1515

Han leder Business Swedens nya accelerator-program

Jonas Almeling blir boss för Business Swedens acceleratorprogram Leap. För Di Digital avslöjar han nu de första 14 bolagen som deltar i programmet.

Jonas Almeling, projektansvarig för Going Global på Business Sweden. Foto: Emily Evans.
Jonas Almeling, projektansvarig för Going Global på Business Sweden. Foto: Emily Evans.

Jonas Almeling är främst känd som en av grundarna bakom organisationen Startup Grind, ett slags intervju- och mingelforum inom startupsektorn. Nu tar han steget över till Business Sweden, som bildades 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.

Första uppdraget är att leda Leap Accelerator, ett program som kopplar samman entreprenörer med bolag och investerare i hela världen.

”Leap Accelerator är första delen av vårt Going Global-initiativ. Syftet är att dels hjälpa snabbskalande bolag att nå ut internationellt. Vidare ska vi även hjälpa internationella så kallade ”scale-up”-bolag att etablera sig i Sverige”, säger Jonas Almeling, projektansvarig för Going Global på Business Sweden.

Vi fokuserar på att hjälpa bolag att internationalisera sin verksamhet.

Business Sweden ägs av staten och näringslivet och finns representerat på över 50 marknader i hela världen. Going Global-projektet genomförs i samarbete med SISP (Swedish Incubators and Science Parks) och Vinnova, Tillväxtverket, Almi, näringslivet samt olika startups och entreprenörer.

Leap är ett acceleratorprogram som varar i 1-2 månader och som fokuserar på att hjälpa snabbvändande startupbolag att bygga sin plan för internationalisering. Den innehåller tre workshops i grupp med 5-10 bolag och fem individuella coaching sessioner.

Nu avslöjar Jonas Almeling namnen på de första 14 bolagen som kvalat in i Leap. Bland dem kan nämnas Swedbanks första fintech-investering Mina Tjänster (NTL), ett startupbolag som hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring.

Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg 

På listan fins även en rad bolag inom områden som mjukvara som en tjänst (SaaS), sakernas internet (IoT), it-säkerhet, health tech och food tech.

Du har jobbat med Startup Grind och Venture Cup. I Sverige har vi även stiftelseägda Sting och en rad andra organisationer som hjälper unga startupbolag. Vad blir Leaps roll i denna flora?

”Vi fokuserar enbart på att hjälpa bolag i senare stadier, så kallade ”scale ups” att internationalisera sin verksamhet. Business Sweden har ju kontor på 50 marknader runt om i världen och en väldigt lång erfarenhet av att hjälpa bolag nå ut.”

Business Sweden ska kunna erbjuda 100 bolag om året plats i programmet. Det går därmed att söka till Leap året om.

”Vi tar in bolag efter hand och sjösätter 10-20 program om året. Första programmet organiserades kring tre specifika regioner, men det kommer variera och vi ska erbjuda möjligheter till bolag i hela landet”, säger Jonas Almeling.

Några av kriterierna för att kvala in är att man har ”ett internationellt fokus från dag ett”, är en del av ”den svenska tech- och startupscenen” och har ”en skalbar affärsmodell”. Man ska även ha lanserat en produkt eller tjänst som lockat betalande kunder.


Här är listan på de första 14 bolagen som kvalat in:

Göteborg:
Revibe Energy, ett bolag inom industriell tillämpning av sakernas internet (IoT).
Lumen Radio, ett bolag inom trådlös tillämpning av av sakernas internet (IoT).
Smartster, ett bolag inom social e-handel.
Mina Tjänster, Ett fintechbolag som hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring.
VNU, en tjänst för att analyser besöksflöden i exempelvis nattklubbar och butiker. 

Örebro:
Pausit, ett bolag inom health tech.
Spintr, en så kallad mjukvara som tjänstbolag (SaaS).
Adluma, med tjänsten "Deligate" inom "food tech".
Try me, en tjänst för marknadsföring.
SoftAlarm, it-säkerhet.

Växjö/Kalmar:
Flaskmail, ett bolag inom SaaS och e-post.
MySay, en lösning på problemet med osålda varor och missnöjda kunder i fysiska butiker.
Boosterway, ett bolag inom health tech.
Arkimera Robotics, ett bolag inom artificiell intelligens (AI) och SaaS.


Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?