1515

Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar

Framtidens köttindustri odlar såväl oxfiléer som fläskotletter och köttfärs direkt i laboratorium. Det säger Uma Valeti, grundare av det superhajpade foodtech-bolaget Memphis Meats.

Uma Valeti, grundaren av hajpade Memphis Meats, talar på Sthlm Tech Fest.
Uma Valeti, grundaren av hajpade Memphis Meats, talar på Sthlm Tech Fest.Foto:Patrik Olsson.

Vi människor älskar kött, och vi äter allt mer av det. Köttkonsumtionen i världen ökar stadigt år för år. Det medför stora klimatutmaningar, då köttproduktion är både dyr, energikrävande och en stor källa till växthusgaser. 

Ett av många startupföretag som ser en affärsmöjlighet där är San Francisco-baserade Memphis Meats. Bolaget, som grundades för ett drygt år sedan, har utvecklat en metod för att “odla” såväl nöt- som fläskkött från djurceller i laboratorium.

Priserna faller väldigt fort. För ett par år sedan hade det kostat 350 000 dollar att göra en hamburgare med vårt kött.

”Vi försöker förändra en industri som är i desperat behov av innovation. Sättet som vi producerar kött på i dag är inte hållbart, och det vet köttindustrin om”, säger Uma Valeti, grundare och vd på Memphis Meats, under en blixtvisit i Stockholm på konferensen Sthlm Tech Fest. 

Till skillnad från företag som Impossible Foods och Beyond Meat, som utvecklar växtbaserade köttersättningar, är Memphis Meats mål inte att få oss att sluta äta kött. Snarare tvärtom. Uma Valeti tror på en framtid där vi människor äter minst lika mycket kött som idag, men utan att några djur behöver sätta livet till. 

“Jag älskar kött. I nästan alla kulturer spelar kött, och att laga kött tillsammans, en viktig roll. Vi vill bevara allt det där. Men vi vill att man ska kunna göra det på ett hållbart sätt. Vår teknik är enormt mycket mer energisnål än vanlig köttproduktion”, säger Uma Valeti i en intervju med Di Digital.

Han har en bakgrund som hjärtläkare. Bolagets övriga grundare var tidigare forskare i stamcellsteknik och biomedicin. 

Y027yLT2QY0

Memphis Meats teknik befinner sig fortfarande på ett tidigt prototypstadium. Framför allt är den dyr. I en av bolagets tidiga reklamfilmer lagar man en ensam köttbulle av Memphis Meats-kött och serverar den till en till synes nöjd middagsgäst.

“Den köttbullen kostade drygt 1000 dollar”, säger Uma Valeti. 

“Men priserna faller väldigt fort. För ett par år sedan hade det kostat 350 000 dollar att göra en hamburgare med vårt kött. I takt med att vi skalar upp kommer kostnaderna falla ännu mer”, fortsätter han.

Industrin vet att dess nuvarande affärsmodell inte är hållbar.

Inom fem år räknar han med att Memphis Meats kött ska finnas ute på marknaden – till en början på utvalda restauranger, längre fram i vanliga snabbköp – och då till ett “något högre pris” än vad vanligt kött kostar. 

Inom tio år räknar bolaget med att dess laboratorieodlade kött är billigare än det från “riktiga” kossor och grisar. 

“Allt handlar om att skala upp. Då sjunker kostnaderna dramatiskt. Våra labb kan i teorin placeras var som helst i världen, så vi kan odla lokalt och slippa dyra djurtransporter”, säger Uma Valeti. 

Utifrån är det lätt att föreställa sig hur köttindustrin kommer slåss med näbbar och klor mot uppstickare som Memphis Meats, givet att bolagets teknik håller vad den lovar. Bara i USA säljs kött för hundratals miljarder dollar varje år. 

Uma Valeti håller inte med. Han tror på samarbete med den etablerade köttindustrin: 

“Vi har redan kontakt med flera stora köttproducenter. Industrin vet att dess nuvarande affärsmodell inte är hållbar. Lagar och regler tvingar fram mer småskaligt jordbruk och dyrare kött. Laboratorieodlat är det bästa sättet för köttindustrin att fortsätta växa”, säger han.

Memphis Meats har tagit in blygsamma 3,2 miljoner dollar, motsvarande drygt 27 Mkr, i finansiering sedan starten. 

“Vi kommer ta in en betydligt större summa pengar inom sex månader”, säger Uma Valeti. 

Läs även: Du vet väl att Di Digital har en egen foodtech-blogg? Missa inte Internet of Food!

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs våra artiklar här.


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?