1515

Hans app läser av skoköpares fötter på mindre än en minut

Fotskanningbolaget Volumental tar klivet in i e-handeln med en ny mobilapp som scannar dina fötter hemifrån. På så sätt kan e-handlarna minska returerna och få nöjdare kunder, menar bolaget. Och i framtiden kan tekniken användas på fler produkter. 

Alper Aydemirs Volumental lanserar en app där skoköpare skannar av fötterna hemma för att hitta skon med bäst passform.
Alper Aydemirs Volumental lanserar en app där skoköpare skannar av fötterna hemma för att hitta skon med bäst passform.

Volumental har sedan 2016 en 3d-skanningprodukt av fötter riktade till fysiska butiker. I dagsläget finns produkten i 2 500 butiker i över 45 länder. Bolaget grundades 2012 av teknikprofilen Caroline Walerud tillsammans med nuvarande VD Alper Aydemir och två doktorander inom maskininlärning. 

I det brutna räkenskapsåret som slutade den 20 april 2020 växte omsättningen med 41 procent till 44 miljoner kronor, medan förlusten ökade med knappt en miljon kronor till minus 7,5 miljoner kronor. 

Läs mer: Svenskarna gör ett id för dina fötter – har nu skannat 7,5 miljoner

Efter två års utveckling är det dags för en mobilapp, som kommer ett år efter att e-handeln satte verklig fart. Med hjälp av maskininlärning och datorseende kan kunderna skanna sina fötter på mindre än en minut, vilket innefattar fotlängd, fotbredd, fothöjd och hälbredd. Måtten jämförs med data från över 10 miljoner personer som använt sig av Volumentals butiksskanners, och kommer med rekommendation om skomodell och storlek.

”Eftersom vår butikslösning hjälpt kunder hitta rätt skor sedan 2016, har vi världens största databas av skannade fötter och vilka köp av skor som gjorts av konsumenter. Detta har gett oss ett oslagbart kunskapsförsprång som vi nu använt för att utveckla en mobilapp”, kommenterar bolagets vd och medgrundare Alper Aydemir, med bakgrund på Nasa och Google X . 

Enligt bolagets vd har kunder högre krav på e-handlare i dag än för några år sedan. 

”Det räcker inte längre att endast inkludera en produktbild och ett storleksalternativ. Istället förväntar vi oss en upplevelse som matchar den upplevelsen vi får i butik”, kommenterar han.

E-handeln har inneburit ökade returer, vilket är dåligt både ut ett finansiellt perspektiv och ur ett hållbarhetsperspektiv. Enligt en undersökning från det amerikanska undersökningsbolaget Incisiv anser 97 procent av e-handlare att man kan reducera returer med uppemot en tredjedel av dagens siffror. För varumärken och återförsäljare med 800 miljoner kronor i årlig försäljning innebär detta en ökad omsättning på cirka 250 miljoner kronor per år.

Här kan Volumentals produkt vara en viktig pusselbit, menar Alper Aydemir.

”Att handla på nätet är ingen enkel uppgift och sättet som vi handlar på nätet i dag är ingen hållbar situation. Vissa köper flera olika storlekar och skickar tillbaka de som inte passar. Detta resulterar i extremt många paket som fraktas fram och tillbaka mellan olika parter”, kommenterar han.

Just skor är svåra att köpa online då storlekarna varierar kraftigt mellan olika modeller och varumärken, fortsätter produktchef Mikael Andersson.

”Vi köper fortfarande skor på samma sätt som vi köper kylskåp trots att skor handlar om en personlig passform och funktion”, menar han.

Tekniken är dock inte begränsad till skor, säger vd Alper Aydemir.

”Vi förutspår en framtid där alla enkelt ska kunna beställa eller köpa en produkt som kommer passa dem perfekt, varsomhelst närsomhelst, oavsett om det är i butik, på nätet eller via din telefon. Vi har börjat med att tackla detta problem med fötter och skor, men det finns många olika aspekter som detta kan appliceras på”, avslutar han. 

 

 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?