1515

Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Riskkapitalbolaget Atomico pekar i en ny rapport ut AI och så kallad ”deep tech” som en stekhet sektor. Di Digital listar de hetaste svenska AI-bolagen just nu.

Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.
Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.

Sedan 2011 har det investerats runt 198 miljoner dollar i tekniktunga svenska techbolag, ett område där bland annat artificiell intelligens ingår. Summan inkluderar investeringar i jättar som Artificial Solutions, som tagit in över 440 miljoner kronor sedan starten, till uppstickare som Imagimob, som utvecklat en AI som känner igen och förstår kroppsrörelser.

Läs mer: Niklas Zennströms Atomico tar sikte på ”deep tech”

Artificiell Intelligens, eller AI, bygger på att lära maskiner att känna igen mönster, så kallad maskininlärning. I korthet handlar det om att låta en dator ta del av en bit information upprepade gånger med en tillhörande förklaring, till dess att datorn själv lär sig identifiera den.

AI-teknik används ofta för att kartlägga mönster eller upptäcka avvikelser i komplexa system, vilket gör tekniken applicerbar på en rad branscher.

En genomgång av Di Digitals databas Nordic Tech List visar på inte mindre än 34 aktiva AI-bolag bara i Sverige, varav många nyligen tagit in nytt kapital. Vi listar några av de senaste investeringarna. 

Watty – har koll på elförbrukning

Foto: Hjalmar Nilssone, vd för Watty

Stockholmsbaserade Watty (NTL) grundades 2013 och har utvecklat en tjänst som visar hur mycket elektricitet man använder i hemmet. Tjänsten jämför användandet med liknande hushåll och och ger rekommendationer hur man kan sänka elkostnaderna. Bolaget har utvecklat en AI som läser av energiförbrukningen och kan slå larm om något går fel med någon elprodukt i hemmet.

I somras tog bolaget in drygt 28 miljoner kronor av EQT Ventures och Cleantech Invest. Bland bolagets tidiga investerare finns bland annat bland annat Spotifys produktchef Gustav Söderström (NTL). Under 2015 omsatte bolaget cirka 600 000 kronor.

Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner

Unomaly – har koll på it-system

Foto:  Johan Gustafsson, vd och grundare på Unomaly och Göran Sandahl, grundare och teknikchef på Unomaly. Foto: Henrik Björkman

Unomaly (NTL) grundades 2012 och har utvecklat en AI-tjänst som hjälper bolag upptäcka problem i sina it-system. Tjänsten följer den data som produceras i it-system och slår larm om det förekommer avvikelser från det normala.

I somras tog bolaget in 43 miljoner kronor i en kapitalrunda med riskkapitaljätten EQT Ventures som huvudinvesterare. Bolaget omsatte cirka 6 Mkr under verksamhetsåret som slutade den 30 juni 2015.

Läs mer: EQT Ventures storsatsar på maskininlärning

Now Interact – bedömer kundupplevelser

Foto:

Stockholmsbaserade Now Interact (NTL) har utvecklat en lösning som med hjälp av maskininlärning följer kundernas väg i olika kanaler – en så kallad omnichannel-lösning – och kopplar ihop den datan.

I november tog bolaget in 44 miljoner kronor från SEB Venture Capital och det finska riskapitalbolaget Inventure tillsammans med den befintliga ägaren Industrifonden. Bolaget omsätter 30 miljoner kronor per år och jobbar med kunder som Tele 2, Dustin, Swedbank och Folksam i Sverige. Man har även verksamhet i England och Holland och har fått sin första kund i Tyskland. 

Läs mer: 44 miljoner till Now Interact – väljer nordiskt kapital före amerikanskt

Dooer – AI för bokföring

Foto: Sam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut

De senaste åren har en rad lösningar lanserats som kombinerar AI med bokföring. En av dessa är startupbolaget Dooer (NTL), som utvecklat en tjänst som med hjälp av AI parar ihop kontohändelser med kvitton och fakturor.   

Bolaget är grundadat av Sam Nurmi, som grundat och sålt bolaget Pingdom. Bolaget tog nyligen in 40 Mkr från okända investerare. 

Läs mer: Dooer tar in 40 miljoner kronor

Shim – hjälper dig reflektera

Foto: Amanda LindgrenAndreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim. Foto: Amanda Lindgren

Ett bolag som fått mycket uppmärksamhet under hösten är Shim (NTL). Bolaget har ambitionen att få användarna att reflektera över det viktiga i livet och att stärka relationerna mellan människor. Det vill man uppnå genom en egenutvecklad chatbot som interagerar med användare och lär sig om dem med hjälp av AI.  

Bolaget har en rad namnkunniga investerare och tog under hösten in 3,8 miljoner kronor från Sophia Bendz, Gustav Söderström och Sweet Capital. Bland bolagets tidigare investerare finns bland andra Stardoll-grundaren Mattias Miksche och TAT-grundaren Hampus Jakobsson.

För tillfället finns Shim enbart i betaversion där testpersoner får tillgång till appen några i taget. Ett lanseringsdatum för den öppna versionen är ännu inte satt.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Imagimob – analyserar rörelsemönster

Foto: Imagimobs tre grundare Anders Hardebring, Alexander Samuelsson och Tony Hartley. 

Imagimob (NTL) har utvecklat en teknik som med hjälp av sensorer analyserar rörelsemonster och lagrar datan. Mjukvaran ska kunna upptäcka avvikande rörelsemönster och därmed till exempel sätta igång larm eller liknande.

I somras tog bolaget in 8 miljoner kronor från sina befintliga ägare Almi och Stockholms Affärsänglar.

Läs mer: AI-startup tar in 8 miljoner för att analysera rörelsemönster

Lytics – ska ge patienter rätt vård i tid

Foto: Martin Rugfelt var fram till nyligen styrelseordförande i Lytics.

Lytics (NTL) var ursprunglingen en del av Malmöbolaget Expertmaker, som i våras köptes upp av amerikanska Ebay.

Lytics vill kombinera traditionell vård med stora mängder data. Detta för att bygga upp ett datadrivet larmsystem som upptäcker när en enskild patient behöver vård. Tekniken ska motverka onödiga sjukhusvistelser.

Läs mer: AI-bolag tar in fem miljoner för att växa i USA


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?