Hoppa till innehållet

Annons

Hans teoriapp fixar körkortet – omsätter 8,3 miljoner kronor

När flickvännen skulle ta körkort såg Patrik Jansson en lucka i marknaden och utvecklade snabbt en inlärningsapp för ändamålet. 

Nu omsätter bolaget Teoriappar 8,3 miljoner kronor och har utvecklat inlärningsappar för både jägarexamen och högskoleprovet. 

Patrik Jansson driver tillsammans med två andra delägare företaget Teoriappar som skapar inlärningsappar. Delägarna sitter på tre olika orter, men Patrik som gör mycket av körkortsteorin finns i Stockholm.
Patrik Jansson driver tillsammans med två andra delägare företaget Teoriappar som skapar inlärningsappar. Delägarna sitter på tre olika orter, men Patrik som gör mycket av körkortsteorin finns i Stockholm.

Det är nu drygt åtta år sedan Patrik Janssons dåvarande flickvän skulle bemästra körkortsteorin. Då fanns det knappt några appar att ta hjälp av.

”Och de som fanns var ganska dåliga. Tanken var aldrig att bygga en utbildningsplattform, utan att bygga en app som var lite bättre än allt annat som fanns och sälja den lite billigare, och på det sättet tjäna lite extrapengar vid sidan av mitt vanliga jobb”, berättar Patrik Jansson.

Han började skriva teorifrågor och gick ut och fotograferade vägmärken. Den första appen utvecklades under fem månader av ett företag i Pakistan och kostade 7 kronor att köpa. 

Via den vidare bekantskapskretsen hittade han, som själv är baserad i Stockholm, senare apputvecklaren Erik Hedegren i Göteborg, med inriktning på Apples operativsystem.

”Erik kastade pakistaniernas kod och gjorde en helt ny app på tre veckor. Den blev tio gånger så bra.”

Den nya versionen fick lite mer fart på bolaget och så småningom kom även Patrik Janssons Tysklandsbaserade barndomskompis David Carlson in som delägare, och han kunde programmera en app för Android-enheter. Han sköter numera bolagets androidapp och databashantering.

När filmerna spelas in tycker Patrik Jansson att det är bäst att vara på en plats där det är en del trafik. ”Då får de som ska övningsköra se att även om det är trafik så är det inte särskilt svårt.”
När filmerna spelas in tycker Patrik Jansson att det är bäst att vara på en plats där det är en del trafik. ”Då får de som ska övningsköra se att även om det är trafik så är det inte särskilt svårt.”Foto: Cornelia Jönsson

De tre äger och driver bolaget tillsammans, även om det bara är Patrik Jansson som enbart arbetar med Teoriappar just nu. Han skriver hela tiden ny körkortsteori och arbetar med marknadsföring.

Bolaget har ungefär 6.000 nya kunder i veckan och omsatte 2020 8,3 Mkr. Körkortsappen kostar i dag 299 kronor. På vägen dit har bolaget testat de flesta prisnivåer, men lärdomen är att ju högre pris, desto fler köpare. För högt får det dock inte bli. 

Rent juridiskt har bolaget sin hemvist i Göteborg. Det har att göra med att Erik Hedegren är den av de tre som är bäst på pappersarbete och alltså är den som registrerat företaget, som sedan långt innan pandemin drivits utan ett gemensamt kontor.

Normalt gör de tre delägarna varje år en gemensam resa till Spanien eller Frankrike. 

”De resorna handlar mer om teambuilding än om jobb eftersom vi inte ses annars. I vardagen har vi veckomöte varje måndag klockan 10.”

Upplägget med ett fast möte en gång i veckan fungerar bra just för att arbetsfördelningen är så tydlig och uppgifterna lätta att dela upp. Alla vet vad som ska göras och i bakgrunden finns ett måldokument där allt de vill göra med bolaget finns med: mål för året, för varje månad och även varje vecka. 

”Sedan kommer livet emellan och vi når inte alltid når målen vi satt upp i tid. Erik blev pappa i juni och då stannar allt av lite till exempel. Fördelen är att allt är väldigt fritt och att vi kan jobba när vi har tid och lust.”

Tack vare att de inte tagit in investerare tycker Patrik Jansson att de slipper extern press.

”Appen ligger ju i Appstore oavsett om vi jobbar eller inte.”

Patrik Jansson säger först att de tre kan vidareutveckla bolaget med ganska liten arbetsinsats, men ångrar sig när han inser att de nog snarare arbetar mer normalt nu än under uppbyggnadsfasen då 10-timmarsdagar sju dagar i veckan var det vanliga. 

Med tiden har fler appar än bara den för körkortsteori tillkommit. Bolaget har skapat inlärningsappar även för högskoleprovet och för jägarexamen. 

