1515

Här är årets genombrott inom musiktech: ”Bortom flax och tillfälligheter”

I skuggan av Spotifys stundande notering växer flera nya datadrivna musikbolag fram i Sverige. ”Vi var först på streaming och kan dra nytta av den starka tekniksektorn”, säger Diego Farias på Amuse, ett nystartat mobilt skivbolag.

Överst från vänster, medsols: Epidemic Sounds vd Oscar Höglund, Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden och Ola Sars, Spotifys vd Daniel Ek samt Amuse vd Diego Farias och delägaren Will.i.am.
Överst från vänster, medsols: Epidemic Sounds vd Oscar Höglund, Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden och Ola Sars, Spotifys vd Daniel Ek samt Amuse vd Diego Farias och delägaren Will.i.am.Foto:Di/AP/Press

Kombinationen tech och musik har sällan varit så het i Sverige som under 2017. Medan Spotify krattade för en sedan länge planerad börsnotering kom styrkebesked från flera andra unga bolag.

Epidemic Sound, en musikbank för produktionsbolag och Youtube-kreatörer, fick i november in riskkapitalbolaget EQT som delägare. Baserat på EQT-fondens storlek kan det röra sig om en investering i miljardklassen.

Epidemic Sound grundades 2009 och omsatte i fjol drygt 50 miljoner kronor. I år räknar bolaget med att den siffran fördubblas, även om resultatet fortsatt blir negativt.

En annan större investering skedde i Soundtrack Your Brand, vars streamingtjänst musiksätter restauranger, butiker och andra kommersiella lokaler. Bolaget, som delägs av Spotify, tog i februari in 200 miljoner kronor från bland andra Industrifonden och Balderton.

I skärpunkten mellan teknik och musik är det inte konstigt att man hittar lovande svenska bolag, enligt Diego Farias, vd på det mobila skivbolaget Amuse.

”Utomlands finns det en otrolig respekt för det vi har lyckats med i Sverige. Det är bortom flax och tillfälligheter nu. Vi var först på streaming och kan dra nytta av den starka tekniksektorn som vi länge har förlitat oss på i Sverige”, säger Diego Farias, som befinner sig i Los Angeles när Di Digital ringer upp.

Musikproducenten Will.i.am (tv) och Amuses vd Diego Farias.
Musikproducenten Will.i.am (tv) och Amuses vd Diego Farias.Foto:Press

Hans eget bolag har lanserat sin produkt och hunnit ta in 30 Mkr från tysken Klaus Hommels, som under många år satt i Spotifys styrelse.

Dessutom har stjärnproducenten och entreprenören Will.i.am, känd som en av profilerna från Black Eyed Peas, investerat i bolaget och klassas numera som en medgrundare av Amuse.

”Will är otroligt stark på tekniksidan. Han har öppnat dörrar och hjälpt oss sedan han kom med”, säger Diego Farias.

Via Amuse app kan artister ladda upp sin musik och få den distribuerad till stora digitala plattformar som Spotify, Youtube och Apple Music. Sedan analyserar Amuse lyssnarstatistiken för att hitta artister vars material visar potential och skulle kunna tjäna på en marknadsföringsinsats.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen 

”Nu är vi i en tillväxtfas där vi ska gå från idé till utförande. Artisten Adel har uppfyllt löftet som är Amuse. Han släppte sin musik via oss i våras helt utan relation till oss. Våra system plingade igång rätt fort. Ni har han en guldsingel som vi hoppas ska nå platinum.”

Året har också präglats av en del bakslag. Framför allt har streamingplattformen Soundcloud, ett miljardvärderat svenskt bolag med bas i Berlin, fått skära ner på verksamheten avsevärt. 

Soundcloud tog under flera år in stora belopp i riskkapital men har efter ihärdiga försök inte lyckats få fart på sin affär.

Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.Foto:Joey Abrait

Årets största händelse – Spotifys börsnotering – har dock skjutits på framtiden.

Streamingtjänsten, som fortfarande har dubbelt så många användare som Apple Music, dras fortfarande med en skuld på 1 miljard dollar och stigande ränta.

Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering 

I november gjorde Spotify sitt hittills andra svenska bolagsförvärv. Streamingledaren köpte Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en mobil musikstudio. Appen sparar inspelningsprocessen i molnet så att alla musiker kan bidra på distans.

Prislappen för affären är okänd men Soundtrap värderades till drygt 200 Mkr i samband med sin senaste nyemission under hösten 2016.

Nyligen rapporterade Reuters att Spotify planerade att ansöka om sin notering i USA före årsskiftet. Detta trots att Spotifys storaffär med Tencent i mitten på december ännu inte var fullbordad, enligt Di Digitals uppgifter.

Läs mer: Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?