1515

Här är bolagen som kan gå i Kings fotspår

Budet på spelbolaget King i tisdags kvalar in som en av de största tech-affärerna i Sverige. Här är de svenska internetbolagen som kan stå näst på tur att bli uppköpta.

Det var på tisdagen som den amerikanska speljätten Activision Blizzard offentliggjorde ett uppköpsbud på svenskgrundade King. Köpesumman på 50 miljarder kronor gör affären till en av de största i svensk it-historia. 

Vilket blir nästa svenska techbolag att stå som föremål för en miljardaffär? Di Digital listar fem heta uppköpskandidater. 

 


 

1. Truecaller

Stockholmsbolaget Truecaller har tagit fram en global telefonbok och tillhörande tjänster. Bolaget har sin största kundbas i Indien och räknar med att passera 300 miljoner användare i år. Någon omsättning att tala om har det inte men det har ändå ryktats om en värdering som närmar sig en miljard dollar. 

Tänkbara köpare skulle kunna vara såväl ett amerikanskt bolag med stark kassa som Google eller en asiatisk telekom-aktör.

Någon omsättning att tala om har bolag inte, men det ryktats om en värdering som närmar sig en miljard dollar. 

Truecaller har tidigare varit noga med att nya investerare ska kunna tillföra bolaget mer än pengar, något som skulle tala för en industriell köpare vid en försäljning. Ägare är grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi och styrelseordföranden Stefan Lennhammer samt riskkapitalbolagen Sequoia, Kleiner Perkins och Atomico.  


2. Soundcloud

Den omskrivna svenska musiktjänsten Soundcloud har det tufft just nu. Bolaget dras med rättighetstvister för musik som laddas upp på sajten utan tillåtelse.

Soundcloud har tagit in över en miljard kronor i riskkapital men bör snart behöva ta in pengar igen. Soundcloud var i fjol nära att bli uppköpta av Twitter som dock backade ur affären. Twitter skulle fortfarande kunna vara en tänkbar köpare till ett lägre pris, strax under en miljard dollar. 

Soundclouds största investerare är riskkapitalbolagen Index Ventures, Institutional Venture Partners, Chernin Group, Union Square Ventures och Kleiner Perkins.


3. Neo Technology

Den svenska databastjänsten Neo4j skördar stora framgångar internationellt. Neo Technologys vd Emil Eifrem har varit tydlig med att han inte vill sälja bolaget i intervjuer. Annars är det snarare regel än undantag att innovativa databasföretag sugs upp av jättar som IBM, Oracle, Microsoft eller SAP.

En försäljning av Neo Technology vore industriellt rimlig såväl för köpare som säljare. Med tanke på grundarnas motvilja att sälja skulle det troligtvis handla om miljardbelopp i dollar för att de ska släppa greppet.

Lyssna på: Digitalpodden möter Emil Eifrém

http://embed.acast.com/digitalpodden/-dude-itsafuckingdatabase-intervjuemileifrem


4. Saltside

Kinnevik sålde nyligen sin andel i den ryska Blocket-kopian Avito. Kinneviks nästa innehav inom radannonser är svenska Saltside som är stora i länder som Bangladesh, Sri Lanka och Ghana. Kinnevik värderar själva bolaget till drygt 300 Mkr.

Saltside lanserade nyligen i Nigeria och en lyckad etablering i Afrikas folkrikaste land skulle givetvis höja värdet på bolaget. Sydafrikanska Naspers som köpte Kinneviks andel i Avito är en given potentiell köpare om Kinnevik väljer att sälja Saltside.

Sydafrikanska Naspers som köpte Kinneviks andel i Avito är en given potentiell köpare. 

Spotify

Det har spekulerats länge i en börsnotering eller en försäljning av den svenska internetindustrins kronjuvel. Men det finns en rad problem.

Spotify värderades vid sin senaste kapitalanskaffning till 68 miljarder kronor. En prislapp vid ett uppköp skulle säkerligen närma sig 100 miljarder kronor givet Spotifys starka tillväxt. 

Tidigare tänkbara köpare som Google och Apple har dessutom redan sina egna musiktjänster.

En prislapp vid ett uppköp skulle säkerligen närma sig 100 miljarder kronor givet Spotifys starka tillväxt.

Ett bolag som dock kan ha anledning och pengar nog att köpa Spotify är Facebook. Facebook köpte i fjol bolag för runt 200 miljarder kronor men har i år varit betydligt mer avvaktande. Facebook och Spotify har sedan tidigare ett samarbete och har därmed redan delvis integrerat plattformarna. 

Lyssna på: Digitalpodden med Daniel Ek om miljardinvesteringen i Spotify 

http://embed.acast.com/digitalpodden/hotetfranappleochdanielek-intervju


Läs även: Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?