1515

Här är bolagen som vinner på årets julklapp

VR-kitet har utsetts till årets julklapp av analysbolaget HUI research. Här är bolagen som vinner på det.

Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games med VR-spelet Bait.
Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games med VR-spelet Bait.Bild:Patrik Olsson

Marknaden för virtual reality beräknas omsätta 40 miljarder kronor redan i år. Och valet av VR-kitet som årets julklapp kan ge branschen ytterligare draghjälp. Di Digital listar bolagen som kan bli den nya VR-trendens vinnare.

De naturliga vinnarna på att VR-kitet pekas ut som årets julklapp är bolagen som tillverkar dem. Och produkterna som i dag dominerar VR-marknaden är Facebook-ägda Oculus, HTC:s Vive med gamla MTGx-chefen Richard Steiber i spetsen, Samsung Gear och det lite billigare cardboard-kitet av Google.

Läs även: Så mycket omsätter VR

Men det finns även svenska bolag som gynnas av hajpen kring VR.

Bland de börsnoterade bolagen som kan dra nytta av trenden finns spelbolaget Starbreeze, som har investerat mycket i VR. Bland annat hoppas Starbreeze förse IMAX-biograferna med sitt egenutvecklade headset StarVR.

Läs även: Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”

Starbreeze är dock inte det enda svenska spelbolaget som är aktiva inom VR. En av de största aktörerna är Resolution Games (NTL) som leds av King-veteranen Tommy Palm och som endast utvecklar VR-spel. Bolaget har tagit in 50 miljoner kronor från Google och har nyligen släppt sitt VR-fiskespel Bait, som har laddats ned 700 000 gånger, och närmar sig lanseringen av sitt andra spel ”Wonderglade”.

”Det är ju positivt naturligtvis. Men om jag ska vara ärlig tycker jag att det är lite för tidigt. Än så länge finns det väldigt lite innehåll”, säger Tommy Palm.

Ett annat VR-spel som förväntas lanseras lagom till årsskiftet är spelstudion Neat Corporations Budget Cuts

Foto:
Läs även: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?

Spel är dock inte det enda användningsområdet för VR-teknik. Andra svenska bolag är Linköpingsbolaget Voysys, som utevecklat en 3d-filmkamera, appbolaget Mimerse, som har tagit fram en virtual reality-app för smärtlindring, samt bolaget Manomotion som utvecklat en teknik som läser av användarens händer när den använder ett VR-kit.

Andra aktörer är ögonstyrningsbolaget Tobii, som börjat snegla på VR-teknik, och Crunchfish, som utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser och som nu även stödjer virtuell verklighet. Bolaget gjorde en börssuccé när det noterades tidigare i november.

Läs även: Succén närmar sig – porrindustrin anammar VR

Se även hela listan på svenska VR-bolag på nordictechlist.com.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?