1515

Här är Apples nya hörlurar: Dubbelt så dyra som konkurrenten

Sony, Bose och svenska Zounds Marshall-hörlurar anses vara bland de bästa på konsumentmarknaden. Nu kommer Apple in och går i direkt klinch med de etablerade märkena – men är mer än dubbelt så dyra som andra topplurar.

Apples nya hörlurar Airpods Max.
Apples nya hörlurar Airpods Max.

Apples AAPL 0% Dagens utveckling Airpods har blivit en global succé. Efter lanseringen av de första versionerna av de små trådlösa hörlurarna exploderade den så kallade ”true wireless”-trenden i världen.

Nu lanserar Apple nya hörlurar i Airpod-familjen – men den här gången en synnerligen inkörd modell; over-ear.

Hörlurarna som ska innehålla allt från aktiv brusreducering till 7.1-surroundljud, har precis som de små hörlurarna det smarta Applebyggda H1-chipet för snabb och effektiv parkkoppling via bluetooth. Nytt är en ”digital krona”, känd från Apple watch, för att styra musik och röstassistenten Siri.

Men det mest anmärkningsvärda med modellen, kallad Airpods max, är priset – 6695 kronor.

Läs mer: Svenska hörlurar gör helomvändning med ny vd: ”Apple är konkurrenten”

”Airpods är världens mest populära hörlurar just för att de är enkla, har otroligt bra ljudkvalitet och ikonisk design. Med Airpods Max tar vi den magiska Airpods-upplevelsen till over-ear-formatet med hifi-ljud”, säger Greg Joswiak, Apples Senior Vice President för Worldwide Marketing. 

”Airpods Max kombinerar en specialanpassad akustisk design, H1-chip, avancerad mjukvara och kraften hos beräknat ljud till en trådlös ljudupplevelse i en klass för sig.”

Hörlurarna kommer att ställas mot de redan etablerade jättarna på marknaden, som alla är betydligt billigare.

Sonys toppmodell WH-1000XM4 finns från 3900 kronor. Bose absoluta värstingmodell ”Noise cancelling 700” finns från 3700 kronor. Och Zounds produkt Marshall Monitor II A.N.C. 3200 kronor.

 


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?