Annons

Han vill sprida aktieinformation med sin ai: ”Hittar det andra missar”

Svenska Texelio vill skräddarsy börsnyheter för investerare med hjälp av ai. Bland potentiella kunder finns så väl nätbanker som fondförvaltare. Nu plockar bolaget in färskt kapital för att lansera sin produkt på bred front. 

Meysam Sadegh, grundare av Texelio.
Meysam Sadegh, grundare av Texelio.

Stockholmsbaserade Texelio erbjuder en plattform som med hjälp av ai läser in nyhetsflöden och individanpassar utbudet till slutkonsument.

Bolaget grundades 2019 av Chalmersingenjören Meysam Sadegh, som tidigare jobbat inom M&A på Citigroup och GE Healthcare. 

Tjänsten riktar in sig mot marknadsplatser för aktiehandel och fonder. Dit hör nätbanker som Avanza och Nordnet och konventionella banker, men även andra typer av plattformar som distribuerar finansiella tjänster. Bolaget för i dag dialog med flera globala kunder och har utvecklat en sluten pilot för att demonstrera sin teknik.

”I dag har bankerna och nätmäklarna begränsad kännedom om vilka nyheter slutanvändarna förbrukar, de följer bara köp- och säljknapparna. Med vår insikt kan de hålla kvar kunderna på så vis öka courtageintäkterna”, säger Meysam Sadegh.

Det rör sig inte om en ”tidningsdödare”, understryker han.

”Vi förfinar bara innehållet så att det når rätt person. Våra algoritmer har lärt sig kontexten och hittar relevanta nyheter som läsaren ofta missar”, förklarar han.

Utbudet som Texelio erbjuder för närvarande är primärt pressmeddelanden och utskrifter från samtalen som sker mellan bolag och analytiker i samband med kvartalsrapporter.

Bolaget tar nu in 5,5 miljoner kronor i externt kapital. Bland investerarna finns Soundtrap-grundaren Fredrik Posse, det brittiska riskkapitalbolaget Truesight Ventures och svenska Wellstreet Ventures.

Med pengarna ska tjänsten lanseras på bred front. Under fjärde kvartalet kommer tjänsten implementeras på 3-4 kunders plattformar.

I dagsläget jobbar maskinerna primärt med engelska nyheter, men i slutet av 2021 kopplas även det svenska språket på. Under första halvåret 2022 siktar bolaget på ett antal andra europeiska språk, och då väntar även lansering i Asien. 

”Den stora utmaningen har varit att hantera enorma textmängder och hitta rätta metoder för detektion, prediktion och rekommendation. Nu har vi hittat en rad lösningar som våra pilotkunder visat intresse till att implementera”, säger Meysam Sadegh.

Innehåll från WintAnnons

Företagare: Så funkar framtidens bokföringstjänst

Wint har redan förenklat livet för Sveriges företagare genom att helt automatisera deras bokföring. Nu tar tjänsten ytterligare ett steg och erbjuder, i samarbete med utvalda redovisningsbyråer, även personlig rådgivning.

Med sin egenutvecklade tjänst för automatiserad bokföring gjorde Wint entré som revolutionär på marknaden. Det var ett decennium sedan. Sedan dess har Wint  kontinuerligt utvecklat sitt erbjudande med tydligt fokus på såväl automatisering som kundnöjdhet.

– Idag har vi 95 procent nöjda kunder, vilket vi naturligtvis är oerhört stolta över. Samtidigt har vi kunder som utöver automatiserad bokföring vill ha en person att rådfråga. Nu har vi hittat lösningen, säger Daniel Johansson, vd på Wint.

Kunderna får det bästa av två världar

Det utökade erbjudandet innebär att du som kund, utöver automatiserad bokföring, lön, årsbokslut och deklaration, nu också har möjlighet till regelbunden och personlig rådgivning av en etablerad redovisnings- och revisionsbyrå. Först ut i samarbetet med Wint är Revideco som 2019 vann priset som Årets Framtidsbyrå för sitt mod att driva utvecklingen framåt.

– I och med detta känner vi att vi hittat ett sätt att erbjuda våra kunder det bästa av två världar. Automatiserad bokföring och personlig rådgivning i en helhetslösning. Detta flyttar fram positionerna för såväl företagarna som redovisningsbyråerna, menar Daniel Johansson.

Läs pressmeddelandet om samarbetet mellan Wint och Revideco 

Hjälper ännu fler företagare med rådgivning

Upplägget är enkelt men genialt. De flesta av Wints kunder är egenföretagare som vill kunna fokusera på sin kärnverksamhet och slippa tänka på bokföring och administration. I vardagen innebär det att Wints automatiserade bokföringstjänst räcker gott och väl för att täcka deras behov. Men det finns tillfällen då du som företagare vill ha en fysisk person att rådfråga.

– Vi har naturligtvis erbjudit den tjänsten redan innan, men i och med det här samarbetet får vi möjlighet att hjälpa ännu fler företagare med rådgivning kring saker som utdelning, rätt lön, investeringar och dylikt. Målet är att den personliga rådgivningen dessutom ska vara geografiskt anpassad så att kunden och rådgivaren har möjlighet att ses fysiskt om de önskar, menar Daniel Johansson.

Skillnaden mellan Wints tjänst och andra digitala verktyg

Idag arbetar så gott som alla revisions- och redovisningsbyråer semiautomatiserat. Det betyder att det i och för sig är smidigare idag än för ett antal år sedan, men det kräver ändå att en fysisk person utför arbetet. Med Wint skalas all den typen av arbete bort. För redovisningskonsulten innebär det att han eller hon får mer tid att lägga på att analysera företagarens siffror och ge personliga råd utifrån detta.

– Med detta upplägg tror vi oss faktiskt ha hittat ett sätt att både skapa ökat kundvärde och hjälpa redovisningsbranschen framåt, mot mer attraktiva arbetsuppgifter, avslutar Daniel Johansson.

Vill du veta mer om hur du som företagare gör för att få det bästa av två världar när du väljer bokföringstjänst? Boka en demo av Wint idag 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera