1515

Hans gratisapp för bokföring håvar in användare – tar in 42 miljoner

Den svenska bokföringsappen Bokio, med 80 000 användare, tar in ytterligare kapital. Den här gången rör det sig om 4 miljoner euro, drygt 42 miljoner kronor. ”Vi ska inte låta något annat företag komma ikapp”, säger vd:n Viktor Stensson.

Viktor Stensson, vd för Bokio.
Viktor Stensson, vd för Bokio.Foto:Press.

”Det handlar om att fortsätta göra det vi gör, fast bättre och i ett högre tempo”, säger Bokios vd Viktor Stensson om vad det nya kapitalet kommer att användas till.

”Vi ska hålla högt tempo i produktutvecklingen och inte låta något annat företag komma ikapp”, fortsätter han.

Appen Bokio är en automatiserad bokföringstjänst som lanserades 2015, och som främst vänder sig till små och medelstora företag. Sedan april i år finns appen även tillgänglig i Storbritannien.

I dagsläget har Bokio runt 80 000 användare, fördelade i både Sverige och Storbritannien. Det är en ökning med 2 000 användare sedan september i år, när Di Digital senast pratade med Viktor Stensson.

Jag vet inte exakt när vi blir lönsamma. Nu satsar vi på att växa, det kostar pengar.

Inför framtiden har företaget satt ribban högt – målet är att appen ska ha hela 100 miljoner användare.

”Det är en bit kvar men vi växer allt snabbare. Vi har inte satt något exakt datum för när det målet ska vara nått. Det är mer för att visa vart vi är på väg och vilket ‘mindset’ vi har”, berättar Viktor Stensson.

Nu tar Bokio in 4 miljoner euro, drygt 42 miljoner kronor, i en nyemission. Merparten av pengarna kommer från riskkapitalbolaget Creandum samt bank- och finansgruppen Svea Ekonomi. Även några externa affärsänglar, däribland Chris Adelsbach, har varit med och investerat.

”Chris har ett bra kontaktnät i Storbritannien där vi nu är och jobbar. Sedan har Inbox Capital varit med och investerat igen. Det känns kul att de väljer att fortsätta stötta oss.”

Bokio har tidigare tagit in pengar från bland annat Vinnova, Chalmers Ventures och affärsänglarna Mattias Miksche och Sophia Bendz.

Läs mer: Zennströms stjärninvesterare Sophia Bendz pekar ut sina favoritbolag

I samband med rundan tar Bokio även in två nya personer i ledningsgruppen. Förstärkningarna består av Pernilla Fornbäck, som närmast kommer från Cevt, och Ingemar Rask, tidigare på McKinsey.

Bokio har tidigare samarbetat med redovisningsbyrån Fortner. Under 2019 har företaget samlat på sig ett antal nya samarbetspartners, men några företagsnamn går de inte ut med. Det är genom dessa avtal som Bokio tjänar sina pengar, då appen är helt gratis att använda.

Läs mer: Bokio tecknar storavtal med Fortner

Har ni några fler samarbetspartners på ingång?

”Vi har en del spännande dialoger, både Sverige och Storbritannien. Men det är inget som är officiellt ännu.”

Har ni planer på att lansera Bokio i fler länder?

”I sinom tid. Nu fokuserar vi på att vinna de marknader vi redan är på”, berättar Viktor Stensson.

Företaget har hittills aldrig varit lönsamt. 2018 gjorde Bokio en förlust på 16,4 Mkr, vilket var 10 Mkr mer än under 2017. Omsättningen landade på 1,2 Mkr i fjol. Hur 2019 års siffror ser ut, och när Bokio blir lönsamt, vill Viktor Stensson inte gå in på i detalj.

”Jag vet inte exakt när vi blir lönsamma. Nu satsar vi på att växa, det kostar pengar men ekonomin bakom det ser bra ut. Vi kommer mångdubbla omsättningen i år, mer än så vill jag inte säga.”

Läs mer: Förlusterna ökar för bokföringsappen – ”Vi växer snabbare nu” 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?