1515

Han tar finsk riskkapitaljätte till Stockholm

Linus Dahg blir Sverigechef när finska riskkapitalbolaget Inventure öppnar Stockholmskontor. Inventure har bland annat investerat i den finskgrundade matappen Wolt och svenska Freespee. 

Linus Dahg, ny Sverigechef på finska riskkapitalbolaget Inventure.
Linus Dahg, ny Sverigechef på finska riskkapitalbolaget Inventure.

Finska riskkapitalet Inventure startades 2005 och är främst förknippat med tidiga investeringar i tekniktunga bolag. Bolaget har just nu närmare 40 bolag i portföljen och 70 miljoner euro i sin senaste fond. En av de mer publika investeringarna är matleverans-appen Wolt, som lanserades i Sverige i fjol och även lockat kapital från svenska jätten EQT Ventures.

”Sverige och Stockholm är så pass hett att vi ser stora möjligheter att hitta fler duktiga entreprenörer att investera i. Vi ska fokusera på att investera i tidiga skeden, sådd- och a-rundor. Svenska riskkapitalbolag som EQT Ventures, Northzone och Creandum har ju blivit så stora att de numera letar bolag i hela Europa”, säger Linus Dahg, som formellt tillträder som Sverigechef den första maj.

Läs mer: Svenskt riskkapital kopplar greppet om Europa

Inventure (NTL) har visserligen varit aktivt i Sverige tidigare och har redan fem svenska bolag i portföljen. De är ad-techbolaget Freespee (NTL), AI-bolaget Now Interact (NTL), it-säkerhetsbolaget Detectify (NTL), mobilspelbolaget Like a Boss Games (NTL) och positioneringsbolaget Glimr (NTL).

Läs mer: SEB satsar 100-tals miljoner på fintech-bolag

Läs mer: Freespees grundare: “Vi trampade snett i början”

Det två sistnämnda investeringarna sköts av Daniel Lauren, bolagets ”man i Stockholm” som kombinerar ett liv som affärsängel med rollen som venture partner på Inventure.

I höstas fick han sällskap från Jannik Ackermand, som har den mer juniora titeln associate och nu blir en del av bolagets begynnande investeringsteam i Stockholm. De senaste åren har han varvat studier på Handelshögskolan med jobb på betaljätten Klarna.

”Inventure har ett fantastiskt roligt och kompetent team med entreprenörer och investerare. Vi ska nu rekrytera ytterligare några personer och hitta nya lokaler i Stockholm. Jag tror vi hinner med ett par investeringar i Sverige i år och kanske 3-4 nästa år”, säger Linus Dahg.

Läs mer: Inventure och King-veteraner ska få Like a Boss Games att lyfta

Han är ekonom i botten och var länge investeringschef på Almi Invest. De senaste åren har han jobbat som investerare på Wellington Partners i London där han bland annat ansvarade för deras investering i Mapillary, med Malmös techprofil Jan Erik Solem som grundare.

De senaste året har Linus Dahg varit chef för affärsutveckling på Tonsser, ett socialt närverk för fotbollsspelare med bas i Köpenhamn.

En typisk investering ska enligt Linus Dahg ligga på mellan 10 och 30 miljoner kronor.

”Vi ska kunna investera mellan 5 och 100 miljoner kronor i ett enskilt bolag. Vi är främst inriktade på högteknologiska bolag inom AI, transport, business-to-business och digital hälsa. Vi gillar att investera i bolag med egen, unik teknik”, säger Linus Dahg.

Inventure grundades av Sami Lampinen, med en bakgrund på private equity-jätten Capman, och Timo Tirkkonen, med en bakgrund på Nokia och Sonera och som affärsängel. Bolagets mest färgstarka partner är dock Ilkka Kivimäki, medgrundare och ordförande för det årliga tech-evenemanget Slush.

Bolaget ska snart påbörja processen för att ta in pengar till sin tredje fond.

”Vi ska sätta igång processen de närmaste månaderna. Det blir nog klart nästa år. Vi siktar på att ta in minst 100 miljoner euro”, säger Linus Dahg.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?