1515

Här är årets genombrott inom musiktech: ”Bortom flax och tillfälligheter”

I skuggan av Spotifys stundande notering växer flera nya datadrivna musikbolag fram i Sverige. ”Vi var först på streaming och kan dra nytta av den starka tekniksektorn”, säger Diego Farias på Amuse, ett nystartat mobilt skivbolag.

Överst från vänster, medsols: Epidemic Sounds vd Oscar Höglund, Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden och Ola Sars, Spotifys vd Daniel Ek samt Amuse vd Diego Farias och delägaren Will.i.am.
Överst från vänster, medsols: Epidemic Sounds vd Oscar Höglund, Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden och Ola Sars, Spotifys vd Daniel Ek samt Amuse vd Diego Farias och delägaren Will.i.am.Foto:Di/AP/Press

Kombinationen tech och musik har sällan varit så het i Sverige som under 2017. Medan Spotify krattade för en sedan länge planerad börsnotering kom styrkebesked från flera andra unga bolag.

Epidemic Sound, en musikbank för produktionsbolag och Youtube-kreatörer, fick i november in riskkapitalbolaget EQT som delägare. Baserat på EQT-fondens storlek kan det röra sig om en investering i miljardklassen.

Epidemic Sound grundades 2009 och omsatte i fjol drygt 50 miljoner kronor. I år räknar bolaget med att den siffran fördubblas, även om resultatet fortsatt blir negativt.

En annan större investering skedde i Soundtrack Your Brand, vars streamingtjänst musiksätter restauranger, butiker och andra kommersiella lokaler. Bolaget, som delägs av Spotify, tog i februari in 200 miljoner kronor från bland andra Industrifonden och Balderton.

I skärpunkten mellan teknik och musik är det inte konstigt att man hittar lovande svenska bolag, enligt Diego Farias, vd på det mobila skivbolaget Amuse.

”Utomlands finns det en otrolig respekt för det vi har lyckats med i Sverige. Det är bortom flax och tillfälligheter nu. Vi var först på streaming och kan dra nytta av den starka tekniksektorn som vi länge har förlitat oss på i Sverige”, säger Diego Farias, som befinner sig i Los Angeles när Di Digital ringer upp.

Musikproducenten Will.i.am (tv) och Amuses vd Diego Farias.
Musikproducenten Will.i.am (tv) och Amuses vd Diego Farias.Foto:Press

Hans eget bolag har lanserat sin produkt och hunnit ta in 30 Mkr från tysken Klaus Hommels, som under många år satt i Spotifys styrelse.

Dessutom har stjärnproducenten och entreprenören Will.i.am, känd som en av profilerna från Black Eyed Peas, investerat i bolaget och klassas numera som en medgrundare av Amuse.

”Will är otroligt stark på tekniksidan. Han har öppnat dörrar och hjälpt oss sedan han kom med”, säger Diego Farias.

Via Amuse app kan artister ladda upp sin musik och få den distribuerad till stora digitala plattformar som Spotify, Youtube och Apple Music. Sedan analyserar Amuse lyssnarstatistiken för att hitta artister vars material visar potential och skulle kunna tjäna på en marknadsföringsinsats.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen 

”Nu är vi i en tillväxtfas där vi ska gå från idé till utförande. Artisten Adel har uppfyllt löftet som är Amuse. Han släppte sin musik via oss i våras helt utan relation till oss. Våra system plingade igång rätt fort. Ni har han en guldsingel som vi hoppas ska nå platinum.”

Året har också präglats av en del bakslag. Framför allt har streamingplattformen Soundcloud, ett miljardvärderat svenskt bolag med bas i Berlin, fått skära ner på verksamheten avsevärt. 

Soundcloud tog under flera år in stora belopp i riskkapital men har efter ihärdiga försök inte lyckats få fart på sin affär.

Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.Foto:Joey Abrait

Årets största händelse – Spotifys börsnotering – har dock skjutits på framtiden.

Streamingtjänsten, som fortfarande har dubbelt så många användare som Apple Music, dras fortfarande med en skuld på 1 miljard dollar och stigande ränta.

Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering 

I november gjorde Spotify sitt hittills andra svenska bolagsförvärv. Streamingledaren köpte Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en mobil musikstudio. Appen sparar inspelningsprocessen i molnet så att alla musiker kan bidra på distans.

Prislappen för affären är okänd men Soundtrap värderades till drygt 200 Mkr i samband med sin senaste nyemission under hösten 2016.

Nyligen rapporterade Reuters att Spotify planerade att ansöka om sin notering i USA före årsskiftet. Detta trots att Spotifys storaffär med Tencent i mitten på december ännu inte var fullbordad, enligt Di Digitals uppgifter.

Läs mer: Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?