1515

Han vill slå mynt av företagsaffärer: ”Plattformen är en schweizisk armékniv”

Startupbolaget Payer vill bli ett sorts Klarna för e-handel mellan företag. Nu tar grundaren Peder Berge in externt kapital för att lägga i nästa växel. ”Vi förväntas omsätta cirka 12 miljoner kronor 2019”, säger han.

Peder Berge har grundat Payer.
Peder Berge har grundat Payer.Foto:Press.

Redan 2007 grundade Peder Berge betalteknikbolaget Payer. Länge levererade man tjänster till alla olika typer av e-handlare och utmanade därmed aktörer som Klarna.

”På den marknaden finns det en mycket stor konkurrens. Det är många bolag som vill komma åt konsumenterna, inte minst genom att erbjuda krediter”, säger Peder Berge.

Omsättningen lyfte aldrig på allvar och för drygt tre år sedan valde Payer att ställa om sin verksamhet. 

Nu har Payer specialiserat sig på att leverera betalsystem för företag som säljer till andra företag – det vill säga B2B. 

”Vi började bygga ett helt nytt tekniskt system, vilket så klart var lite läskigt. Men det behövdes för att kunna hantera de komplexa behov som finns för handel mellan bolag”, säger Peder Berge, och kallar plattformen för en ”schweizisk armékniv” som anpassas efter kundens önskemål.

Företag som handlar på nätet vill nästan uteslutande få en faktura i stället för att till exempel betala direkt med kort, vilket privatpersoner föredrar i större utsträckning.

”På ett företag har många olika anställda rätt att göra beställningar och det finns ofta flera leveransadresser. Riskerna är också betydligt större eftersom ett bolag alltid kan gå i konkurs, och man vill ogärna sälja vidare obetalda fakturor till olika finansieringsbolag. På så vis skiljer det sig mycket åt från konsumentmarknaden”, säger Peder Berge.

Nyligen fick Payer ett uppgraderat tillstånd från Finansinspektionen, som betalningsinstitut, vilket gör att de numera får hantera volymer över 3 miljoner euro varje månad. Tidigare var det ett maxtak som begränsade Payers tillväxt, enligt Peder Berge.

Läs mer: Svenska doldisbolagen går samman – vill utmana Klarna 

Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör.

Payer har i dag drygt 300 kunder. Några som använder sig av deras betalsystem är Worksystem som säljer inredning till arbetsfordon, det börsnoterade teknikföretaget Touchtech och designföretaget Beleco.

”Vår plattform är möjlig för alla typer av branscher”, säger han.

Självt noterade Payer intäkter på 7,3 Mkr i fjol och gjorde en förlust på drygt 0,5 Mkr. Bolaget tar en andel av varje transaktion som sin förtjänst.

”Vi förväntas omsätta cirka 12 miljoner kronor 2019 och hoppas kunna hålla samma tillväxttakt framåt”, säger Peder Berge.

Hur ser konkurrensen ut?

”Många av bolagen har över huvud taget inte digitaliserat sina betalsystem, snarare än att de vill byta leverantör. Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör, i mitt tycke, även om det finns bolag som snuddar vid det”, säger han.

Tidigare i år tog Payer in knappt 10 Mkr i externt kapital. Bland storägarna finns Peder Berge själv med nästan en tredjedel av aktierna, riskkapitalbolaget Katalysen & Partners, konsultföretaget Levels och ett holdingbolag med 550 olika småsparare via crowdfundingplattformen Pepins. 

”Med pengarna ska vi skala upp organisationen så att vi klarar av att springa fortare. Vi vill också synas mera genom att lägga resurser på marknadsföring”, säger Peder Berge.

I styrelsen sitter till exempel Annika Javestad (marknadschef på Fundler som tidigare hade samma roll på Nordnet) och Hanse Ringström (SEB-veteran som i dag är ledamot i Andra AP-fondens styrelse).

Vid ett färskt beslut om att ställa ut teckningsoptioner värderades bolaget till mellan 80-100 Mkr, visar handlingar från Bolagsverket.

Läs även: Tetra Pak-arvinge investerar i Klarna-utmanare 

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?