1515

Han satsade allt på bitcoin – nu har kursen stigit 100 gånger

2013 lade den svenske programmeraren Alexander Bottema alla sina besparingar på bitcoin – trots att han först inte trodde på valutan. Sen dess har bitcoin gått från 195 kronor till omkring 35 000 kronor per bitcoin och svensken har sin pension säkrad.

Programmeraren Alexander Bottema köpte bitcoin för fyra år sedan och tror att valutans framtid är ljus.
Programmeraren Alexander Bottema köpte bitcoin för fyra år sedan och tror att valutans framtid är ljus.

Hittills i år har bitcoin stigit över 300 procent och idag värderas en enhet av kryptovalutan till omkring 35 000 kronor. I våras kunde Di Digital berätta om Sten Oscarsson, som blivit en storvinnare på bitcoinkursens rusning efter att han köpt tillgångarna i det konkursade bitcoin-bolaget KNC Miner.

Läs mer: Han tjänar miljoner på riskkapitalisternas bitcoin-miss

Men det finns fler som har tjänat stort på kursuppgången.

En av dem är Alexander Bottema, som berättar sin historia för VA Finans.

Han är programmerare och har bland annat jobbat med datasäkerhet och kryptering. När han först stötte på bitcoin avfärdade han det som ointressant.

Läs även: Rusning till kryptovalutor: ”Extremt många oseriösa aktörer”

Men ett år senare valde han att titta närmare på valutans tekniska beskrivning och programkod. Han blev eld och lågor. Vad han såg övertygade honom att bitcoin var värt att satsa på och när han förstod vad han hade att vinna på att investera gick han inte försiktigt fram.

“Jag fick panik och satsade allt mitt sparkapital”, säger han till VA Finans.

Läs även: Partiledare Rick Falkvinge har tjänat miljoner på bitcoin

Det har gått fyra år sedan Alexander Bottema satsade allt. Då var en bitcoin värd 195 kronor. Idag är valutan värderad till omkring 35 000 kronor per bitcoin.

Efter det inledningsvis svala intresset har han inte bara köpt på sig bitcoin, utan även skrivit egen kod för att synkronisera med bitcoin-nätverket och uttalat sig i svenska medier som sakkunnig från den svenska Bitcoinföreningen.

Alexander Bottema avslöjar inte hur mycket hans besparingar bestod av när han investerade – och då inte heller hur mycket hans bitcoin är värda idag. Däremot antyder han att han ska kunna leva på det på äldre dagar.

“Jag ser det som en pensionsförsäkring”, säger han till VA Finans.

Men alla tror inte på en stigande bitcoinkurs.

Jonathan Jogenfors, doktorand vid institutionen för Systemteknik vid Linköpings universitet, sa till Di Digital tidigare i år att många misstänker att valutan är övervärderad.

“Jag skulle säga att det är en bubbla som riskerar att blåsas upp för att sedan spricka.”

Läs mer: Bitcoinpriset rusar: ”Ingen är säker på att priset ska vara på den här nivån”

Med över 900 aktiva kryptovalutor med ett sammanlagt marknadsvärde på omkring 675 miljarder kronor har även Financial Times uttryckt att fenomenet för tankarna till dotcom-bubblan vid millennieskiftet.

Läs mer: Kryptovalutor används som aktier – kritiker varnar för bubbla

Svängningarna i bitcoinkursen har heller inte gynnat alla aktörer.

Under 2016 gick det svenska bitcoin-bolaget KNC Miner, där investerare gått in med 220 miljoner kronor, i konkurs.

Eventuella hot mot bitcoin rör dock inte Alexander Bottema i ryggen. Han tror inte att det kommer dyka upp någon digital valuta som kan putta ned bitcoin från tronen, och har is i magen gällande bitcoins värde. Faktum är att han inte alls är orolig över att värdet på bitcoin ska sjunka för gott.

“Visst kursen dippar, men den har ju alltid kommit tillbaka igen. Bitcoins framtid är ljus”, säger han till VA Finans.

Artikelförfattare: Michaela Karlén


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?