1515
Annons

Här är 5 problem Ubers nya vd måste lösa

Det stormar kring Uber och Dara Khosrowshahi är den som ska få rätsida på bolaget. Den tilltänkta vd:n kom till USA från Iran som nioåring och har tidigare fått vinden att vända på resebokningssajten Expedia.

Dara Khosrowshahi erbjuds chefsstolen på Uber.
Dara Khosrowshahi erbjuds chefsstolen på Uber.Foto:AP

Efter flera månaders sökande röstade taxitjänsten Ubers styrelse på söndagen till slut fram en ny vd-kandidat.

Den kontroversielle Travis Kalanicks efterträdare blir Expedias vd Dara Khosrowshahi, som väntas presenteras för Ubers anställda på tisdagen, enligt Recode. Detta förutsatt att han tackar ja till erbjudandet från Uber.

Om han tackar ja tar Dara Khoswroshahi över rodret på en av världens högst värderade startup. Den senaste kända värderingen är på drygt 500 miljarder kronor, alltså betydligt högre än det högst värderade svenska börsbolaget.

Samtidigt får Khoswroshahi en rad problem att ta itu med:

1. En intern rapport som kartlägger en sexistisk och hätsk arbetsplatskultur 

2. En stämning från Googles Alphabet, som hävdar att Uber har stulit teknik från Alphabets dotterbolag Waymo när man utvecklat självkörande fordon

3. Tomma stolar på posterna finanschef, verksamhetschef och chefsjurist

4. Styrelsens delade meningar om Ubers framtid. Tidigare vd:n Travis Kalanick är en ledamot med tydliga åsikter och han kontrollerar enligt Financial Times tre röster i styrelsen

5. Ett förlustdrivande, globalt bolag (som visserligen växer och tar sig närmre lönsamhet)

Det som talar till hans fördel är att Dara Khosrowshahi har tagit över ett tilltufsat bolag förut.

För tolv år sedan tillträdde han som vd för resebokningssajten Expedia, som då hade tappat marknadsandelar och var i behov av en ny teknisk lösning. Dara Khosrowshahi ansvarade för att bolaget bland annat byggde om sin källkod. 

I fjol omsatte Expedia nära 9 miljarder dollar, vilket är drygt fyra gånger så mycket som när han tog över som vd 2005.

Dara Khosrowshahi kom till USA som nioåring 1978 som en följd av den iranska revolutionen. Senare skulle hans pappa tillfångatas av iranska myndigheter i sex år sedan han återvänt till landet. Han växte upp i delstaten New York tillsammans med sin mamma och två bröder.


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?