1515

Han tar gamer-bolaget Mionix till börsen

Med färgglada möss och tangentbord vill Mionix revolutionera skrivbordet. Nu ska gamingbolaget till börsen. ”Det Zound Industries har gjort för hörlurar ska vi göra för skrivbordet”, säger Carl Silbersky, vd för Mionix.

Carl Silbersky, vd och huvudägare i snabbväxande Mionix.
Carl Silbersky, vd och huvudägare i snabbväxande Mionix.

Malmöbolaget Mionix (NTL) har bland annat utvecklat en smart gamingmus som kan känna av datorspelarens hjärtfrekvens och stressnivå.

Mionix lanserar nu möss, tangentbord och musmattor i bland annat pommes frites-gult och glasyr-rosa – färger som ligger långt ifrån det traditionellt svarta som annars dominerar skrivbordet.

"Vi vill revolutionera skrivbordsupplevelsen. Som det ser ut i dag har man antingen helt svarta produkter eller Apples aluminiumgråa och ärligt talat är inte något av alternativen speciellt spännande. Vi vill ge skrivbordet färg och liv”, säger Carl Silbersky somär vd och huvudägare i Mionix.

”Titta på marknaden för gamingprodukter. Det finns 1,6 miljarder människor som spelar spel och de behandlas otroligt respektlöst. Etablerade bolag som Razor och Logitech behandlar gamers som 14-åringar och allt handlar om svarta produkter med ormar eller katter på.”

Läs mer: Fractal Design satsar med ny storägare 

Mionix grundades i Växjö 2008. Tillsammans med Hampus Jakobsson (NTL) investerade Carl Silbersky (NTL) i Mionix relativt tidigt och i mitten av 2014 tog Carl Silbersky över vd-posten i det då förlusttyngda bolaget. Han skalade ner verksamheten och flyttade bolaget till Malmö för att bygga om det från grunden. Resultatet blev färgglada gamingprodukter och i dagarna lanseras nya produkter på 35 marknader. 

”Förutom Norden så är USA, Frankrike, Storbritannien, Japan och Tyskland de viktigaste marknaderna för oss”, säger Carl Silbersky. 

Di Digital kunde redan förra året berätta att Mionix var på väg mot börsen. Nu har planerna blivit konkreta. Vid årsstämman fick styrelsen i uppdrag att "ansöka om och genomföra en börsintroduktion på Nasdaq OMX”. Carl Silbersky bekräftar att det finns konkreta börsplaner, men vill inte nämna när en notering kan bli aktuell.

”Vi är ett litet bolag med stora ambitioner. Jag vill alltid att det ska gå lite bättre och att vi ska bli lite större innan det blir aktuellt. Men vi har kommit till en situation att vi har en så pass liten risk i bolaget och växer så pass mycket att vi kan gå till börsen och göra en spännande resa där.”

”Går vi till börsen så är det för att göra en tillväxtresa, inte nödvändigtvis för att ta in kapital. Jag ser hellre att vi belönar våra befintliga aktieägare än en vc-fond.”

Läs mer: Carl Silbersky en av Malmös nya makthavare

Under våren har Mionix styrelse förstärkts och ny ordförande är styrelseproffset Christel Kinning, som bland annat sitter i styrelsen för Zound Industries, Björn Borg, Stadium och Vasakronan. Sedan tidigare sitter affärsängeln Hampus Jakobsson och Almi Invests Tarja Zudemberg i styrelsen och de har fått sällskap av Niklas Bergh, creative director på Zound Industries och Lucas Seifert, Japan-vd för H&M.

”Vi märker att det finns ett otroligt stort intresse för bolaget och vi har fått en fantastiskt kompetent styrelse”, säger Carl Silbersky. 

Under det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig mellan juli 2015 och december 2016, omsatte Mionix 29,7 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1,99 Mkr. 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?