1515

Här är bilderna från Slush i Helsingfors

Årets Slush drog över 15 000 besökare och en mängd techstjärnor. Medverkade gjorde bland andra Spotifys Daniel Ek, Klarnas Sebastian Siemiatkowski och Natural Cycles Elina Berglund. Här är bilderna från Nordens största techkonferens.

Bild:Kai Kuusisto/ Slush

Årets Slush hålls i Helsingfors stora mässhall. I hallen, som mest kan liknas vid ett stor nattklubb, ryms utöver de 15 000 besökarna och 2 000 voluntärerna även utställningsbås, fyra scener och ett antal matstånd där köerna sträcker ut sig som spindelben.

Foto: Maija Astikainen/ Slush

Under Nordens största techkonferens kom det ett antal techprofiler som avbytte varandra på mässans stora scen. För den stjärntätaste halvtimmen stod Daniel Ek, Niklas Zennström och Supercells vd Ilkka Paananen:

Foto: Kai Kuusisto/Slush”Jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser”, sa Daniel Ek på scen.

Läs även: Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Inför Daniel Eks medverkan på scen hade Kings medgrundare Riccardo Zacconi värmt upp publiken. Där framkom det att anledningen till att King i över huvud taget blev av berodde på att Riccardo Zacconi och övriga King-grundare arbetade på Spray tillsammans.

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Under torsdagen tog en annan av Sveriges största stjärnor plats på den stora scenen: Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Förutom att prata om framtidens fintech fick han även in en känga mot riskkapitalbolag i Silicon Valley.

”Jag har sett amerikanska vc-bolag tvinga europeiska startups öppna utvecklingskontor i Silicon Valley. Det är det dummaste jag har hört”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Foto: Jussi Hellsten/Slush

Läs även: Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner

Förutom fördjupande samtal om allt från foodtech, fintech, esport till stjärnornas misslyckanden har scenerna även besökts av pitchande entreprenörer. Elina Berglund var en av dem.

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

”Det var en fantastiskt härlig känsla att stå på stora scenen”, sade hon efter att ha pitchat inför flera hundra människor.

Läs även: Brakförlust när hälsoappen Lifesum investerar i tillväxt

En annan som var på plats var Jan Erik Solhem, vd för AI-bolaget Mapillary som tog in 68 miljoner kronor av Atomico och Sequoia tidigare i år. 

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Mapillary och Natural Cycles var däremot bara två av många svenska startupbolag på plats. Swedish Hotspot hade samlat ett 40-tal svenska startups under sitt paraply, däribland Visiba Care, Mina tjänster, Gardenize och Friendbase. 

Foto: Jussi Hellsten/Slush

För de som tröttnade på scenerna och att mingla fanns det mycket annat att sysselsätta sig med. Kuberna i utställningsområdet har både robotar som Pepper och olika VR-kit att testa.

Foto: Samuli Pentti/ Slush

Men där det finns startups finns även investararna. Förutom jättarna Northzone, Atomico och EQT Ventures var även det nybildade ängelnätverket Nordic Makers, med bland andra Erik Byrenius och Hampus Jakobsson, på plats.

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Läs även: Det här är Nordic Makers

Foto:

Di Digitals Mimi Billing har rapporterat från årets Slush.

Foto: Samtliga bilder är tagna av Slushs egna fotografer.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?