”Appen för högskoleprovet gjorde vi tillsammans med ett annat företag som ligger bakom hpguiden.se. De hade redan frågor, så de står för innehållet och vi för plattformen.” 

En app för jägarexamen fanns med i planerna från start. Redan 2016 hade Patrik Jansson möten med Svenska jägareförbundet och Jägarnas riksförbund för att hitta ett samarbete. Då det inte blev av tog man på Teoriappar beslutet att själva stå för innehållet och lansera en app ändå.

Dessutom har körkortsteori-appen lanserats även i Norge, Polen och Spanien. 

”Vi har knutit folk till oss som bott i de länderna och vet hur det är att ta körkort där, som har skrivit teoribok, frågor och även sköter support. De är konsulter, vi har inga anställda alls, inte ens vi själva är det.”

Med ett antal appar i bagaget är det nu enligt Patrik Jansson enkelt för bolaget att ta fram nya appar inom utbildning. Än har dock inget besluts fattats kring om det är bäst att skapa framtida tillväxt genom att satsa på körkortsteori i flera länder eller satsa på någonting annat inom utbildning. 

”Att förbättra och digitalisera utbildningen i skolor är någonting vi tror väldigt stark på. Det finns enorm potential till förbättring.”

 

Innehåll från SolitaAnnons

Den nya molnresan skapar värde men ställer nya krav på organisationen

Med smarta molnlösningar går det att göra mer med mindre. De kan öka produktiviteten, effektiviteten och skapar förutsättningar för företagets tillväxt. Men den nya molnresan ställer också krav på organisationen. Trycket på kortare leveranstider ökar – färre personer måste göra mer, kompetenserna måste upp och man måste jobba smartare.

Den gamla molnresan handlade om att dra nytta av molnets skalbarhet, att komma bort ifrån peak-last problematik och dra nytta av pay as you go-prismodeller. Den nya molnresan handlar mer om värdeskapande kopplat till affären, säger Mattias Wuori, Senior Vice President, Cloud and Connectivity på Solita. 

Viktigt att prioritera rätt

I dag ger molnet tillgång till en bred uppsättning toppmoderna teknologier som stödjer applikationsmodernisering och som samtidigt skapar möjligheter för en skalbar digitalisering där kommunikation med miljontals kunder och partners är möjlig.

– Dels måste man fokusera på var värde skapas så att man prioriterar rätt. Dels kan nya tekniker som low code-plattformar vara intressanta så att icke-tekniker också kan utveckla tjänster. 

Den nya molnresan är en förändringsresa, berättar Mattias. Förr migrerade man till molnet för kostnader och förenklingar. Nu handlar det om att producera mer - utan att IT blir en flaskhals.  

IT kommer fortsatt att ha en central roll, men för att kunna skala måste graden av decentralisering öka, och man måste hitta former för effektivare arbetssätt.

– För att göra det så måste man ha en ledning som tror på molnresan, och som har en vision. Man måste vara beredd att jobba med det här över tid, säger Mattias Wuori.  

Den nya molnresan skapar mer med mindre 

I dag handlar det snarare om att realisera affärspotential genom att använda data på ett smartare sätt i företagens verksamhetsprocesser och beslutsfattande. Man behöver formulera hur data skapar värde för organisationen och kunderna.  

– Därefter måste man se över organisationens datahantering, arbetssätt, processer, utbildningsbehov och ledarskap. 

Det finns stor potential i molnet, menar Mattias Wuori, och lyfter bland annat fram ökad produktivitet och accelererad tillväxt som några av de främsta fördelarna. 

– Vi går mot en demokratiserad leveransmodell där fler medarbetare kan göra mycket mer själva, genom de verktyg som IT-avdelningen tillhandahåller för dem. 

IT central roll – men ökat samarbete krävs 

IT-organisationen blir i framtiden en möjliggörare för affärsutveckling understödd av tekniska möjligheter. För att det ska gå vägen måste man jobba med flera aspekter: vision och mål, data governance, arkitekturstyrning, arbetssätt, utbildning och ledarskap.  

– IT kommer fortsatt att ha en central roll men för att kunna skala måste graden av decentralisering öka, och man måste hitta former för effektivare arbetssätt.

Men att påbörja ett sådant arbete kan vara både resurskrävande och utmanande. Många företag vänder sig därför direkt till experter. 

– Solita hjälper kunder att etablera nya förmågor, välja rätt plattformar och verktyg och att utbilda personalen så de kan göra saker själva. Vi är inte kvar i all evighet - utan vi stannar så länge kunden vill att vi ska vara med och underlätta för dem. 

Läs mer hos Solita 

Mer från Solita

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Solita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera