1515

Hans Bolander: ”Låga avgifter är centralt för robotrådgivare”

Robotrådgivning är här för att stanna. Den främsta nyttan är att nya aktörer bidrar till avgiftspress, bättre rådgivning och vassare fondval.

Bild:Jesper Frisk

Även om det är långt från den amerikanska boomen, där robotrådgivare enligt finanstidningen Barrons förvaltar 4 400 miljarder kronor, lär intresset öka i Sverige. Ny teknik och låga avgifter lär locka samtidigt som de fysiska bankkontoren läggs ned i snabb takt.

I en rapport under fjolåret dömde Pensionsmyndigheten ut robotrådgivning med omdömet ”begränsad konsumentnytta”. Robotar ger också ”liten nytta för pensionssparare” anser myndigheten och pekar på att det är bara att välja en billig globalfond och somna om.

Det ligger förstås en hel del i kritiken. Men myndigheten missar den största poängen, möjligheten att låta breda grupper få en vettig allokering mellan tillgångsslag efter vilja att ta risk. Pensionsmyndigheten skriver att fondroboten inte kan ersätta den ”rådgivning eller den diskretionära förvaltning med helhetssyn som i dag ges”. Men problemet har varit att rådgivningen antingen har varit usel och styrd av provisioner, eller bara nått ut till de mest förmögna. 

Ingen bryr sig om vanliga löntagare som vill spara några tusenlappar i månaden. De har fått nöja sig med storbankernas halvtaffliga bland- eller generationsfonder som någon bankanställd valt ut efter vad som är mest lönsamt för banken.

Låga avgifter är centralt om robotrådgivare ska lyckas. I USA finns det några få gratistjänster, som Axos Invest och Sofi Invest, men de flesta tar ut en grundavgift på cirka 0,3 till 0,4 procent av kapitalet. I Sverige ligger avgifterna lite högre, men Lysa sticker ut med låga 0,24 procent plus fondavgifter på cirka 0,15 procent. 

Enligt Opti, som har en grundavgift på 0,5 procent, har kunderna kunnat halvera sina tidigare fondavgifter och samtidigt höjt den förväntade avkastningen rejält genom rekommenderade fondval.

Det som robotrådgivning hittills saknar är möjligheten att se till hushållens hela ekonomi. I den bästa av världar bör sparandet ses i relation till vilka fastigheter som familjen äger, risk för arbetslöshet beroende på bransch, pensionslösningar, försäkringsskydd för familjemedlemmar och konsumtionsvanor.

Men även här lär tekniken bana väg för nya aktörer. Ett exempel är nystartade Citroneer som satsar på oberoende förmögenhetsförvaltning efter etablerade principer om portföljoptimering. Här finns utrymme för fler duktiga rådgivare.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?