1515

Han byggde visumplattform för 60 stater – utvisas för andra gången

Farzad Ban utvisas, trots att han är både arbetstagare och framgångsrik techentreprenör. Det är hans andra utvisning från Sverige på åtta år. ”Kaoset hos Migrationsverket måste lösas med tech”, säger han till Di Digital.  

Farzad Ban: ”Jag är inte arg, utan vill fokusera på lösningen av problemet.”
Farzad Ban: ”Jag är inte arg, utan vill fokusera på lösningen av problemet.”Foto:Banfa Jawla

”Mitt liv är upp och ner. Jag har ingen aning om jag någonsin kan komma tillbaka till min familj i Sverige, eller om det finns något land i världen där jag kan få uppehållstillstånd”, säger Farzad Ban till Di Digital, ett par dagar innan han måste lämna landet. 

Farzad Ban, som ursprungligen är från Iran, är sedan fem år tillbaka anställd på ett företag i Stockholm, där han jobbar med it. Samtidigt driver han bolaget 3drops, som jobbar med globala kunder som Netflix, Dropbox och det svenska riskkapitalbolaget EQT Ventures. 

3drops anlitades bland annat av VFS Global, som ägs av just EQT, för att från grunden bygga om deras system för visumhantering. VFS Global har i sin tur över 60 regeringar som kunder. Många av dem använder redan i dag 3drops visumsystem och senast 2020 ska samtliga kunder använda plattformen, enligt Farzad Ban.

”Det är egentligen ironiskt att jag har designat detta för alla de här ambassadörerna i världen, och ändå har jag själv inte ett uppehållstillstånd.” 

Läs mer: Så ska kompetensutvisningarna stoppas – arbetsgivare kan krävas på skadestånd 

Farzad Ban kom till Sverige som 14-åring tillsammans med sin familj. De sökte asyl. Efter sex år fick familjen arbetstillstånd och kunde stanna kvar, medan Farzad Ban som nu var myndig, och i Migrationsverkets ögon självständig och inte beroende av sin familj, utvisades 2011. 

De kommande tre åren spenderade han i Malaysia, som var det enda landet som tog emot honom. 

Innan han fick utvisningsbeskedet startade han upp sitt företag 3drops, som han drev i sin frånvaro när han lämnade Sverige. 

Väl framme i Malaysia sökte han arbete i Sverige och fick sitt nuvarande jobb. Med anställningen i ryggen kunde han söka arbetstillstånd i Sverige. Det beviljades och han fick komma tillbaka 2014.

Efter en tid som arbetstagare på företaget i Stockholm beviljades arbetstillståndet på nytt. Vid sidan av jobbade han med 3drops. 

2017 ansökte han till slut om permanent uppehållstillstånd. 

Efter många samtal med Migrationsverket förstod han att hans ärende tappats bort på myndigheten och han fick själv ringa dem dagligen i flera månader för att få igång processen igen. 

Det framkom då av Migrationsverket att Farzad Bans arbetsgivare haft fel försäkring sedan dag ett, under de nu närmare fyra åren. 

Hans ansökan skulle alltså inte ha beviljats från början, inte heller skulle den ha förlängts. 

"Om jag fått veta det här från början hade det kunnat rättas till då, men istället blir jag utvisad igen, för andra gången. Nu får jag inte ens ett turistvisum till Sverige för att besöka min familj." 

Läs mer: Techprofiler om Di-uppropet: ”Bra att fler fattar att utvisningarna är en ödesfråga” 

Enligt de så kallade Lucia-domarna, som föll i december 2017, ska domstolen titta på helheten av varje fall och arbetskraftsinvandrare ska inte utvisas för att arbetsgivaren gjort mindre misstag vad gäller lön eller försäkring.

De rättade till felen med försäkringen, men Farzad Ban utvisades igen, på grund av att felet funnits under en längre tid. 

Den 16 december i år flög han till Thailand, det enda landet där han får stanna som längst, 90 dagar, innan han måste hitta en ny lösning. 

Utvisas. Den 16 december 2018 lämnar Farzad Ban Sverige.
Utvisas. Den 16 december 2018 lämnar Farzad Ban Sverige.Foto:Farzad Ban

”Tyvärr så räknas inte mina sammanlagt 14 år i Sverige eller min familj som en anledning att få vara kvar i Sverige. Inte heller mitt företag, att jag är anställd eller något av vad det jag har gjort under de åren.”  

Di Digital har sökt migrationsminister Heléne Fritzon (S) för en kommentar om kompetensutvisningar i Sverige, men hon tackar nej och hänvisar till att hon sitter i en övergångsregering. Migrationsverket vill heller inte svara på allmänna frågor om kompetensutvisningar.

Läs mer: Indierna räddar svenska it-branschen 

Det nya systemet för visumhantering som 3drops byggde, skapades för att enkelt förstår vilken typ av visum personer ska ha, kunna hålla koll på processen och få snabbare besked med total transparens. 

”Med det här systemet kan man se vart ärende är hela tiden och när man kommer få besked; alla saker som vi inte har haft tidigare.”  

Precis som i det systemet, menar Farzad Ban att kaoset hos Migrationsverket måste lösas på liknande sätt. 

”Lösningen för dem finns i tech, precis som vi har jobbat med i alla de här andra länderna. Det handlar inte om någon lagändring, utan om deras sätt att jobba på Migrationsverket, vilket måste uppdateras. Det är otroligt synd att de inte tar vara på resurserna i det här landet”, säger han. 

”Med hjälp av de här verktygen som handläggarna kan använda, kan de faktiskt se helheten av den personens profil, istället för att människor ska behandlas som papper som kastas här och där", fortsätter han. 

Farzad Ban säger att den största tyngden är att han börjar undra över vad han har för identitet. 

”Är jag svensk? Borde inte jag vara svensk, om jag är uppväxt här, arbetstagare och dessutom startat ett företag här. Det omsatte 10 miljoner kronor förra året, och med det företaget har jag jobbat med några av de största företagen i världen.”

”Vad är det som jag inte har bidragit med? Man får en känsla att man inte riktigt tillhör någonstans när man är statslös”, säger Farzad Ban. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?