1515

Han vill ta Elon Musks supertåg till Sverige

Risto Penttilä är mannen som vill att Elon Musks supertåg mellan Sverige och Finland blir verklighet. Tågen skulle gå över 1000 kilometer i timmen och kan bli både billigare och miljövänligare än vad som är möjligt med nuvarande teknik, säger han. 

Risto Penttilä vill se hyperloop-tåg mellan Sverige och Finland.
Risto Penttilä vill se hyperloop-tåg mellan Sverige och Finland.Foto:Kari Kuukka

Med de nuvarande järnvägsförbindelserna kan idén om tåg som färdas i 1000 kilometer i timmen i ett rör låta som en önskedröm. Men idén presenterades som ett förslag för den finska ambassaden i slutet av november i fjol. Det i form av en förbindelse mellan Sverige och Finland, via Åland. 

Den kanske mest ivriga förespråkaren för lösningen är Risto Penttilä, vd för den finska Centralhandelskammaren.

”Det som är spännande är att det finns sådan här teknologi. Vilket bolag som kommer kunna erbjuda det spelar ingen roll”, säger Risto Penttilä.

Tåg som i rörpost, där tryckluften i rören gör supersnabba transporter möjliga, är egentligen ingen ny idé. Tanken dök upp redan år 1863 i Jules Vernes bok ”Paris i tjugonde seklet”. Men innan 2013 fanns få förslag om att göra verklighet av visionen. Då steg Tesla-grundaren Elon Musk fram och släppte ett 50-sidigt dokument om hur en såkallad ”Hyperloop” skulle kunna fungera.

Flera bolag har sedan dess arbetat med att ta fram en teknisk lösning, med Elon Musks vision som grund. Vissa av dem tror sig ha en testbana klar inom ett par år.

Elon Musk släppte idén om sin ”Hyperloop” 2013.

Elon Musk släppte idén om sin ”Hyperloop” 2013. Foto: SpaceX / TT

Risto Penttilä vill se att en av de första hyperlooparna byggs här i norden. Hur realistisk den ambitionen är återstår att se. Men det är inte bara en önskedröm, om man ska ta honom på orden: 

”Avgörande är hur de första testerna lyckas i USA. Om de lyckas, är det realistiskt att Finland och Sverige kan vara bland de första att ta i bruk Hyperloop-teknologin. Det gjorde vi också med GSM”, säger Risto Penttilä.

 Risto Penttilä är inte bara vd för finska Centralhandelskammaren utan även ordförande i Minsterrådets organ för att förhindra gränshinder. Så hans Hyperloop-engagemang bottnar i arbetsuppgiftten att hitta gränsöverskridande lösningar.

"Jag vill inte att det ska finnas några hinder för att vi ska kunna ta en sådan här lösning i bruk", säger Risto Penttilä.

Ett av de bolag som jobbar på en lösning är Hyperloop Technologies, vars vd Rob Lloyd tidigare ansvarat för Ciscos verksamhet i Nordeuropa.

Hyperloop Technologies har erbjudit sig att bidra med pengar till en förstudie för att bygga en hyperloop mellan Norrtälje och Åbo, och då med förhoppningen att företagets transportsystem skulle kunna användas i framtiden. 

Läs även: Elon Musks supertåg kan komma till Sverige

Förstudien ska presenteras nästa höst men Hyperloop Technologies har ett flertal konkurrenter. För Risto Penttilä spelar det mindre roll vilket företag som hinner först med en teknisk lösning så länge det väljer att bygga i Norden.

”Vilket bolag det än blir som tar det här vidare, så vill vi försäkra oss om att de tittar på Norden”, säger Risto Penttilä.

Även om ett tåg i över 1000 km i timmen som går i ett rör kan låta som science fiction behöver lösningen inte bli dyr, enligt Risto Penttilä.

”Man vet aldrig vad ny teknologi kommer att kosta, men alla nuvarande järnvägsförbindelser är mycket dyra. Om den här nya teknologin fungerar kommer det att vara billigare, miljövänligare och snabbare än traditionell teknologi.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?