Formen av en Iphone 11, men med mycket av hårdvaran från flaggskeppet Iphone 13 – så ser Apples senaste budgettelefon ”Iphone SE” ut. Det meddelande bolagets vd Tim Cook under tisdagskvällen.
Men det som stal showen var bolagets nya superdator, Mac Studio.
Henrik Ek
Text
Tim Cook presenterade nyheter från Apple under tisdagskvällen – bland annat en ny Iphone.
En Iphone för under 6.000 kronor med 5g och bolagets senaste mobilprocessor A15 Bionic; det var planenligt nyheten de flesta techmedier hade förväntat sig av tisdagens lanseringsevent från Apple.
Dyra komponenter, som till exempel ansiktsigenkänningen ”Face id”, har skrotats för att hålla ned priset. Istället har telefonen – Iphone SE kallad – utrustats med en äldre fingeravtrycksensor.
Resultatet är en instegsmodell som Apple hoppas ska få fler att ta steget över från Android.
Priset är något över den senaste budgetmodellen, men tros ändå vara på en nivå som kan putta bolagets totala Iphoneförsäljning över 250 miljoner enheter 2022.
JP Morgans analytiker Samik Chatterjee sa i en intervju att bara den här SE-versionen kan sälja 30 miljoner exemplar under det första året, rapporterar nyhetsbyrån Direkt.
Apple föll 1 procent på produktnyheterna.
Apples nya Iphone SE kan öka den totala försäljningen till över 250 miljoner telefoner, enligt JP Morgan.
Apples starkaste nyhet för kvällen var bolagets fortsatta satsning på datorer, med den helt nya serien Mac Studio. Den ska tilltala såväl musik- som reklam- och filmskapare.
Här handlar det dock inte om några budgetprodukter – tvärtom.
Utrustad med en ny Appleprocessor kallad ”M1 Ultra” kostar den nya datorn hela 50.500 kronor. En något mer sparsmakad modell finns från 25.500 kronor.
Apples värsta Mac Pro hittills kostar i jämförelse 160.000 kronor i dag, men innehåller Intel-processorer. Enligt vad Apple meddelade under tisdagen ska den nya Mac Studio-processorn hålla 60 procent högre prestanda. Det återstår därmed att se hur länge Mac Pro får finnas kvar i nuvarande utformning.
Mac Pro är efter gårdagen den enda produkten Apple säljer som inte erbjuds med egna chip.
Mac Studio är Apples helt nya pc-koncept i kompakt paket, men med maximal utrustning. Datorn kostar från 50.500 kronor med Apples egen processor M1 Ultra.
Bland produkterna för vanliga människor levererade bolaget också planenligt en ny Ipad Air. Surfplattan utrustas även den med de senaste processorerna och får ett designlyft i likhet med övriga Ipadmodeller. Ipad Air kostar i den nya versionen från 7.500 kronor.
Henrik Ek
Innehåll från IMPACTAnnons
Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel
Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.
The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik.
Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler.
Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.
Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”
Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet.
– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT.
Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering.
Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm
Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln.
– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels.
Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.
Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk.
Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt.
Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com