1515

Han säljer tusentals grillar från Mjölby – växer med 200 procent

Mjölby-företaget Grillkung fraktar flera tusen grillar om året – landet runt. Nu siktar de på att omsätta 100 miljoner kronor. En nyckel till framgång har enligt grundaren varit att ha kontoret i Mjölby. 

Sebastian Virta, grundare av Grillkung.
Sebastian Virta, grundare av Grillkung.Foto:Privat

Sebastian Virta är uppväxt i en riktig entreprenörsfamilj, med både föräldrar och en storebror som startat eget. 

”Om du hade frågat mig vid 18-års ålder hade jag inte velat starta eget”, säger han. 

Så blev det dock inte. 

Nu stänger hans egengrundade företag Grillkung sitt tredje verksamhetsår. Bolaget säljer en för nätet något otymplig produkt: grillar. 

”Vi skickar på pall direkt hem till kunden. Frakten är fri, vilket så klart äter lite från vår marginal, men är något som vi måste ha”, säger Sebastian Virta. 

Under det brutna räkenskapsåret 2020/2021 ökade omsättningen med över 200 procent, till 48 miljoner kronor. Vinsten landade på 8,5 Mkr. 

Tillväxten innebär att de nu kan flytta till större lokaler. 

Men bolaget är inte ensamt om att slåss om marknadsandelarna på nätet. De senaste åren har flera nischade aktörer byggt upp en närvaro här, liksom traditionella varuhus som Elgiganten och Hornbach. 

”Att jobba i mina föräldrars butik fick mig tidigt att inse att man måste addera flera värden, om man ska sticka ut mot de stora jättarna.”

I Grillkungs fall innebär det att man enligt Sebastian Virta satsar extra på kundservicen. På så vis ska den i längden fungera som en slags marknadsföring.  

”Vi testar alla grillar, vi skickar dem monterade mot en kostnad, vi svarar på alla frågor. Vi ger mervärdet som man kan få i en butik, fast på nätet”. 

Bolaget har även ett annat ess i rockärmen, menar grundaren. 

”Vi förstod tidigt under pandemin att det skulle bli svårare med importen. Därför har vi sett till att ha stora lager, större än vad en ekonom skulle rekommendera. Det gjorde att vi fortfarande kunde sälja grillar när somliga återförsäljare fick slut på grillar i början av säsongen”, säger han och konstaterar att det är en fördel att hålla till i Mjölby, där hyran är billig. 

Fjolåret var speciellt på många sätt. Försäljningen av varor kopplade till hemmet ökade, vilket även Grillkung känt av. Risken är dock att pandemins följder lägger krokben för en lika stark tillväxt framöver. 

”Vi förväntar oss extrema prishöjningar nästa år, eftersom frakten är så dyr nu från Nordamerika men framför allt Kina.” 

Men allt som allt tror Sebastian Virta på fortsatt tillväxt inom segmentet. Kunderna är utspridda över hela Sverige och är både av olika ålder och kön. Den typiska kunden är, föga förvånande, en man i 40-55-årsåldern. De är särskilt intresserade av att köpa gasolgrillar. 

Men faktum är att det inte är någon klassisk grill som är den bästsäljande produkten hos företaget. 

”Räknar man i antal är pizzaugnarna vår mest sålda vara. Det var en trend som vi var tidiga på”. 

Han har ingen siffra på hur många grillar som företaget sålde under fjolåret, men säger att de uppgår till tusentals. Fortsätter försäljningen i samma takt kommer han snart kunna nå målet om att omsätta 100 miljoner kronor. 

Eventuella utmaningar på vägen bollar han med sin pappa. Verksamheten äger han tillsammans med båda föräldrarna. 

Hur är det att äga ett företag tillsammans med föräldrarna?
”Det är fantastiskt. När jag var liten pratades det affärer lika ofta som vi pratade om skolan eller hockeyn vid köksbordet hemma. De är båda tillbakadragna som ägare, men finns där när jag behöver dem.” 


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?