto: Cicci Olsson/Yepstr

Amerikansk förlaga: Taskrabbit

Läs mer: Han lanserar Uber för småjobb


2. ”Tinder för hundälskare”

Svenska exempel: 

Happytail: Socialt nätverk där hundägare hittar hundvakter.

Dog Buddy: Brittisk-svensk tjänst som matchar ihop hundpassare med hundägare.

Happytails medgrundare Maja Magnusson och Katharina Welin samt Happytail-hunden Peggy Sue. Foto: Happytail

Amerikansk förlaga: Tindog, bokstavligt talat ett Tinder för hundägare. 

Läs mer:
King-grundare gör sin andra hund-investering


3. ”Airbnb för grannens prylar”

 Svenska exempel:

Hygglo: Tjänst för grannar som vill hyra ut saker till varandra.

Grannsaker.se: Tjänst för grannar som vill hyra ut och sälja saker till varandra.

Delbar.se: Ännu en tjänst för grannar som vill hyra ut och sälja saker till varandra.

Rentl: Ytterligare en tjänst för grannar att hyra eller hyra ut verktyg, maskiner, båt, sportsaker, grejer till festen, med mera.

Toolpool: Tjänst där man lånar verktyg i en pool. Drivs av Malmö Järnhandel på Facebook.

Amerikansk förlaga:  Neighborgoods

Läs mer: Hygglo vill utmana Blocket med en ny delningstjänstFoto: Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén har grundat Hygglo. Miriam Grut Norrby är Investment Manager på Schibsted Growth. Foto: Hygglo, Schibsted


4. ”Uber för bud och transporter”

 Svenska exempel: 

Budbee: Ett Uber för hemleveranser med frilansande chaufförer.

Urb-it: Ett Uber för bud i urbana miljöer. Budet genomförs främst till forts, eller inom lokaltrafiken av frilansande ”Urbers”. Sker med olika partners.

Foxrey: Matchar ledig transportkapacitet med folk som vill transportera småsaker. Lanseras inom kort, enligt hemsidan.

CargoSpace24: En digital plattform som matchar behov av transport inom Europa med ledig transportkapacitet.

Farewell: DHL-avhoppare har skapat en global plattform för transporter och bud som ska minska mängden tomma lastutrymmen.

Packbud: Marknadsplats för transport och flytt som matchar kunder med transportörer som bättre vill fylla sitt lastutrymme.

Amerikansk förlaga: Uber Rush

Läs mer: Storägaren: Hög tid att ta Urb-it till börsen

H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av investerarna bakom Budbee.

 Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee


5. ”Airbnb för hemlagad mat”

Svenska exempel:

Wunderchef: Låter Malmöborna köpa hemlagad mat av varandra

Airdine: App som gör ditt hem till en restaurang.

Invitationsdepartementet: En ideell plattform för privata middagsbjudningar, ofta med syftet att välkomna nyanlända personer till Sverige.

Läs mer: Wunderchef vill revolutionera hämtmat med hemlagat

Amerikansk förlaga: Eatwith 


6. ”Airbnb för hyr- och privatbilar”

 Tjänster i Sverige:

Sunfleet: Volvos bilpoolsföretag.

DriveNow: Tysk tjänst med BMW- och Mini-bilar.

Moveabout: Beskriver sig som ledande inom elbilspooler och optimering av fordonsflottor.

DriveBack
Erbjuder gratis bilresor genom att låta företag låna ut bilar.

Drivenows Sverigechef Fredrik Ellsäter intervjuades av Di Digital i oktober i fjol. Foto: Jonas Eng

 Läs mer: Bilpooler kräver sänkt moms


7. ”Airbnb för... annat boende”

Svenska exempel:

Handiscover: Airbnb för funktionshindrade.

Homii: ”Tryggare andrahandsuthyrning via dina vänner”

Qasa: Ett Airbnb för andrahandsboende under längre perioder, som månader och år.

Gänget på Qasa, med Hemnet som delägare.

 Läs mer: Superängeln Dušan Stojanović investerar i Airbnb för funktionshindrade


8. ”Airbnb för kontor”

Svenska exempel:

 Workaround: Marknadsplats där fastighetsägare och företag kan hyra ut oanvänd kontorsyta till kontorslösa entreprenörer eller småföretag.

Läs mer: Fastighetsjätten satsar på "Airbnb för kontor"

Convendum: Kontorshotellskedja med co-workingytor. Frilansare kan teckna sig för så lite som tre månader och använda alla lokaler i kedjan. 

Deskdoubler: Marknadsplats för att hyra ut, eller hyra ledigt kontorsutrymme.

Meetrd: En delningstjänst för mötesrum.

Amerikansk förlaga: Wework

Läs mer: Workaround ska fördubbla sin försäljning 2017

Läs mer: Aviciis manager vill bygga ett Wework för Norden

Fotnot: Bolag inom delningsekonomin bygger i regel sin affärsmodell på att privatpersoner hyr ut, delar eller lånar ut sina ägodelar eller sin arbetskraft. De mest klassiska exemplen är Airbnb som gör ett hotellrum av din bostad eller Uber som gör en taxi av din bil.
Detta är en uppdaterad version av en artikel från 2016.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera