1515

Han ville stoppa Telias köp av Spotify

Mindre än en vecka efter att Mats Jansson lämnade Telias styrelse riktar han tuff kritik mot Telias miljardinvestering i Spotify. ”Jag var emot köpet”, säger han.

Mats Jansson har tidigare suttit som vd i bolag som Catena, Axfood och SAS. Efter att ha suttit i Telias styrelse i tre år lämnade han sitt uppdrag vid stämman. Den största anledningen till det är tidsbrist eftersom fusionen mellan livsmedelsjättarna Delhaize och Ahold kräver ett ännu större engagemang av honom som ordförande. En annan orsak till reträtten är den stora fokuseringen på hållbarhetsarbete i styrelsearbetet i Telias styrelse.

”Jag är affärsman. Men i Telias styrelse ägnade vi, av förklarliga skäl, så mycket tid åt hållbarhet att min kompetens inte fick tillräckligt utrymme”, säger Mats Jansson.

Enligt källor till Di var du den i styrelsen som först och hårdast drev på för att backa ur Eurasien?

”Det är sant, någon måste driva på. Min känsla var att vi inte kommer att klara av den mediala uppmärksamheten och det politiska trycket i Eurasien. Samtidigt hade Eurasien tappat sin ställning som tillväxtmotor i bolaget. Jag tror att vi förlorade ett år på vår avvaktan i frågan om att backa ur.”

Men varför lämnar du Telia nu när ni har sålt och har en stor kassa för nya affärer?

”Visst är det bra att bolaget har fått finansiella muskler. Men den inriktning de flesta telekombolag har, att gå från traditionell nätverksverksamhet till att hysteriskt bygga content och innehåll kan man göra på olika sätt. Ta till exempel hur Telia köpte in sig på den högsta värderingen i Spotify som redan var en samarbetspartner, jag var emot den affären.”

Hur menar du?

”Warren Buffett har sagt att han aldrig går in i saker han inte förstår, Sveriges motsvarighet till Warren Buffett – Fredrik Lundberg – säger samma sak. Han vill inte ta ansvar för saker han inte förstår. Samma gäller för mig. Om folk i styrelsen är intelligentare än mig vad gäller att bygga content och innehåll i ett telekombolag och vill äga och ta finansiella risker i stället för att samarbeta, så får de ta ansvar för det. Det vill jag avstå från.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?