1515

Här är de hetaste bolagen i Stockholm

En podd-app, ett låsföretag och ett banbrytande säljbolag. Här är Stockholms hetaste techbolag, enligt tidningen Wireds årliga lista.

Några av Stockholms hetaste startupbolag enligt Wired. Uppe till vänster: Grundarna av Acast, Fishbrain, Universal Avenue, Glue, Tictail, Sellpy.
Några av Stockholms hetaste startupbolag enligt Wired. Uppe till vänster: Grundarna av Acast, Fishbrain, Universal Avenue, Glue, Tictail, Sellpy.

Varje år listar tidningen Wired Europas hetaste startupbolag i tio städer. Här är de bolag som platsar på årets lista. Bolagen listas utan inbördes ordning.

Sellpy 

De hämtar upp och säljer dina använda prylar på Tradera. I januari 2016 tog Stockholmsbaserade Sellpy in klädjätten H&M (NTL) som investerare och under våren har man lanserat sin tjänst i både Malmö och Göteborg.

Läs mer om Sellpy på Nordic Tech List.

Qapital

De hjälper dig att hålla koll på privatekonomin. I fjol lämnade bolaget sin hemmamarknad i Sverige till förmån för en lansering i USA och i februari tog bolaget in 30 Mkri ny finansiering, bland annat från Industrifonden (NTL).

Läs mer om Qapital på Nordic Tech List

Fishbrain

Det sociala nätverket Fishbrain har blivit en digital samlingsplats för sportfiskare över hela världen. I januari lanserade bolaget sin första premiumtjänst för betalande användare. Sedan starten 2013 har bolaget lockat till sig över 90 Mkr i riskkapital från investerare som Northzone (NTL), Industrifonden (NTL) och Almi Invest (NTL).

Läs mer om Fishbrain på Nordic Tech List

Glue

Låsbolaget Glue har blivit en av årets stora snackisar. De dök upp i Stockholm 2015 och tog i våras in 25 miljoner kronor från investerare som den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson (NTL) och riskkapitalbolaget Moor (NTL).

Läs mer om Glue på Nordic Tech List

Lifesum

Hälsoappen Lifesum är veteraner i startupsammanhang. Sedan starten år 2009 har bolaget, med vd Henrik Torstensson (NTL) i spetsen, lyckats samla på sig drygt 15 miljoner användare. I somras fyllde bolaget på kassan i en ny investeringsrunda om totalt 85 miljoner kronor, där riskkapitalbolagen Nokia Growth Partners (NTL) och Draper Esprit (NTL) klev in som nya delägare. Bolaget värderades vid tillfället till närmare 400 Mkr.

Läs mer om Lifesum på Nordic Tech List

Detectify

Säkerhetsföretaget Detectify grundades 2012. I början av förra året tog bolaget in 14 miljoner kronor i riskkapital från bland andra riskkapitalbolagen Paua Ventures (NTL) och Inventure (NTL).

Läs mer om Detectify på Nordic Tech List

Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam, är enligt Wired bland de hetaste i Stockholm.

Acast

Podd-appen Acast hjälper poddprofiler att distribuera  och annonsera i sina program. I juli kunde Di Digital rapportera att Acast hade 45 miljoner lyssningar i månaden, bland annat efter sin USA-lansering.

Läs mer om Acast på Nordic Tech List

Tictail

Även Tictail är en veteran i sammanhanget. 2015 tog det heta e-handelsbolaget in nära 200 miljoner kronor, bland annat för att finansiera sin USA-expansion.

Läs mer om Tictail på Nordic Tech List

Universal Avenue

Säljbolaget Universal Avenue har varit en snackis de senaste åren med sin affärsidé att koppla ihop frilansande säljare med varumärken och företagskunder på en slags Uber-liknande säljplattform. Bolaget har sedan starten backats upp av flera tunga investerare, bland dem svenska Moor (NTL) och Northzone (NTL). Nyligen tog Universal Avenue in motsvarande 85 Mkr i en ny finansieringsrunda, där även brittiska Eight Roads Ventures (NTL) klev in som delägare.

Läs mer om Universal Avenue på Nordic Tech List.

Teamtailor

Den svenska Linkedinutmanaren Teamtailor är en molnbaserad tjänst med fokus på employer branding och rekrytering. Förra året tog bolaget in 7,5 miljoner kronor från fyra affärsänglar, däribland Henrik Torstensson (NTL), vd för Lifesum och Mattias Miksche (NTL), vd för Stardoll (NTL).

Läs mer om Teamtailor på Nordic Tech List


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?