1515
Annons

Här är Cristina Stenbecks okända startup-innehav

I tysthet satte Cristina Stenbeck upp ett nytt svenskt ägarbolag under 2017. Genom det äger hon aktier värda 20 miljoner kronor i det stjärnspäckade blodtestbolaget Werlabs, kan Di Digital avslöja.

Kinneviks storägare och före detta styrelseordförande Cristina Stenbeck.
Kinneviks storägare och före detta styrelseordförande Cristina Stenbeck.Foto:Jack Mikrut (Di)

Kinneviks tidigare ordförande Cristina Stenbeck äger drygt 7 procent av aktierna det börsnoterade investmentbolaget. Genom sina intressen i familjens maktbolag är hon bland annat delägare i internationella techsuccéer som e-handlaren Zalando och e-doktortjänsten Babylon Health.

Nu har Cristina Stenbeck börjat investera privat även i den svenska techsektorn. Under fjolåret startade hon i tysthet upp bolaget Ameriana AB i Sverige, som i sin tur ägs av ett holdingbolag i Luxemburg.

Läs mer: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

Av handlingar som Di Digital tagit del av framgår att Ameriana har investerat i den hajpade blodteststartupen Werlabs. Vid utgången av 2017 hade denna aktiepost ett bokfört värde på runt 20 miljoner kronor.

Werlabs grundades 2013 och målet med deras blodtester är att hjälpa kunderna till förebyggande vård. För en dryg tusenlapp kan patienten ta ett blodprov på den lokala vårdcentralen och inom ett dygn få en analys över närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

Läs mer: Stjärnbackade blodtestbolaget Werlabs tar in 60 miljoner 

Sedan starten har health tech-bolaget plockat in runt 100 Mkr i riskkapital, enligt databasen Nordic Tech List. Och det från en stjärnspäckad skara investerare. På ägarlistan finns bland andra affärsängeln Mattias Micksche, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Spotify-profilerna Alex Norström och Gustav Soderström samt Sofia Ek som är hustru till Spotifys grundare Daniel Ek.

Genom Ameriana har Cristina Stenbeck dessutom investerat i riskkapitalbolaget Backing Minds senaste fond, som enligt uppgift till Di Digital har en total storlek på runt 200 Mkr. Det bokförda värdet på hennes ägarandel var vid årsskiftet 1,7 Mkr, enligt handlingarna.

Backing Minds grundades av Susanne Najafi och Sara Wimmercranz med ett uttalat mål att hitta startup-investeringar bortom Stockholm och Stureplan. Karl-Johan Persson, vd på klädjätten H&M, är en annan av näringslivets tungviktare som backat fonden.

Läs mer: Nya finansstjärnor går in i Backing Minds 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?