1515

Här är Apples nya, lilla Iphone

En liten Iphone, en mindre Ipad Pro och nya armband till Apple Watch. Det var de främsta nyheterna från måndagskvällens Apple-event. 

Foto:Nya Iphone SE i färgerna guld, rymdgrå, rosguld och silver. Apple

Som vanligt när Apple håller event har det mesta läckt ut på förhand. Måndagskvällens produktsläpp var inget undantag och överraskningarna uteblev. 

Förhandstippade Iphone SE är en fyra tums mobil som ser ut ungefär som Iphone 5S, men har de flesta av funktionerna som finns i Iphone 6-modellerna. Det vill säga exempelvis en snabbare processor, 12 megapixel-kamera och stöd för livefoton.

Apple lanserade också en ny mindre version av surfplattan Ipad Pro, med en 9,7 tums skärm och stöd för Apples penna.

Ipad Pro

Nya mindre Ipad Pro med Apples penna och tangentbord. Foto: Apple

Båda produkterna börjar säljas i USA den 31 mars och Iphone SE ska komma till 110 länder innan slutet av maj.

För första gången sedan Apple började släppa Iphones fick nya SE ett lägre priser än sina föregångare. Från 450 dollar för Iphone 5S, som nu ersätts av SE, till 399 dollar.

Även priset på den befintliga smarta klockan Apple Watch sänktes från 349 dollar till 299 dollar.

När det gäller Iphone är det lägre priset säkerligen ett sätt att försöka locka till sig fler kunder på tillväxtmarknader som Indien. Efter de senaste årens trend med större mobiler var det också väntat att Apple skulle göra en nylansering av en mindre Iphone-modell.

Iphone SE

Nya Iphone SE i färgerna guld, rymdgrå, rosguld och silver. Foto: Apple

Apple såg en inbromsning i försäljningstillväxten för Iphone under fjärde kvartalet 2015, den första sedan mobilen lanserades 2007. Iphone är den produkt som enskilt har dragit in mest pengar till bolaget och Apple har redan flaggat för en nedgång i försäljningen under innevarande kvartal.

Ipad-försäljningen har också, liksom för andra tillverkare av surfplattor, gått nedåt de senaste åren. Under det sista kvartalet i fjol var tappet hela 25 procent, jämfört med samma kvartal året innan. Apple har nu fyra Ipad-modeller ute i handeln och hoppas säkert att kunna vända trenden något.

Förutom nya Iphone och Ipad Pro lanserade Apple även nya kulörta nylon- och plastarmband till Apple Watch. Och Apple TV får stöd för röstassistenten Siri, så du kan söka på olika program och filmer med din röst.

Apples vd Tim Cook använde också produktsläppet för att adressera den senaste tidens kontroverser mellan bolaget och FBI. Han kallade Iphone ”en djupt personlig pryl” och sa att Apple har ett ansvar för att skydda användarnas data.

Försvarstalet handlade om att Apple har vägrat lämna ut information till FBI från en Iphone som användes av en gärningsman vid skjutningen i San Bernardino, Kalifornien. 

I början av mars fick Apple rätt i fallet av en domstol i New York. På tisdag den här veckan ska bolaget möta advokater för USA:s justitiedepartement i rätten i Kalifornien för en utfrågning angående att lämna ut användardata. 

Marknaden svarade på måndagskvällens lanseringar med små förändringar av Apples aktiekurs. I skrivande stund ligger den något lägre än vid dagens börsstart.


Uppdatering: Sedan artikeln ovan publicerades har USA:s justitiedepartment begärt att tisdagens utfrågning ska ställas in. Anledningen till det är att FBI ska ha hittat ett sätt att hacka sig in den krypterade Iphone 5C som tillhörde en av de inblandade i skjutningarna i San Bernardino. Läs mer på Cnet News.

Di Digital livebevakade Apples sändning från måndagskvällens event. Se livebloggen nedan:


//wwwssl.coveritlive.com/embed.html?altcastCode=9ec7c8c4d9&srcdom=www.coveritlive.com&srcdomsec=wwwssl.coveritlive.com&height=600&entryLoc=top&commentLoc=top&titlePage=on&replayContentOrder=chronological&embedType=stream&titleImage=


Läs om ryktena inför kvällens event: Liten Iphone väntas från Apple


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. – Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?