1515
Annons

Hans-Holger Albrecht stöttar Spotifys anmälan mot Apple

Spotifys anmälan av Apple till EU-kommissionen backas upp av konkurrenterna Deezer och Anghami. ”Vi stödjer Spotify och vill se lika villkor för samtliga aktörer”, uppger Deezer, som leds av MTG-veteranen Hans-Holger Albrecht.

Hans-Holger Albrecht, vd för Deezer med kontor i Paris.
Hans-Holger Albrecht, vd för Deezer med kontor i Paris.Foto:Jack Mikrut

Den svenska streamingjätten har under flera år klagat på hur Apple behandlar bolaget i App Store, där elektronikjätten även erbjuder en konkurrerande tjänst i form av Apple Music. Under onsdagen meddelande Spotify att man anmält bolaget till EU-kommissionens konkurrenskommissionär Margrethe Vestager. 

Daniel Ek menar att Apple agerar ”både spelare och domare” när man ”avsiktligt har förfördelat andra apptillverkare”. 

Jag tror att hela streamingbranschen står bakom Spotify i den här striden.

Apple begär bland annat att vissa appar betalar en avgift på 30 procent för att använda deras betalfunktion inuti appen (IAP). Men Spotify menar att reglerna inte är rättvist tillämpade. Uber och Deliveroo betalar exempelvis inte. Det gör inte heller Spotifys huvudkonkurrent Apple Music. Apple gynnar sin egen tjänst i sin egen butik.

Spotifys vd länkade under onsdagen vidare till en kampanjsajt som heter Timetoplayfair med fem exempel på hårdvarujättens ”konkurrenshämmande beteende”. 

Hela listan: Daniel Eks fem smockor mot Apple 

Apple ska enligt Daniel Ek ha blockerat Spotifys uppdateringar vid flera tillfällen och blockerat bolagets app från flera nya plattformar.

”Det har till exempel rört sig att stänga ute Spotify och andra konkurrenter från Apple-tjänster som Siri, Homepod och Apple Watch”, skriver Daniel Ek.

Nu står det klart att flera andra musikströmningstjänster delar Spotifys syn. Två av dem är franska Deezer, med förre MTG-chefen Hans-Holger Albrecht som vd, och Anghami, som erbjuder streaming i Mellanöstern och Nordafrika. 

”Jag tror att hela streamingbranschen står bakom Spotify i den här striden. (Apples agerande) är uppenbart konkurrensvidrig”, säger Anghamis medgrundare Elie Habib till tidningen Music Business Worldwide.

Läs mer: Spotify-utmanaren Deezer tar in 1,65 miljarder i ny jätterunda 

En talesperson för Deezer ger Di Digital ett liknande utlåtande:

”Musikstreaming är en av världens mest mest konkurrensutsatta branscher. Vi stödjer Spotify och vill se lika villkor för samtliga aktörer så att vi kan konkurrera med innovation, innehåll och kundfokus. Vi ser fram mot Europeiska kommissionens svar i frågan”, säger talespersonen.

Däremot avböjer Hans-Holger Albrecht att utveckla Deezers ståndpunkter i en föreslagen intervju med Di Digital.

Kommentar: ”Högsta domstolen nästa när Daniel Ek kritiserar Apple”
Digitalpodden:
Daniel Eks attack mot Apple 

Innehåll från BillogramAnnons

Ändrade köpbeteenden ställer nya krav på framtidens betallandskap

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.
Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.

E-handeln fortsätter att öka och har, i kombination med en stark ”Köp nu, betala sen”-trend, kastat om spelplanen för det moderna betallandskapet. Allt fler köp görs mot faktura, och med det kommer nya förväntningar på en smidig och enkel betalupplevelse. Nu står många företag inför stora förändringar för att lyckas hålla jämna steg med utvecklingen.

Trenderna som dominerar på den svenska betalmarknaden 

Fakturan har funnits i olika tappningar i omkring 5000 år. Ändå har den utvecklats oändligt långsamt. Dagens fakturor ser i princip likadana ut som de som utställdes för hundra år sedan, men något håller på att hända med betallandskapet. I framtiden är det inte alls säkert att fakturan fortsatt kan se ut på samma sätt.

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram, säger att det ställs allt högre krav på enkelhet och användarvänlighet i samband med betalningen, speciellt bland yngre konsumenter.

– De kanaler man når ut till olika kunder genom blir en allt viktigare fråga. De som är unga idag är vana vid att sköta en stor del av livet digitalt – oftast via mobilen. Den upplevelse de skulle mötas av i ett traditionellt fakturaflöde, med ett fysiskt brev som skickas till dem eller betalning via dator och internetbank, håller helt enkelt inte måttet längre. De förväntar sig mer. 

Viktigt att möta kunderna där de redan är

Utmaningen framöver, menar Suijkerbuijk, ligger i att tillhandahålla ett format för faktura och betalning som är lätt att ta till sig och som känns enkelt och naturligt för användaren. 

– Idag är vi ganska beroende av e-post och sms för vår kommunikation, men det kommer med stor sannolikhet att ändras. Vi ser redan exempel i andra delar av världen, där företag i allt högre grad använder Whatsapp och Messenger för att nå kunderna. För många tror jag att en sådan flödesbaserad kommunikation skulle passa bättre i en kund-/leverantörsrelation. Det blir enklare för kunderna att välja om de vill agera direkt eller senare, samtidigt som företagen kan kommunicera mer frekvent, utan att det innebär ett störande moment för mottagaren.

Framtidens faktura: EU-direktiv driver teknisk innovation 

”De som erbjuder mervärde kommer att stå som vinnare”

På frågan om vad som kommer att hända i landskapet kring faktura och betalning menar Jonas Suijkerbuijk att vi, åtminstone på kort sikt, kommer att se en utveckling som präglas av en stundande lågkonjunktur.  

– De som hittills inte investerat i kundlojalitet får nu bråttom att göra det, om det inte redan är för sent. Att ”göra fel” kommer att stå leverantören mycket dyrare än vad det gjort tidigare och en sund kundhantering kommer på många sätt att bli avgörande framåt. För företagen blir det därför viktigare att kunna erbjuda flexibilitet och enkelhet i alla led – och dit räknas betalningen i allra högsta grad.

På längre sikt ser Suijkerbuijk en utveckling där dagens fakturor kommer att fasas ut, till förmån för enklare och mer kundtillvända format. Han avslutar:

– Redan när vi startade Billogram sa vi: ”Om fem år finns inte pappersfakturan”. Här sitter vi nu, drygt tio år senare, och det är fortfarande rätt mycket pappersfakturor i omlopp. Utvecklingen har gått väldigt långsamt, men vi ser att den har ökat de senaste åren i takt med att fler och fler utmanare dykt upp på marknaden och den digitala mognaden ökat bland både företag och konsumenter. Därför tror jag ändå att pappersfakturan kommer att fasas ut allt mer under de kommande åren. Det som vi idag betraktar som en faktura kommer istället att abstraheras i allt högre grad, och tillgodogöras i andra, mer interaktiva gränssnitt som även inkluderar själva betalningen. De företag som ser möjligheterna i detta, och erbjuder mervärde i kundrelationens alla led, kommer att stå som vinnare i kampen om kunderna.

Läs mer om framtidens betallandskap här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera