1515

Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Riskkapitalbolaget Atomico pekar i en ny rapport ut AI och så kallad ”deep tech” som en stekhet sektor. Di Digital listar de hetaste svenska AI-bolagen just nu.

Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.
Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.

Sedan 2011 har det investerats runt 198 miljoner dollar i tekniktunga svenska techbolag, ett område där bland annat artificiell intelligens ingår. Summan inkluderar investeringar i jättar som Artificial Solutions, som tagit in över 440 miljoner kronor sedan starten, till uppstickare som Imagimob, som utvecklat en AI som känner igen och förstår kroppsrörelser.

Läs mer: Niklas Zennströms Atomico tar sikte på ”deep tech”

Artificiell Intelligens, eller AI, bygger på att lära maskiner att känna igen mönster, så kallad maskininlärning. I korthet handlar det om att låta en dator ta del av en bit information upprepade gånger med en tillhörande förklaring, till dess att datorn själv lär sig identifiera den.

AI-teknik används ofta för att kartlägga mönster eller upptäcka avvikelser i komplexa system, vilket gör tekniken applicerbar på en rad branscher.

En genomgång av Di Digitals databas Nordic Tech List visar på inte mindre än 34 aktiva AI-bolag bara i Sverige, varav många nyligen tagit in nytt kapital. Vi listar några av de senaste investeringarna. 

Watty – har koll på elförbrukning

Foto: Hjalmar Nilssone, vd för Watty

Stockholmsbaserade Watty (NTL) grundades 2013 och har utvecklat en tjänst som visar hur mycket elektricitet man använder i hemmet. Tjänsten jämför användandet med liknande hushåll och och ger rekommendationer hur man kan sänka elkostnaderna. Bolaget har utvecklat en AI som läser av energiförbrukningen och kan slå larm om något går fel med någon elprodukt i hemmet.

I somras tog bolaget in drygt 28 miljoner kronor av EQT Ventures och Cleantech Invest. Bland bolagets tidiga investerare finns bland annat bland annat Spotifys produktchef Gustav Söderström (NTL). Under 2015 omsatte bolaget cirka 600 000 kronor.

Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner

Unomaly – har koll på it-system

Foto:  Johan Gustafsson, vd och grundare på Unomaly och Göran Sandahl, grundare och teknikchef på Unomaly. Foto: Henrik Björkman

Unomaly (NTL) grundades 2012 och har utvecklat en AI-tjänst som hjälper bolag upptäcka problem i sina it-system. Tjänsten följer den data som produceras i it-system och slår larm om det förekommer avvikelser från det normala.

I somras tog bolaget in 43 miljoner kronor i en kapitalrunda med riskkapitaljätten EQT Ventures som huvudinvesterare. Bolaget omsatte cirka 6 Mkr under verksamhetsåret som slutade den 30 juni 2015.

Läs mer: EQT Ventures storsatsar på maskininlärning

Now Interact – bedömer kundupplevelser

Foto:

Stockholmsbaserade Now Interact (NTL) har utvecklat en lösning som med hjälp av maskininlärning följer kundernas väg i olika kanaler – en så kallad omnichannel-lösning – och kopplar ihop den datan.

I november tog bolaget in 44 miljoner kronor från SEB Venture Capital och det finska riskapitalbolaget Inventure tillsammans med den befintliga ägaren Industrifonden. Bolaget omsätter 30 miljoner kronor per år och jobbar med kunder som Tele 2, Dustin, Swedbank och Folksam i Sverige. Man har även verksamhet i England och Holland och har fått sin första kund i Tyskland. 

Läs mer: 44 miljoner till Now Interact – väljer nordiskt kapital före amerikanskt

Dooer – AI för bokföring

Foto: Sam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut

De senaste åren har en rad lösningar lanserats som kombinerar AI med bokföring. En av dessa är startupbolaget Dooer (NTL), som utvecklat en tjänst som med hjälp av AI parar ihop kontohändelser med kvitton och fakturor.   

Bolaget är grundadat av Sam Nurmi, som grundat och sålt bolaget Pingdom. Bolaget tog nyligen in 40 Mkr från okända investerare. 

Läs mer: Dooer tar in 40 miljoner kronor

Shim – hjälper dig reflektera

Foto: Amanda LindgrenAndreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim. Foto: Amanda Lindgren

Ett bolag som fått mycket uppmärksamhet under hösten är Shim (NTL). Bolaget har ambitionen att få användarna att reflektera över det viktiga i livet och att stärka relationerna mellan människor. Det vill man uppnå genom en egenutvecklad chatbot som interagerar med användare och lär sig om dem med hjälp av AI.  

Bolaget har en rad namnkunniga investerare och tog under hösten in 3,8 miljoner kronor från Sophia Bendz, Gustav Söderström och Sweet Capital. Bland bolagets tidigare investerare finns bland andra Stardoll-grundaren Mattias Miksche och TAT-grundaren Hampus Jakobsson.

För tillfället finns Shim enbart i betaversion där testpersoner får tillgång till appen några i taget. Ett lanseringsdatum för den öppna versionen är ännu inte satt.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Imagimob – analyserar rörelsemönster

Foto: Imagimobs tre grundare Anders Hardebring, Alexander Samuelsson och Tony Hartley. 

Imagimob (NTL) har utvecklat en teknik som med hjälp av sensorer analyserar rörelsemonster och lagrar datan. Mjukvaran ska kunna upptäcka avvikande rörelsemönster och därmed till exempel sätta igång larm eller liknande.

I somras tog bolaget in 8 miljoner kronor från sina befintliga ägare Almi och Stockholms Affärsänglar.

Läs mer: AI-startup tar in 8 miljoner för att analysera rörelsemönster

Lytics – ska ge patienter rätt vård i tid

Foto: Martin Rugfelt var fram till nyligen styrelseordförande i Lytics.

Lytics (NTL) var ursprunglingen en del av Malmöbolaget Expertmaker, som i våras köptes upp av amerikanska Ebay.

Lytics vill kombinera traditionell vård med stora mängder data. Detta för att bygga upp ett datadrivet larmsystem som upptäcker när en enskild patient behöver vård. Tekniken ska motverka onödiga sjukhusvistelser.

Läs mer: AI-bolag tar in fem miljoner för att växa i USA


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?