1515

Han tar gamer-bolaget Mionix till börsen

Med färgglada möss och tangentbord vill Mionix revolutionera skrivbordet. Nu ska gamingbolaget till börsen. ”Det Zound Industries har gjort för hörlurar ska vi göra för skrivbordet”, säger Carl Silbersky, vd för Mionix.

Carl Silbersky, vd och huvudägare i snabbväxande Mionix.
Carl Silbersky, vd och huvudägare i snabbväxande Mionix.

Malmöbolaget Mionix (NTL) har bland annat utvecklat en smart gamingmus som kan känna av datorspelarens hjärtfrekvens och stressnivå.

Mionix lanserar nu möss, tangentbord och musmattor i bland annat pommes frites-gult och glasyr-rosa – färger som ligger långt ifrån det traditionellt svarta som annars dominerar skrivbordet.

"Vi vill revolutionera skrivbordsupplevelsen. Som det ser ut i dag har man antingen helt svarta produkter eller Apples aluminiumgråa och ärligt talat är inte något av alternativen speciellt spännande. Vi vill ge skrivbordet färg och liv”, säger Carl Silbersky somär vd och huvudägare i Mionix.

”Titta på marknaden för gamingprodukter. Det finns 1,6 miljarder människor som spelar spel och de behandlas otroligt respektlöst. Etablerade bolag som Razor och Logitech behandlar gamers som 14-åringar och allt handlar om svarta produkter med ormar eller katter på.”

Läs mer: Fractal Design satsar med ny storägare 

Mionix grundades i Växjö 2008. Tillsammans med Hampus Jakobsson (NTL) investerade Carl Silbersky (NTL) i Mionix relativt tidigt och i mitten av 2014 tog Carl Silbersky över vd-posten i det då förlusttyngda bolaget. Han skalade ner verksamheten och flyttade bolaget till Malmö för att bygga om det från grunden. Resultatet blev färgglada gamingprodukter och i dagarna lanseras nya produkter på 35 marknader. 

”Förutom Norden så är USA, Frankrike, Storbritannien, Japan och Tyskland de viktigaste marknaderna för oss”, säger Carl Silbersky. 

Di Digital kunde redan förra året berätta att Mionix var på väg mot börsen. Nu har planerna blivit konkreta. Vid årsstämman fick styrelsen i uppdrag att "ansöka om och genomföra en börsintroduktion på Nasdaq OMX”. Carl Silbersky bekräftar att det finns konkreta börsplaner, men vill inte nämna när en notering kan bli aktuell.

”Vi är ett litet bolag med stora ambitioner. Jag vill alltid att det ska gå lite bättre och att vi ska bli lite större innan det blir aktuellt. Men vi har kommit till en situation att vi har en så pass liten risk i bolaget och växer så pass mycket att vi kan gå till börsen och göra en spännande resa där.”

”Går vi till börsen så är det för att göra en tillväxtresa, inte nödvändigtvis för att ta in kapital. Jag ser hellre att vi belönar våra befintliga aktieägare än en vc-fond.”

Läs mer: Carl Silbersky en av Malmös nya makthavare

Under våren har Mionix styrelse förstärkts och ny ordförande är styrelseproffset Christel Kinning, som bland annat sitter i styrelsen för Zound Industries, Björn Borg, Stadium och Vasakronan. Sedan tidigare sitter affärsängeln Hampus Jakobsson och Almi Invests Tarja Zudemberg i styrelsen och de har fått sällskap av Niklas Bergh, creative director på Zound Industries och Lucas Seifert, Japan-vd för H&M.

”Vi märker att det finns ett otroligt stort intresse för bolaget och vi har fått en fantastiskt kompetent styrelse”, säger Carl Silbersky. 

Under det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig mellan juli 2015 och december 2016, omsatte Mionix 29,7 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1,99 Mkr. 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?