1515

Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Riskkapitalbolaget Atomico pekar i en ny rapport ut AI och så kallad ”deep tech” som en stekhet sektor. Di Digital listar de hetaste svenska AI-bolagen just nu.

Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.
Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.

Sedan 2011 har det investerats runt 198 miljoner dollar i tekniktunga svenska techbolag, ett område där bland annat artificiell intelligens ingår. Summan inkluderar investeringar i jättar som Artificial Solutions, som tagit in över 440 miljoner kronor sedan starten, till uppstickare som Imagimob, som utvecklat en AI som känner igen och förstår kroppsrörelser.

Läs mer: Niklas Zennströms Atomico tar sikte på ”deep tech”

Artificiell Intelligens, eller AI, bygger på att lära maskiner att känna igen mönster, så kallad maskininlärning. I korthet handlar det om att låta en dator ta del av en bit information upprepade gånger med en tillhörande förklaring, till dess att datorn själv lär sig identifiera den.

AI-teknik används ofta för att kartlägga mönster eller upptäcka avvikelser i komplexa system, vilket gör tekniken applicerbar på en rad branscher.

En genomgång av Di Digitals databas Nordic Tech List visar på inte mindre än 34 aktiva AI-bolag bara i Sverige, varav många nyligen tagit in nytt kapital. Vi listar några av de senaste investeringarna. 

Watty – har koll på elförbrukning

Foto: Hjalmar Nilssone, vd för Watty

Stockholmsbaserade Watty (NTL) grundades 2013 och har utvecklat en tjänst som visar hur mycket elektricitet man använder i hemmet. Tjänsten jämför användandet med liknande hushåll och och ger rekommendationer hur man kan sänka elkostnaderna. Bolaget har utvecklat en AI som läser av energiförbrukningen och kan slå larm om något går fel med någon elprodukt i hemmet.

I somras tog bolaget in drygt 28 miljoner kronor av EQT Ventures och Cleantech Invest. Bland bolagets tidiga investerare finns bland annat bland annat Spotifys produktchef Gustav Söderström (NTL). Under 2015 omsatte bolaget cirka 600 000 kronor.

Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner

Unomaly – har koll på it-system

Foto:  Johan Gustafsson, vd och grundare på Unomaly och Göran Sandahl, grundare och teknikchef på Unomaly. Foto: Henrik Björkman

Unomaly (NTL) grundades 2012 och har utvecklat en AI-tjänst som hjälper bolag upptäcka problem i sina it-system. Tjänsten följer den data som produceras i it-system och slår larm om det förekommer avvikelser från det normala.

I somras tog bolaget in 43 miljoner kronor i en kapitalrunda med riskkapitaljätten EQT Ventures som huvudinvesterare. Bolaget omsatte cirka 6 Mkr under verksamhetsåret som slutade den 30 juni 2015.

Läs mer: EQT Ventures storsatsar på maskininlärning

Now Interact – bedömer kundupplevelser

Foto:

Stockholmsbaserade Now Interact (NTL) har utvecklat en lösning som med hjälp av maskininlärning följer kundernas väg i olika kanaler – en så kallad omnichannel-lösning – och kopplar ihop den datan.

I november tog bolaget in 44 miljoner kronor från SEB Venture Capital och det finska riskapitalbolaget Inventure tillsammans med den befintliga ägaren Industrifonden. Bolaget omsätter 30 miljoner kronor per år och jobbar med kunder som Tele 2, Dustin, Swedbank och Folksam i Sverige. Man har även verksamhet i England och Holland och har fått sin första kund i Tyskland. 

Läs mer: 44 miljoner till Now Interact – väljer nordiskt kapital före amerikanskt

Dooer – AI för bokföring

Foto: Sam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut

De senaste åren har en rad lösningar lanserats som kombinerar AI med bokföring. En av dessa är startupbolaget Dooer (NTL), som utvecklat en tjänst som med hjälp av AI parar ihop kontohändelser med kvitton och fakturor.   

Bolaget är grundadat av Sam Nurmi, som grundat och sålt bolaget Pingdom. Bolaget tog nyligen in 40 Mkr från okända investerare. 

Läs mer: Dooer tar in 40 miljoner kronor

Shim – hjälper dig reflektera

Foto: Amanda LindgrenAndreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim. Foto: Amanda Lindgren

Ett bolag som fått mycket uppmärksamhet under hösten är Shim (NTL). Bolaget har ambitionen att få användarna att reflektera över det viktiga i livet och att stärka relationerna mellan människor. Det vill man uppnå genom en egenutvecklad chatbot som interagerar med användare och lär sig om dem med hjälp av AI.  

Bolaget har en rad namnkunniga investerare och tog under hösten in 3,8 miljoner kronor från Sophia Bendz, Gustav Söderström och Sweet Capital. Bland bolagets tidigare investerare finns bland andra Stardoll-grundaren Mattias Miksche och TAT-grundaren Hampus Jakobsson.

För tillfället finns Shim enbart i betaversion där testpersoner får tillgång till appen några i taget. Ett lanseringsdatum för den öppna versionen är ännu inte satt.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Imagimob – analyserar rörelsemönster

Foto: Imagimobs tre grundare Anders Hardebring, Alexander Samuelsson och Tony Hartley. 

Imagimob (NTL) har utvecklat en teknik som med hjälp av sensorer analyserar rörelsemonster och lagrar datan. Mjukvaran ska kunna upptäcka avvikande rörelsemönster och därmed till exempel sätta igång larm eller liknande.

I somras tog bolaget in 8 miljoner kronor från sina befintliga ägare Almi och Stockholms Affärsänglar.

Läs mer: AI-startup tar in 8 miljoner för att analysera rörelsemönster

Lytics – ska ge patienter rätt vård i tid

Foto: Martin Rugfelt var fram till nyligen styrelseordförande i Lytics.

Lytics (NTL) var ursprunglingen en del av Malmöbolaget Expertmaker, som i våras köptes upp av amerikanska Ebay.

Lytics vill kombinera traditionell vård med stora mängder data. Detta för att bygga upp ett datadrivet larmsystem som upptäcker när en enskild patient behöver vård. Tekniken ska motverka onödiga sjukhusvistelser.

Läs mer: AI-bolag tar in fem miljoner för att växa i USA


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?