1515

Happy Pancake utmanar Tinder med app – ska ut i Europa

Den svenska dejtingsajten Happy Pancake, med Mr Green-grundaren Mikael Pawlo som ordförande, höjer insatsen i kampen mot Tinder. Nu lanserar bolaget en gratis-app och tar sikte på europeisk expansion.

Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.
Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.

Tio år efter starten lanserar Happy Pancake sin första app för Iphone och Android-telefoner. Ambitionen är att utmana Tinder med ett erbjudande om en helt kostnadsfri dejtingtjänst.

”Vi är den enda helt kostnadsfria dejtingappen på marknaden”, säger Happy Pancakes ordförande, techprofilen Mikael Pawlo.

Fungerar appen som vi hoppas vill vi rulla ut den i fler länder i Europa.

Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson beskriver appen som en uppdaterad version av bolagets webbanpassade mobiltjänst.

”Vi har moderniserat gränssnittet och lagt till en chattfunktion. Men funktionaliteten är densamma som tidigare. Våra profiler har ett större djup än på Tinder och man kan kontakta alla, inom ramen för de inställningar som man själv väljer”, förklarar han.

Läs mer: Miljardvärdering för svensk-kinesisk dejtingapp

Happy Pancake (NTL) är en av Sveriges största dejtingsajter med över 700 000 registrerade medlemmar. Hittills har man lyckats växa med lönsamhet, och expandera tjänsten till Finland och Norge. 

I fjol steg omsättningen med närmare 20 procent till 21,6 miljoner kronor samtidigt som vinsten landade på 0,5 Mkr.
Foto:
Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson och en skärmdump från den nya appen. 

”En viktig orsak till att det tagit så lång tid att lansera appen är att Happy Pancake är helt gratis, till skillnad från konkurrenterna som hittar sätt att ta betalt i slutändan, särskilt från män. Annonsmarknaden har ju tidigare inte varit lika stark på appsidan som på webbsidan”, säger Mikael Pawlo, som köpte in sig i Happy Pancake 2012. 

Vi kan även söka kapital från andra håll.

Mikael Pawlo är annars främst känd som en av grundarna bakom casino- och bettingsajten Mr Green. Just nu ägnar han dock merparten av sin tid åt Red Flag (NTL), ett bolag som hjälper småföretagare med egenanställning och automatiserad bokföring.

Läs mer: Nu lanseras Mikael Pawlos gratisapp för egenanställda

Mikael Pawlo (NTL) uppger att han hittills investerat över 1 Mkr i Happy Pancake.

”Jag gick in i bolaget för fem år sedan på en alldeles för hög värdering. Men det känns bättre nu”, skrattar Mikael Pawlo, som är bolagets enda externa delägare. 

Andra delägare är vd:n och grundaren Martin Wikborg, samt en handfull nyckelmedarbetare.

Om Happy Pancakes applansering blir framgångsrik hoppas Mikael Pawlo kunna expandera tjänsten internationellt.

”Vi är en av de ledande dejtingtjänsterna i Sverige och har lanserat framgångsrikt i Finland. I Norge är vi fortfarande ganska små. Men fungerar appen vill vi rulla ut den i fler länder i Europa”, säger han.

Går du in med mer kapital då?

”Det är inte osannolikt. Vi jobbar med lönsam tillväxt, men om vi ökar takten behövs det mer pengar. Då kan vi även söka kapital från andra håll.”

Bolagets största konkurrent är amerikanska Match Group Inc, med dussintals varumärken som Tinder och Match.com. Bolaget har ett börsvärde på 38 miljarder kronor på Nasdaqbörsen.

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, investerarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?