1515

Han grundade sitt utbildningsbolag i Wallenbergsfären – tar in 19 miljoner

Collegial är en digital lärplattform för företag som vill kompetensutveckla sina anställda. Nu tar bolaget in 19,2 miljoner kronor i en runda ledd av riskkapitalfonden Blq. ”Behovet har aldrig varit större eftersom det påverkar varenda industri”, säger grundaren Ronald Bernette.

Ronald Bernette, vd och grundare av Collegial.
Ronald Bernette, vd och grundare av Collegial.Foto:Press.

Collegial grundades 2018 i samarbete med Combient, Nordens största samverkansorganisation för multinationella storbolag. 

Combient-nätverket bildades 2015 på initiativ av Wallenbergsfären och har växt från 11 bolag till att i dag omfatta 29 multinationella bolag – så som Ericsson, Electrolux och SKF. 

Nätverket representerar drygt 700 000 medarbetare och har som syfte att möta utmaningarna kopplade till den digitala transformationen.

”En utmaning som då identifierades är hur man ska säkerställa skalbara lösningar för den kompetensomställning som alla de här bolagen står inför. Det är på den vägen som Collegial bildades. Jag startade bolaget med Combient som medgrundande partner i vårt uppstartsskede”, säger Collegials vd och grundare Ronald Bernette. 

Enligt Collegial är en av de största utmaningarna företag ställs inför i dag att fortbilda sina anställda för att hänga med i omställningar på arbetsmarknaden. Det ställer ökade krav på företag att systematisera och accelerera fortbildning och kompetensutveckling av sina medarbetare.

”Vi lever i en oerhört spännande tid och har aldrig tidigare haft en högre innovationstakt än vad vi har i dag. Det betyder att behovet av kompetensomställning heller aldrig varit större, eftersom det påverkar varenda industri”, säger Ronald Bernette.

Genom Collegials plattform, som har över 15 000 användare, kan anställda utveckla och bredda sina kompetenser genom kurser och utbildningar för att bibehålla sin konkurrenskraft på arbetsmarknaden.

Tidigare har kapital tagits in från bolag i Combient-nätverket, men 2019 kom den första externa ägaren in i bolaget. Nu tar bolaget in ytterligare externt kapital utanför nätverket i form av riskkapitalbolagen Blq Invest och JCE. 

Det sker för att spegla bolagets nya affärsstrategi. Collegial har tidigare endast arbetat mot bolagen i Combients nätverk samt det nationella initiativet Kompetens.nu, som Collegial lanserade i november förra året i samverkan med regeringen, men ska nu expandera tjänsten även till företag och organsisationer utanför nätverket.

”Vi kommer att börja jobba med att stödja företag även utanför de här två segmenten, alltså nätverket och det nationella initiativet. Det vi gör nu är att tydligt reflektera vår affärsstrategi även i ägarstrukturen, alltså att vi har bjudit in två nya ägare som kommer utanför nätverket”, säger Ronald Bernette. 

Han säger att det nya kapitalet kommer gå till teknikutveckling och att accelerera tillväxten för att göra Collegials plattform tillgänglig för fler. Collegial lanserade sin plattform 2019 med storbanken SEB som första kund och har under hösten även arbetat tillsammans med Tillväxtverket och Teknikföretagen för att lansera en nationell lärportal och nå ut till de som behöver ställa om under pandemin.

”Vår utgångspunkt är att förstå vart bolagen vill vara positionerade marknadsmässigt om fem år, och vad det har för implikationer på de kompetenser som de behöver i sin organisation. Så det handlar om att jobba mot väldigt tydligt satta mål kring vart man vill vara längre fram i tiden, och skapa utrymme för lärande och utveckling, även under arbetstid som en del av det dagliga arbetet”, säger Ronald Bernette.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?