1515

Här är Alibabas flirt med norra Sverige

Alibaba vädjar till svenska företag att uppvakta deras 450 miljoner kunder i Kina. Samtidigt kan man bli nästa internetjätte att öppna datacenter i norr. ”Sverige är en mycket attraktiv marknad”, säger Europachefen.

Terry von Bibra är Europachef för Alibaba med ett förflutet inom både Amazon och Yahoo.
Terry von Bibra är Europachef för Alibaba med ett förflutet inom både Amazon och Yahoo.Foto:Sven Carlsson

I svenska termer är Alibaba ett Tradera (NTL), Klarna (NTL), Izettle (NTL), Fyndiq (NTL), Packbud (NTL) och Shipwallet (NTL) förpackat under en och samma koncern. En koncern som dessutom producerar filmer, köper biosalonger och är i full gång med att bygga sitt eget Spotify (NTL).

Den näst intill ofattbara dominansen i Kina ger bolaget ett börsvärde i New York på totalt 2 429 miljarder kronor. Grundaren och ordföranden Jack Ma är näst rikast i Kina, enligt Forbes.

Läs mer: Alibaba sålde för 10 miljarder kronor – på fem minuter

I Sverige vill Alibaba främst få svenska varumärken att sälja till kinesiska kunder via sin plattform. Men man ser också Sverige som en möjlig marknad för sin nästa serverhall, säger Alibabas Europachef.

Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat

”Sverige är en mycket attraktiv marknad för datacenter”‚ säger Terry von Bibra i samband med ett besök i Stockholm.

”Någong gång kommer vi att öppna ett andra datacenter, och då blir Sverige ett av länderna vi tittar på. Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat i norra delen av landet för att kyla servrarna.” 

Alibabas datacenter har tidigare legat i länder som Kina och Dubai. Men i november öppnade företaget ett i Frankfurt. Fördelen med Europa är bland annat att datan lagras säkert tack vare europeisk lagstiftning på området, enligt Terry von Bibra.

Specialpodd om Alibaba: ”Lär av Jack Ma innan det är för sent”

”Vi öppnade datacentret i Frankfurt för att göra något åt datafrågan men också för att öka snabbheten. Att öppna i Europa var ett viktigt steg”, säger Terry von Bibra om Alibabas molntjänst – något företaget också sysslar med.

Hans främsta ärende i Sverige var dock att locka svenska varumärken att sälja sina produkter via Alibaba. Dock måste den som ger sig på det förstå att den kinesiska marknaden är speciell, menar han.

Till exempel är den som säljer på Alibabas plattformar mer eller mindre tvungen att ha en bild på fabriken där varorna tillverkas och på varumärkets grundare. Detta för att konsumenterna ska känna tillit.

”Grundarens barndomsbilder kan också behövas. Saker man aldrig skulle ha på andra marknader”, säger Terry von Bibra, som råder alla försäljare att ta hjälp av en kinesisk partner som sköter försäljning och kundkontakt.

Alibabas mål är nå 2 miljarder konsumenter världen över till 2020. För att nå dit har man skissat en världskarta som illustrerar hur många konsumenter, och vilket slags konsumenter, som finns på varje marknad. Europa finns givetvis med på kartan, säger Terry von Bibra.

”Vi tittar på var vi hittar kunder som vi tror att vi kan erbjuda samma mervärde som i Kina. Europa kommer att spela en roll, men då som en marknad med sofistikerade konsumenter som redan är vana vid att ha alla världens varumärken runt hörnet.”

I april i fjol köpte Alibaba aktier i den asiatiska e-handelsplattformen Lazada för närmare en halv miljard kronor. Säljare var svenska Kinnevik, vars portföljbolag Rocket Internet spelade en stor roll i Lazadas utveckling.

Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid

Alibabas Europachef ser vissa likheter mellan Rocket Internet och sin egen koncern.

”Både Alibaba och Rocket förstår vikten av att skala ett företag. Om man inte går från ett land till 30 länder relativt fort tappar man fart”, säger Terry von Bibra.

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Foto:


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?