1515

Hans techbolag för e-handeln når miljardvärdering – växer med 400 procent i år

E-handelns rasande utveckling forsätter att dra med sig verksamheter in i miljardklubben. Nästa bolag att välkomnas dit är Gordon Delivery, som nu tar in 150 miljoner i en emission.

”Med investeringen kan vi fortsätta utveckla plattformen med ai och maskininlärning”, säger grundaren Ali Ghoce.

Ali Ghoce är vd och en av grundarna av Gordon Delivery, en sista milen-tjänst för kyl- och frysvaror.
Ali Ghoce är vd och en av grundarna av Gordon Delivery, en sista milen-tjänst för kyl- och frysvaror.

Mat hem till dörren är ett fenomen som växer under pandemin. 

Utan någon färsk statistik från branschen går det att slå fast genom att ta en titt på Gordon Deliverys siffror.

Bolaget samkör matkassar från bolag som Simple Feast och Hello Fresh liksom lösplock från livsmedelsjättar som Ica och Coop.

Verksamheten har ökat sin omsättning från 133 Mkr 2020 till att nu 2021 takta mot 500 Mkr. 

De senaste tolv månaderna har bolaget vuxit med nästan 400 procent.

Läs mer: EQT:s budbolag sväljer nederländsk konkurrent – Ikea och Amazon på kundlistan

”Framgångsfaktorerna har varit att bygga upp en ledande plattform för samordning, optimering och digitalisering av leveranser för att ha minsta möjliga inverkan på miljön”, säger Ali Ghoce i ett uttalande i samband med bolagets senaste kapitalrunda.

Bolaget tar nämligen in 150 Mkr där 100 Mkr kommer från e-handelsinvesterarna Eequity, med Patrik Hedelin och Magnus Wiberg i spetsen.

Gordon värderas i rundan till 1 miljard enligt bolaget som hittills ”bara” har tagit in 60 Mkr i externt kapital sedan starten.

Det kan jämföras med sista milen-bud inom e-handeln, av allt som inte är kylvaror, där bolag som Airmee, Budbee och Instabox löpande fyllt på med kapital i betydligt större volymer.

Airmees senaste runda var på 160 miljoner och Budbees på 525 miljoner.

”Det känns fantastiskt att få med oss Eequity på vår tillväxtresa. Vi ser detta som ett kvitto på att det finns en stark tilltro till vår affärsidé och att vi har potential att växa ännu mer. Vi ser fram emot att stärka vår position ytterligare genom fortsatta satsningar och etableringar i flera europeiska länder”, säger Ali Ghoce apropå vad pengarna ska användas till.

I en intervju med Di i april berättade Ghoce att en större kapitalrunda var på gång och att marknaden de framför allt siktar på härnäst är Tyskland.

”Vi vill in i Tyskland. Förutom Storbritannien, som är i en liga för sig, är många länder i Europa som Sverige var för tio år sedan. Samtidigt är regelverken snarlika inom EU”, sa Ali Ghoce då och ansåg att deras modell skulle vara enkel att översätta på fler marknader.

Läs mer: Explosion i matvaror på nätet: Hans budbolag går mot 1000 procents tillväxt

Förutom den egna verksamheten att köra ut mat licenserar Gordon också sin teknikplattform till andra bolag som vill effektivisera sina transporter.

”Vi har följt samtliga aktörer inom sista milen-logistik och Gordon Delivery utmärkte sig rejält”, säger Eequitys Magnus Wiberg i ett uttalande.

”I en bransch som växer snabbt finns flera konkurrenter som bara jagar tillväxt, utan att riktigt ha funnit en fungerande affärsmodell – vilket innebär att man gör stora förluster”, säger och förklarar att deras strategi är att hitta bolag som gärna har nått en affärsmodell som kan bibehålla lönsamhet och tillväxt parallellt.

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?