1515

Han behåller sitt innehav i miljardnoteringen

Finska Next Games får ett börsvärde på cirka 1,3 miljarder kronor vid noteringen. Beskedet är jackpot för Mathias Ackermand, en av bolagets första investerare, som lovar att inte sälja sina andelar.

Svensken Mathias Ackermand, är en av Next Games första investerare.
Svensken Mathias Ackermand, är en av Next Games första investerare.

Börsaktuella Next Games, med vd Teemu Huuhtanen, står bland annat bakom spelet ”The Walking Dead: No Man’s Land”. Tidigare under fredagsmorgonen kunde Di Digital rapportera att mobilspelbolaget får ett börsvärde på cirka 1,3 miljarder kronor vid noteringen på First North i Finland senare i år.

Beskedet är goda nyheter för de Sverigebekanta investerarna Mathias Ackermand (NTL) och Jari Ovaskainen som var tidiga att investera i bolaget.

”Jari var först ut. Jag kom in i andra investeringsrundan 2014”, säger Mathias Ackermand.

Ackermand utsågs av Di Digital i fjol till en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare. Han har bland annat investerat i bolag som Fishbrain, Freespee och Fast Travel Games.

Läs mer: Spelutvecklare upp 5 miljarder på börsen senaste året 

Jari Ovaskainen har utsetts till Finlands främsta affärsängel.

Exakt hur stor hans andel är i Next Games (NTL) vill Mathias Ackermand inte säga. Men han avser behålla sina aktier även efter noteringen.

”Jag ska sitta kvar som ägare. Det är en bra investering och det är inte lätt hitta bra mobilspelbolag. Next Games har ett bra team, Teemu Huuhtanen är en outstanding vd och man har en bra spelportfölj. Man har uppnått alla mål, varav vinst inte var ett”, säger Mathias Ackermand.

Next Games startades 2013 av personer som bland annat jobbat på Angry Birds-bolaget Rovio. Det snabbväxande bolaget har idag ett 70-tal anställda i Helsingfors och är främst känt för spelet ”The Walking Dead: No Man’s Land” som lanserades i oktober 2015. Bolaget omsatte 94 Mkr det året, men redovisade samtidigt en förlust på 64 Mkr.

Bolaget utvecklar egna spel med fokus på starka franchises. Majoriteten av spelen är gratis att spela, och The Walking Dead: No Man’s Land var det mest nedladdade inom segmentet i App Store i USA vid lanseringen. Bolagets kundbas är huvudsakligen i Nordamerika och Europa.

Läs mer: Next Games teckningskurs klar – värderas till 1,3 miljarder

Börsintroduktionen för Next Games är tänkt att se bolaget fylla på sin kassa med cirka 290 miljoner kronor (30 miljoner euro) i nyemitterade aktier. De nya aktierna kommer att säljas till institutionella investerare både i Finland och utomlands, bolagets anställda och privata individer och företag i Finland.

Next Games låter Danske Bank stå ensamt ansvariga för processen med att börsnotera aktierna.

Next Games har fått teckningsförbindelser från svenska Swedbank Robur Fonder, Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company, Varma Mutual Pension Insurance Company, AMC Networks Ventures samt vissa fonder som förvaltas av VISIO Varainhoito och OP Fund Management Company.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?