1515

Han vill slå mynt av företagsaffärer: ”Plattformen är en schweizisk armékniv”

Startupbolaget Payer vill bli ett sorts Klarna för e-handel mellan företag. Nu tar grundaren Peder Berge in externt kapital för att lägga i nästa växel. ”Vi förväntas omsätta cirka 12 miljoner kronor 2019”, säger han.

Peder Berge har grundat Payer.
Peder Berge har grundat Payer.Foto:Press.

Redan 2007 grundade Peder Berge betalteknikbolaget Payer. Länge levererade man tjänster till alla olika typer av e-handlare och utmanade därmed aktörer som Klarna.

”På den marknaden finns det en mycket stor konkurrens. Det är många bolag som vill komma åt konsumenterna, inte minst genom att erbjuda krediter”, säger Peder Berge.

Omsättningen lyfte aldrig på allvar och för drygt tre år sedan valde Payer att ställa om sin verksamhet. 

Nu har Payer specialiserat sig på att leverera betalsystem för företag som säljer till andra företag – det vill säga B2B. 

”Vi började bygga ett helt nytt tekniskt system, vilket så klart var lite läskigt. Men det behövdes för att kunna hantera de komplexa behov som finns för handel mellan bolag”, säger Peder Berge, och kallar plattformen för en ”schweizisk armékniv” som anpassas efter kundens önskemål.

Företag som handlar på nätet vill nästan uteslutande få en faktura i stället för att till exempel betala direkt med kort, vilket privatpersoner föredrar i större utsträckning.

”På ett företag har många olika anställda rätt att göra beställningar och det finns ofta flera leveransadresser. Riskerna är också betydligt större eftersom ett bolag alltid kan gå i konkurs, och man vill ogärna sälja vidare obetalda fakturor till olika finansieringsbolag. På så vis skiljer det sig mycket åt från konsumentmarknaden”, säger Peder Berge.

Nyligen fick Payer ett uppgraderat tillstånd från Finansinspektionen, som betalningsinstitut, vilket gör att de numera får hantera volymer över 3 miljoner euro varje månad. Tidigare var det ett maxtak som begränsade Payers tillväxt, enligt Peder Berge.

Läs mer: Svenska doldisbolagen går samman – vill utmana Klarna 

Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör.

Payer har i dag drygt 300 kunder. Några som använder sig av deras betalsystem är Worksystem som säljer inredning till arbetsfordon, det börsnoterade teknikföretaget Touchtech och designföretaget Beleco.

”Vår plattform är möjlig för alla typer av branscher”, säger han.

Självt noterade Payer intäkter på 7,3 Mkr i fjol och gjorde en förlust på drygt 0,5 Mkr. Bolaget tar en andel av varje transaktion som sin förtjänst.

”Vi förväntas omsätta cirka 12 miljoner kronor 2019 och hoppas kunna hålla samma tillväxttakt framåt”, säger Peder Berge.

Hur ser konkurrensen ut?

”Många av bolagen har över huvud taget inte digitaliserat sina betalsystem, snarare än att de vill byta leverantör. Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör, i mitt tycke, även om det finns bolag som snuddar vid det”, säger han.

Tidigare i år tog Payer in knappt 10 Mkr i externt kapital. Bland storägarna finns Peder Berge själv med nästan en tredjedel av aktierna, riskkapitalbolaget Katalysen & Partners, konsultföretaget Levels och ett holdingbolag med 550 olika småsparare via crowdfundingplattformen Pepins. 

”Med pengarna ska vi skala upp organisationen så att vi klarar av att springa fortare. Vi vill också synas mera genom att lägga resurser på marknadsföring”, säger Peder Berge.

I styrelsen sitter till exempel Annika Javestad (marknadschef på Fundler som tidigare hade samma roll på Nordnet) och Hanse Ringström (SEB-veteran som i dag är ledamot i Andra AP-fondens styrelse).

Vid ett färskt beslut om att ställa ut teckningsoptioner värderades bolaget till mellan 80-100 Mkr, visar handlingar från Bolagsverket.

Läs även: Tetra Pak-arvinge investerar i Klarna-utmanare 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?