1515

Happy Pancake utmanar Tinder med app – ska ut i Europa

Den svenska dejtingsajten Happy Pancake, med Mr Green-grundaren Mikael Pawlo som ordförande, höjer insatsen i kampen mot Tinder. Nu lanserar bolaget en gratis-app och tar sikte på europeisk expansion.

Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.
Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.

Tio år efter starten lanserar Happy Pancake sin första app för Iphone och Android-telefoner. Ambitionen är att utmana Tinder med ett erbjudande om en helt kostnadsfri dejtingtjänst.

”Vi är den enda helt kostnadsfria dejtingappen på marknaden”, säger Happy Pancakes ordförande, techprofilen Mikael Pawlo.

Fungerar appen som vi hoppas vill vi rulla ut den i fler länder i Europa.

Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson beskriver appen som en uppdaterad version av bolagets webbanpassade mobiltjänst.

”Vi har moderniserat gränssnittet och lagt till en chattfunktion. Men funktionaliteten är densamma som tidigare. Våra profiler har ett större djup än på Tinder och man kan kontakta alla, inom ramen för de inställningar som man själv väljer”, förklarar han.

Läs mer: Miljardvärdering för svensk-kinesisk dejtingapp

Happy Pancake (NTL) är en av Sveriges största dejtingsajter med över 700 000 registrerade medlemmar. Hittills har man lyckats växa med lönsamhet, och expandera tjänsten till Finland och Norge. 

I fjol steg omsättningen med närmare 20 procent till 21,6 miljoner kronor samtidigt som vinsten landade på 0,5 Mkr.
Foto:
Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson och en skärmdump från den nya appen. 

”En viktig orsak till att det tagit så lång tid att lansera appen är att Happy Pancake är helt gratis, till skillnad från konkurrenterna som hittar sätt att ta betalt i slutändan, särskilt från män. Annonsmarknaden har ju tidigare inte varit lika stark på appsidan som på webbsidan”, säger Mikael Pawlo, som köpte in sig i Happy Pancake 2012. 

Vi kan även söka kapital från andra håll.

Mikael Pawlo är annars främst känd som en av grundarna bakom casino- och bettingsajten Mr Green. Just nu ägnar han dock merparten av sin tid åt Red Flag (NTL), ett bolag som hjälper småföretagare med egenanställning och automatiserad bokföring.

Läs mer: Nu lanseras Mikael Pawlos gratisapp för egenanställda

Mikael Pawlo (NTL) uppger att han hittills investerat över 1 Mkr i Happy Pancake.

”Jag gick in i bolaget för fem år sedan på en alldeles för hög värdering. Men det känns bättre nu”, skrattar Mikael Pawlo, som är bolagets enda externa delägare. 

Andra delägare är vd:n och grundaren Martin Wikborg, samt en handfull nyckelmedarbetare.

Om Happy Pancakes applansering blir framgångsrik hoppas Mikael Pawlo kunna expandera tjänsten internationellt.

”Vi är en av de ledande dejtingtjänsterna i Sverige och har lanserat framgångsrikt i Finland. I Norge är vi fortfarande ganska små. Men fungerar appen vill vi rulla ut den i fler länder i Europa”, säger han.

Går du in med mer kapital då?

”Det är inte osannolikt. Vi jobbar med lönsam tillväxt, men om vi ökar takten behövs det mer pengar. Då kan vi även söka kapital från andra håll.”

Bolagets största konkurrent är amerikanska Match Group Inc, med dussintals varumärken som Tinder och Match.com. Bolaget har ett börsvärde på 38 miljarder kronor på Nasdaqbörsen.

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, investerarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?