1515

Hans betalbolag tar in 40 miljoner – vill skrota fysiska kort för mobilen

Amir Marandis bolag Zaver vill byta ut det fysiska betalkortet mot mobiltelefonen inom handeln. Nu tar företaget in 40 miljoner kronor för att expandera till andra länder inom EU. Två av investerarna är Evolution Gamings medgrundare Fredrik Österberg och Tetra Pak-arvtagaren Magnus Rausing.

Amir Marandi är vd och grundare av Zaver.
Amir Marandi är vd och grundare av Zaver.Foto:Press.

I slutet av 2017 lanserade Zaver sin app för affärer mellan privatpersoner. Tanken var att agera mellanhand när användare köper en bil, möbler eller andra varor genom marknadsplatser som Blocket för att göra transaktionerna säkrare.

För två år sedan släppte bolaget även en betallösning för företag. Konsumenten får genom Zaver en länk per sms till sin mobiltelefon, om de inte redan har företags app, och kan därefter välja mellan att betala direkt, dela upp köpet eller att handla på faktura. 

Produkten riktar sig till små- och medelstora aktörer inom både e-handeln och den fysiska handeln. Zavers uttalade målsättning är att göra både betalkort och traditionella kortläsare överflödiga, köpet bekräftas i stället genom en signering med bank-id.

Enligt grundaren och vd:n Amir Marandi har Zaver hittills hanterat transaktioner till ett värde om flera miljarder kronor. Bolaget tar betalt från butikerna enligt en prenumerationsmodell, omsättningen växte i fjol med 530 procent till över 4 Mkr.

Nu tar Zaver in 40 miljoner kronor i nytt kapital från en grupp välrenommerade investerare, då en expansion till andra länder inom EU står på agendan.

”Vi kommer investera i produkten, skala upp teamet samt utforska möjligheterna för marknader utanför den svenska”, säger Amir Marandi.

På ägarlistan finns bland andra familjen Wattins riskkapitalbolag Inbox Capital, Evolution EVO +3,77% Dagens utveckling Gamings medgrundare Fredrik Österberg, Tetra Pak-arvtagaren Magnus Rausing, Atomicos partner Joen Bonnier samt trion Fabian Hielte, Maximilian Hobohm och Johannes Hobohm som tillsammans äger investeringsbolaget Ernström. 

Största externa ägare är det finska riskkapitalbolaget Inventure.

Hur mycket Zaver värderas till i nyemissionen, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket, avböjer Amir Marandi att kommentera. Totalt har bolaget nu tagit in 77 Mkr i externt kapital sedan starten.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?