1515

Hans digitala brevlåda utmanar Kivra

Den digitala brevlådan Digimail får en ny majoritetsägare när Smart Refill investerar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i tjänsten. Nu ska Digimail ta upp kampen med Kivra.

David Nilsson är vd för Helsingborgsbolaget Smart Refill.
David Nilsson är vd för Helsingborgsbolaget Smart Refill.Foto:Press

”Konkurrenterna har fått springa på lite för länge på egen hand”, säger David Nilsson, vd för Smart Refill. 

2013 grundade logistikföretaget Bring tillsammans med Helsingborgsbaserade it-bolaget Smart Refill den digitala brevlådan Digimail. Nu bryter grundarna ut tjänsten i ett eget bolag och Smart Refill blir största ägare med 90,5 procent av aktierna. 

”Vi var den första certifierade digitala brevlådan i Sverige, men har kanske inte använt det på bästa sätt. Nu investerar vi en betydande summa för att få tjänsten att växa”, säger David Nilsson. 

Läs även: Skatteåterbäring lyft för digitala brevlådan Kivra 

Digimail har sedan starten varit ett samarbete mellan Bring och Smart Refill där Bring har varit avsändaren och stått för marknadsföring och Smart Refill för teknik och utveckling. Smart Refill grundades 2006 och har utvecklat en teknisk plattform för att betala och ladda teleoperatörers kontantkort. Bland kunderna finns bland andra Telia, Halebop och indiska teleoperatören Aircel India. 

Det är en marknad som omsätter över 10 miljarder kronor som nu digitaliseras. Och det stannar inte vid post.

Eftersom tekniken bygger på stöd för flera olika digitala betalningsmetoder kan plattformen också användas för andra transaktioner som kräver banksäkerhet. Smart Refill har därför utvecklat ett affärsområde även inom finansiella tjänster, där bolaget bland annat byggt Skandiabankens mobilbank och den tekniska lösningen bakom pensionsspartjänsten Nowo. Nu vill Smart Refill dra skalfördelar av fintechsatsningen och investerar därför i Digimail. 

”Det är en marknad som omsätter över 10 miljarder kronor som nu digitaliseras. Och det stannar inte vid post. Det finns många öppningar som sker i och med digitaliseringen där man till exempel kan hantera försäkringsärenden enklare. Det handlar lika mycket om att kapa kostnader som att snabba på processer”, säger David Nilsson.

Läs även: H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Konkurrenten Kivra har över en miljon användare och har sedan starten 2013 tagit in 150 Mkr i riskkapital. Digimail har i dag närmare 100 000 användare. 

”Kivra är etta på marknaden i dag och vassa konkurrenter. Digimail är god tvåa men vi hade inte gjort den här investeringen om vi inte hade haft ambitionen att ta förstaplatsen”, säger David Nilsson. 

Digimail är god tvåa men vi hade inte gjort den här investeringen om vi inte hade haft ambitionen att ta förstaplatsen.

Målsättningen är att bli marknadsledande inom tre år.

"I och med bolagiseringen kommer tjänsten att utvecklas i ett högt tempo samtidigt som vi ska fokusera på att bli störst i branschen. Med Smart Refill som majoritetsägare och deras bakgrund som leverantörer till globala telekom- och fintechbolag är jag övertygad om att Digimail kommer att lyckas", säger Patrik Östberg, vd på Bring Citymail.

Smart Refill grundades av David Nilsson 200& och ägs till största delen av BGA Invest. Smart Refill omsatte år 2016 581,9 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansiella poster på 7,7 Mkr. 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?