1515
Annons

Hans vårdbolag tar in designbyrån Doberman som delägare

Doberman Forward investerar i health tech-bolaget Ivbar. Samarbetet ska göra större mängder data än mer lättillgänglig för vårdpersonalen.

Health-tech bolaget Ivbars grundare Jonas Wohlin.
Health-tech bolaget Ivbars grundare Jonas Wohlin.Foto:Press

Ivbar fick våren 2017 ett tillskott på 50 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Summa Equity. Nu har även designbyrån Dobermans investmentbolag Doberman Forward bestämt sig för att skjuta till kapital. Investeringen uppgår till 3 miljoner kronor.

”Nu går vi in i en ny fas. Vi jobbar väldigt fokuserat kring att skapa produkter som är användarvänliga och gör det enkelt för vårdens medarbetare att tillgängliggöra sig information”, säger Ivbars vd Jonas Wohlin.

Läs mer: Ivbar städar upp vårdens data – tar in 50 miljoner kronor

Det kan handla om att leverera en enkel översiktsbild över hur verksamheten och kliniken presterar. Resultaten kan exempelvis presenteras via en skärm i fikarummet som visar hur det har gått för patienterna och vilka förbättringsprojekt som finns.

Den här typen av information är ofta svårtillgänglig inom vården eftersom den ligger placerad i olika system. De innehåller data som behöver bearbetning och analys för att kunna leda till konkreta åtgärder – tjänster som Ivbars plattform Era Vision erbjuder.

Under räkenskapsåret 2016 omsatte Ivbar 21 Mkr med vinst på knappt 1 Mkr. Bolaget grundades 2011.

Miljonerna från Doberman Forward ska bidra till att insamlad data blir lika enkel att förstå som information tillgodosedd via appar i smartphones och datorer. Ivbar kommer att utveckla användargränssnitten i syfte att ta fram en ny användarupplevelse på de produkter som lanseras under våren.

Läs mer: Tungviktare till Dobermans investeringsbolag 

”Där har Doberman en ny kompetens i konsten att gå från resultatet av de här komplicerade analyserna till någonting som är naturligt för medarbetarna i vården. Det handlar om att generera rätt information till rätt person vid rätt tidpunkt, för att inte behöva klicka runt och göra egna analyser.”

Jonas Wohlin berättar att responsen ute i landstingen har varit positiv sedan lanseringen av Era Vision 2016. Enligt honom skapas en förbättrad arbetskultur när läkare och sköterskor får tillgång till hårda fakta om klinikens resultat.

Ett annat av Ivbars mål är att göra vården med jämlik. Via analyssystemen kan vårdpersonal upptäcka potentiella riskgrupper som behöver lyftas, trots att man i övrigt kan ha ett lågt antal komplikationer.

”Det handlar om att synliggöra hur resultaten ser ut för olika vårdgivare och olika landsting. Då kan de själva identifiera vilka områden som de presterar bra i och var lärdom kan dras från andra”, säger Jonas Wohlin.

Under 2018 ska bolaget även koncentrera sig på att etablera sin plattform på flera europeiska marknader.

Innehåll från OxceedAnnons

Techbolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed

Finansiell överblick och resultatanalys är två av de vinster som techbolaget Zynca ser med Oxceed. – Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger CFO Zeljko Arezina.

Zynca är ett molnbaserat CRM-system som möjliggör samverkan mellan den privata och offentliga sektorn och är skapat för arbetsgivare, arbetssökande och kompletterande aktörer. En nytänkande tjänst som förenar traditionella metoder med innovativa matchningsalgoritmer, VR-tester och AI assistenter. 

Ville kunna skräddarsy rapporter

Som snabbväxande techbolag var Zynca i behov av ett ekonomisystem som förenklade rapporteringen och uppföljningen.

– Jag har arbetat med den här typen av rapportering tidigare och för att jobba mer effektivt behöver du kunna se och jämföra i ett system, säger Zeljko som är CFO och medgrundare av Zynca.

Ett grundläggande krav var att kunna rensa bort konton i rapporterna för bättre överblick. Ett annat att kunna skräddarsy rapporter för olika målgrupper. 

– Techbranschen är extremt kapitalkrävande. Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger Zeljko.

Läs mer: Tre sätt att prestera bättre som ekonomichef 

Effektiviserar verksamheten med Oxceed

Zynca används idag av över 350 företag och vill bli ledande inom den digitala utvecklingen på arbetsmarknaden för att även expandera utanför Sverige. Med Oxceed kan Zeljko analysera verksamhetens ekonomi från olika perspektiv för att effektivisera verksamheten. 

– Genom Oxceed kan jag gå in både på mer övergripande nivå, och göra en mer detaljerad analys för att hitta de ställen där vi är ineffektiva, säger han.

Zeljko har byggt olika rapporter för olika målgrupper. För styrelse och investerare finns även möjlighet att dyka ner i rapporterna och granska underliggande siffror. 

Rapportering och uppföljning sker månadsvis, per kvartal och på årsbasis. Dessutom används Oxceed regelbundet för uppföljning av kund- och leverantörsreskontra.

– Där kan vi exempelvis analysera obetalda fakturor och prioritera hur vi hanterar det. Vi arbetar proaktivt med att hitta problem innan de eskalerar.

Läs mer: Framåtriktad rapportering löser tre viktiga problem i ert företag 

Ökad insikt viktig vinst

Med hjälp av Oxceed har Zynca kunnat spara tid och samtidigt få en bättre överblick över företagets ekonomi. Det bästa tycker Zeljko är att han får konstant tillgång till och möjlighet att analysera bolagets siffror. 

– Det är när du tittar på siffrorna som du verkligen förstår hur det går för företaget. Och det är precis det vi får ut av Oxceed. Vi är jättenöjda, säger Zeljko.

Fatta bättre beslut och öka företagets verksamhet med Oxceed 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera